Ansvarsområder
- Master i norskdidaktikk
- PhD course Conversation and interaction analysis in education
- One-day conference Conversation as a tool for professional practice
- Project Leader of the research project CAiTE
Nettverk
- NIA (Forskergruppen Nettverk for interaksjonsanalyse)
- Loughborough University
Prosjekter
Kompetanse
- Etnometodlogisk samtaleanalyse (CA)
- Kritisk literacy og kritisk diskursanalyse
- Multimodal analyse
- Klasseromsiinteraksjon
- Veiledning
- Muntlig eksamen
CV
- Hovedfag i nordisk språk og litteratur (1997)
- Praktisk pedagogisk utdanning (1998)
- PhD Utdanningsvitenskap/Språkvitenskap (2009)
- Forsker og mentor i deet NFR-finansierte prosjektet CritLit: Critical literacy in a digital and global textual world, prosjektleder: Aslaug Veum (2020-2023)
-
Prosjektleder i det NFR-finansierte forskningsprosjektet CAiTE: Conversation Analytic innovation for Teacher Education (2018-2022)
Publikasjoner
Vitenskapelige publikasjoner
Maria Njølstad Vonen, Marit Skarbø Solem & Karianne Skovholt (2022) Managing students’ insufficient answers in oral examinations, Classroom Discourse, DOI: 10.1080/19463014.2022.2079694
Karianne Skovholt (2021) Micro-reflection on classroom communication, Classroom Discourse, DOI: 10.1080/19463014.2021.1954961
Skovholt, K., Solem, M. S., Vonen, M. N., Sikveland, R. O., & Stokoe, E. (2021). Asking more than one question in one turn in oral examinations and its impact on examination quality. Journal of Pragmatics, 181, 100-119. doi:https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.05.020
Sikveland, R. O., Solem, M. S., & Skovholt, K. (2021). How teachers use prosody to guide students towards an adequate answer. Linguistics and Education, 61, 100886. doi:https://doi.org/10.1016/j.linged.2020.100886
Skovholt, K., Nordenström, E., & Stokoe, E. (2019). Evaluative conduct in teacher–student supervision: When students assess their own performance. Linguistics and Education, 50, 46-55. doi:10.1016/j.linged.2019.03.001
Solem, M. S., & Skovholt, K. (2017). Teacher Formulations in Classroom Interactions. Scandinavian Journal of Educational Research, 1-20. doi:10.1080/00313831.2017.1324904
Skovholt, K. (2018). Anatomy of a teacher–student feedback encounter. Teaching and teacher education, 69, 142-153. doi:10.1016/j.tate.2017.09.012
Skovholt, K. (2018). Establishing Scientific Discourse in Classroom Interaction Teacher Students’ Orientation to Mundane Versus Technical Talk in the School Subject Norwegian. Scandinavian Journal of Educational Research, 62(2), 229-244. doi:10.1080/00313831.2016.1212263
Bakke, J.O. & Skovholt, K. (2015). «Å forestille betyr å bruke fantasien til å tenke på noe som ikke fins» – Introduksjon av skriveoppgaver på 7. trinn. I Otnes, H. (2015). Å invitere elever til skriving. Ulike perspektiver på skriveoppgaver. Bergen/LNU: Fagbokforlaget.
Skovholt, K (2015). Doing leadership in a virtual team. Addressing devices, requests and emoticons in a leader’s e-mail messages. In Darics, E. (Ed.). (2015). Digital Business Discourse. Hampshire: Palgrave Macmillan.
Skovholt, K., & Svennevig, J. (2013). Responses and Non-responses in Workplace Emails. I: S. Herring, D. Stein & T. Virtanen (Eds.), Handbook of the Pragmatics of Computer-Mediated Communication. Mouton de Gruyter (581-603).
Skovholt, K. & Siljan, H. H. (2012). Pytagoras og leselæreren. Et prosjekt om grunnleggende ferdigheter. I Melby, G. og Matre, S (2012). Å skrive seg inn i læreryrket. Trondheim: Akademika Forlag
Skovholt, Karianne (2009). Email Literacy in the Workplace. A study of Interaction Norms, Leadership Communication, and Social Networks in a Norwegian Distributed Work Group. PhD-dissertation. University of Oslo: Faculty of Education.
Skovholt, K. (2009). Leadership Communication in a Virtual Team. hicss, pp.1-12, 42nd Hawaii International Conference on System Sciences.
Skovholt, K. (2003). The Realistic Drama of Jon Fosse. Conversation and Encounter in the Play Mor og barn (Mother and child). Nordistica Tartuensia, 8, Tartu U. Press.
Skovholt, K. (2002). Jon Fosses realisme. Om møtet og samtalen i Jon Fosses Mor og barn. Bøygen nr. 1-2/ 2002.
Skovholt, K. (1999). Kooperative fullføringer i samtale [Collaborative completions in conversation]. Norsk lingvistisk tidsskrift. 17/99.
Bøker og bokkapitler
Skovholt, K., Sikveland, R.O., Solem, M.S.S. & Landmark, A.M.D. (2020). Samtaleanalyse. En praktisk innføring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Veum, A. & Skovholt, K. (2020). Kritisk Literacy i skolen. Oslo: Universitetsforlaget.
Skovholt, K. og Veum, A. (2014). Tekstanalyse. Ei innføring. Cappelen Damm Akademisk.
Skovholt, K. (red.) (2014). Innføring i grunnleggende ferdigheter. Praktisk arbeid på fagenes premisser. Cappelen Damm Akademisk.
Skovholt, K. (2014). Grunnleggende ferdigheter i alle fag. I Skovholt, K. (red.). Innføring i grunnleggende ferdigheter. Praktisk arbeid på fagenes premisser (s. 13-54). Cappelen Damm Akademisk.
Skovholt, K. (2014.). Grunnleggende ferdigheter. Kapittel 18 i Stray, J.H og Wittek, L. (red.). Grunnbok i pedagogikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Karianne Skovholt og Jan Svennevig (2008). Digital kommunikasjon i arbeidslivet. Kap. 10 i Østerud, Svein og Skogseth, Egil (2008): Å være på nett. Kommunikasjon, identitets- og kompetanseutvikling med digitale medier. Cappelen akademiske forlag.
Karianne Skovholt og Jan Svennevig (2008). E-post i arbeidslivet - fra informasjon til sosial interaksjon og offentlig dokumentasjon. Kap. 11 i Østerud, Svein og Skogseth, Egil (2008): Å være på nett. Kommunikasjon, identitets- og kompetanseutvikling med digitale medier. Cappelen akademiske forlag.
Karianne Skovholt og Aslaug Veum (2005).Nøkler til norsk. Basis 1. Kommunikasjon, språk, tekst og sjanger. NKI-forlaget.
Kronikker og debattinnlegg
Skovholt, Karianne (2020). Muntlig eksamen truer elevers rettsikkerhet. Forskersonen.no, 09.03.2020.
Skovholt, K. og Bakke, J.O. (2013). Tilbakeskritt for muntlig eksamen. Utdanning 4/2013 (kronikk).
Skovholt, K. og Johansen, R. (2011). Ufarlig SMS-språk. Aftenposten, 23.4.2011 (kronikk).
Skovholt, K. og Veum, A. (2010). Språk er mer enn regler. Aftenposten, 21.05.2010 (debattinnlegg).
Skovholt, K. og Veum, A. (2006). Ravis plas i de nye nårskfage. BI-magasinet Inside, Juni 06 (kronikk).
Skovholt, K. (2006). 'Til din informasjon’. Om e-postkopier i arbeidslivet. Språknytt (4) 2006.
Skovholt K. ”Vi trenger en etikk for e-post”. Aftenposten, 19.02.07 (kronikk).
Skovholt, K. ”Vi trenger en etikk for e-post”. Kronikk trykt i BI-magasinet Inside, Juni 2007
I media
Interviewed about emojis in Aftenposten Junior, 25.7.17.
Interviewed about emojis in Adresseavisen, 17.7.17.
Interviewed about emojis in Ekko, NRK radio, 9.3.16
Interviewed about conversations in the workplace in the journal Ledernytt, 30.10. 2015
Bør du sende smilfjes til sjefen din? VG nett-TV, 29. september 2014
Smilepes. Intervjuet i Dagens Næringslivs lørdagsmagasin, 23. august 2014
Dette sier du når du sender et blunkefjes. Intervjuet på Aftenpostens nett-TV, mai 2014
Intervjuet om e-postkommunikasjon i Adresseavisen. 23.11.2013
Intervjuet om politikeres bruk av smilefjes i NRK P2 Kulturhuset, 27.5.2013
Intervjuet om bruk av smilefjes i NRK Trøndelagssendingen 7.5.2013
Millioner av gule smil. Intervjuet i Aftenposten 21.11.13
Intervjuet om bruk av emotikon i Aftenposten. 14.10.2013
Intervjuet om bruk av emotikon i Dagens Næringsliv. 23.02.13
”Død over smilefjesene”. Sitert i Frank M. Rossaviks artikkel i Morgenbladet 28.01.2011
http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110128/OAKTUELT/701289903
Intervjuet om e-postkommunikasjon i Romerikes blad, 18.09.10
Intervjuet i danske Politiken om smilefjes. Politiken, 23.07.2010.
Slik er de uskrevne e-post-reglene på jobben. Aftenposten 16.11.09 (NTB).
Intervjuet i Adresseavisa om bruk av smilefjes, 12.11.09
Kulturnytt (tv), NRK2 11.11.09: innslag om smilefjesundersøkelsen. Intervju med Karianne Skovholt