Ansvarsområder
Underviser i årsstudiet i musikk, kultur og mangfold, musikk i grunnskolelærerutdanningen, musikkdidaktikk i PPU og Kunst, kultur og kreativitet ved barnehagelærerutdanningen.
Kompetanse
PhD i lærerrettede utdanningsfag i musikk, Høgskolen i Hedmark, 2016
Master i musikkpedagogikk, Norges Musikkhøgskole, 2012
Cand.Mag. i musikk;
Faglærer i musikk, Østlandets musikkonservatorium, 1994
Årsenhet i utøving og instrumentaldidaktikk, 1995
CV
Arbeidserfaring
Universitetet i Sørøst_Norge| Campus Bakkenteigen | Norge | 2022 - Nåværende
"Kunst Kultur og Kreativitet", BLU, deltid
Årsstudium i musikk, musikkteori, kor og korledelse
Høgskolen i Innlandet | Hamar | Norge | 2016 - 2022
Musikk i barnehagelærerutdanning: "Barns utvikling lek og læring", 1BLU, "Kunst Kultur og Kreativitet", 2BLU/ABLU, "De yngste barna" (halvårig valgbart emne), 3BLU. Bachelorveiledning.
Faglærer i musikk: Profesjonsfag, Hørelære og improvisasjon, Piano hovedinstrument/Brukspiano, Akkompagnement. Bachelorveiledning.
Master: Musikkdidaktikk, Musikkfagets teorigrunnlag. Masterveiledning
Selvstendig FoU.
Stipendiat, profesjonsrettede læringsutdanningsfag, musikk
Høgskolen i Hedmark | Hamar | Norge | 2013 - 2016
Etnografisk studie om musikalsk aktørskap blant ungdom i krysskulturelle kontekster
Musikklærer, høgskolelektor
Fjellhaug Internasjonale Høgskole | Oslo | Norge | 2007 - 2013
Musikklinjekor, korledelse, hørelære, brukspiano, akkompagnement, praksis, sensor i didaktikk
Musikklærer
Kongshaug musikkgymnas | Lepsøy | Norge | 1999 - 2007
Piano hovedinstrument, piano bi-instrument, musikkhistorie, hørelære, akkompagnement
Musikklærer
Bodø videregående skole | Bodø | Norge | 1996 - 1999
Hørelære, satslære, korledelse, piano bi-instrument, pianorepetitør til dans
Musikklærer
Fjellhaug bibelskole | Oslo | Norge | 1992 - 1995
Musikkhistorie, hørelære, satslære, skolekor, linjekor, piano hovedinstrument, akkompagnement
Musikklærer
Kongshaug folkehøgskole | Lepsøy | Norge | 1989 - 1990
Piano hovedinstrument, akkompagnement, hørelære, satslære, sosialpedagogisk arbeid.
Utdannelse
PhD i musikk, lærerrettede utdanningsfag
Høgskolen i Innlandet | Hamar | Norge | 2013 - 2016 | Universitet/Høgskole 3 år | Studiepoeng: 30 studiepoeng + avhandling
Temaet for avhandlingen er musikk og ungdom. Jeg gjennomførte et etnografisk feltarbeid blant ungdom med ulike etniske bakgrunner. Studiens problemstilling er "Hvordan utøver ungdom i krysskulturelle kontekster sine musikalske aktørskap?". Jeg har en særskilt interesse for temaer i skjæringspunktet mellom musikk, identitet og krysskulturelle erfaringer.
Master i musikkpedagogikk
Norges musikkhøgskole | Oslo | Norge | 2008 - 2012 | Universitet/Høgskole < 3 år | Studiepoeng: 120 studiepoeng
Studien undersøkte tilbudet "Are You With Us", et nordisk samarbeidsprosjekt for interkulturell ungdom med fokus på musikk, dans og drama.
Cand. Mag.
Østlandets musikkonservatorium/Norges Musikkhøgskole | Oslo | Norge | 1990 - 1995 | Universitet/Høgskole 4-5 år | Studiepoeng: 80 vekttall (240 studiepoeng)
Faglærerutdanning i musikk med hovedinstrument piano (3-årig)
og Årsenhet i utøvende piano/pianodidaktikk
Publikasjoner
“Jeg er ikke norsk, vet du, jeg er internasjonal En etnografisk studie av musikalsk aktørskap blant ungdom i krysskulturelle kontekster
Doktoravhandling | Høgskolen i Hedmark, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Hamar | 2016
Studien undersøker hvordan ungdom som vokser opp i krysskulturelle kontekster utøver sine musikalske aktørskap. Krysskultur-begrepet viser til den unike miksen som oppstår når barn og unge lever med daglig påvirkning fra flere kulturer samtidig eller vekselvis. Avhandlingen representerer i første rekke et bidrag til det musikkpedagogiske forskningsfeltet. Ved dens fokus på aktørskap, med utgangspunkt i en handlings- og strukturasjonsteoretisk grunnlagsforståelse, kan den også forstås som et bidrag til musikksosiologisk forskning. De empiriske dataene i prosjektet er samlet inn gjennom et etnografisk feltarbeid som omfattet observasjoner, kvalitative intervjuer og uformelle samtaler.
Studien synliggjør hvordan deltakerne i varierende grad evner å bruke musikk på aktive og reflekterte måter, i og gjennom berikende og samtidig utfordrende møter mellom deres eksterne og interne strukturer. Musikk brukt for det «å være» var et viktig aspekt ved flere av deltakernes musikalske aktørskap. I et flerkulturelt samfunn vil relasjonen mellom musikk og religiøs tro kunne oppleves som et konfliktfylt forhold, siden normer og verdier for «riktig» og «gal» måte å forholde seg til musikk på vil variere. Deltakerne viste evne til å bruke musikk som strukturerende medium i hverdagen, som empatiressurs, som en rød «livstråd» og for å holde seg «på matta». På disse måtene kan musikk forstås som en livsnødvendig ressurs.