Irene Trønnes Strøm

Irene Trønnes Strøm

Førsteamanuensis
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for estetiske fag
Campus Vestfold (D1-18)
Jeg har doktorgrad innen profesjonsrettede lærerutdanningsfag i musikk der jeg gav et krysskulturelt perspektiv på musikalsk aktørskap blant ungdom. Mine forskningsinteresser omfatter blant annet musikk og religiøs tro, musikk i barne- og ungdomskultur og musikalsk aktørskap i krysskulturelle kontekster.

Ansvarsområder

Underviser i årsstudiet i musikk og ved barnehagelærerutdanningen

Kompetanse

PhD i lærerrettede utdanningsfag i musikk, Høgskolen i Hedmark, 2016

Master i musikkpedagogikk, Norges Musikkhøgskole, 2012

Cand.Mag. i musikk;

Faglærer i musikk, Østlandets musikkonservatorium, 1994

Årsenhet i utøving og instrumentaldidaktikk, 1995

CV

Arbeidserfaring

 

Universitetet i Sørøst_Norge| Campus Bakkenteigen | Norge | 2022 - Nåværende

"Kunst Kultur og Kreativitet", BLU, deltid

Årsstudium i musikk, musikkteori, kor og korledelse

Høgskolen i Innlandet | Hamar | Norge | 2016 - 2022

Musikk i barnehagelærerutdanning: "Barns utvikling lek og læring", 1BLU, "Kunst Kultur og Kreativitet", 2BLU/ABLU, "De yngste barna" (halvårig valgbart emne), 3BLU. Bachelorveiledning.
Faglærer i musikk: Profesjonsfag, Hørelære og improvisasjon, Piano hovedinstrument/Brukspiano, Akkompagnement. Bachelorveiledning.
Master: Musikkdidaktikk, Musikkfagets teorigrunnlag. Masterveiledning
Selvstendig FoU.

Stipendiat, profesjonsrettede læringsutdanningsfag, musikk

Høgskolen i Hedmark | Hamar | Norge | 2013 - 2016

Etnografisk studie om musikalsk aktørskap blant ungdom i krysskulturelle kontekster

Musikklærer, høgskolelektor

Fjellhaug Internasjonale Høgskole | Oslo | Norge | 2007 - 2013

Musikklinjekor, korledelse, hørelære, brukspiano, akkompagnement, praksis, sensor i didaktikk

Musikklærer

Kongshaug musikkgymnas | Lepsøy | Norge | 1999 - 2007

Piano hovedinstrument, piano bi-instrument, musikkhistorie, hørelære, akkompagnement

Musikklærer

Bodø videregående skole | Bodø | Norge | 1996 - 1999

Hørelære, satslære, korledelse, piano bi-instrument, pianorepetitør til dans

Musikklærer

Fjellhaug bibelskole | Oslo | Norge | 1992 - 1995

Musikkhistorie, hørelære, satslære, skolekor, linjekor, piano hovedinstrument, akkompagnement

Musikklærer

Kongshaug folkehøgskole | Lepsøy | Norge | 1989 - 1990

Piano hovedinstrument, akkompagnement, hørelære, satslære, sosialpedagogisk arbeid.

Utdannelse

PhD i musikk, lærerrettede utdanningsfag

Høgskolen i Innlandet | Hamar | Norge | 2013 - 2016 | Universitet/Høgskole 3 år | Studiepoeng: 30 studiepoeng + avhandling

Temaet for avhandlingen er musikk og ungdom. Jeg gjennomførte et etnografisk feltarbeid blant ungdom med ulike etniske bakgrunner. Studiens problemstilling er "Hvordan utøver ungdom i krysskulturelle kontekster sine musikalske aktørskap?". Jeg har en særskilt interesse for temaer i skjæringspunktet mellom musikk, identitet og krysskulturelle erfaringer.

Master i musikkpedagogikk

Norges musikkhøgskole | Oslo | Norge | 2008 - 2012 | Universitet/Høgskole < 3 år | Studiepoeng: 120 studiepoeng

Studien undersøkte tilbudet "Are You With Us", et nordisk samarbeidsprosjekt for interkulturell ungdom med fokus på musikk, dans og drama.

Cand. Mag.

Østlandets musikkonservatorium/Norges Musikkhøgskole | Oslo | Norge | 1990 - 1995 | Universitet/Høgskole 4-5 år | Studiepoeng: 80 vekttall (240 studiepoeng)

Faglærerutdanning i musikk med hovedinstrument piano (3-årig)
og Årsenhet i utøvende piano/pianodidaktikk

Publikasjoner

“Jeg er ikke norsk, vet du, jeg er internasjonal En etnografisk studie av musikalsk aktørskap blant ungdom i krysskulturelle kontekster

Doktoravhandling | Høgskolen i Hedmark, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Hamar | 2016

Studien undersøker hvordan ungdom som vokser opp i krysskulturelle kontekster utøver sine musikalske aktørskap. Krysskultur-begrepet viser til den unike miksen som oppstår når barn og unge lever med daglig påvirkning fra flere kulturer samtidig eller vekselvis. Avhandlingen representerer i første rekke et bidrag til det musikkpedagogiske forskningsfeltet. Ved dens fokus på aktørskap, med utgangspunkt i en handlings- og strukturasjonsteoretisk grunnlagsforståelse, kan den også forstås som et bidrag til musikksosiologisk forskning. De empiriske dataene i prosjektet er samlet inn gjennom et etnografisk feltarbeid som omfattet observasjoner, kvalitative intervjuer og uformelle samtaler.
Studien synliggjør hvordan deltakerne i varierende grad evner å bruke musikk på aktive og reflekterte måter, i og gjennom berikende og samtidig utfordrende møter mellom deres eksterne og interne strukturer. Musikk brukt for det «å være» var et viktig aspekt ved flere av deltakernes musikalske aktørskap. I et flerkulturelt samfunn vil relasjonen mellom musikk og religiøs tro kunne oppleves som et konfliktfylt forhold, siden normer og verdier for «riktig» og «gal» måte å forholde seg til musikk på vil variere. Deltakerne viste evne til å bruke musikk som strukturerende medium i hverdagen, som empatiressurs, som en rød «livstråd» og for å holde seg «på matta». På disse måtene kan musikk forstås som en livsnødvendig ressurs.

Publikasjoner i Cristin