Karianne Skovholt er professor i norskdidaktikk. Hun har over ti års erfaring fra lærerutdanning og forskningsledelse og behersker språkvitenskapelige metoder som samtaleanalyse (CA) og kritisk diskursanalyse (CDA). Innenfor samtaleforskning er hun spesielt opptatt av hvordan forskningsfunn kan anvendes for å justere, forbedre eller endre profesjonell praksis. Hun har bidratt med å utvikle samtaleanalyse som anvendt forskningsfelt ved å utvikle og prøve ut en videobasert instruksjonmetode for lærerutdanningen. Ved å trekke lærerstudentene rett inn i klasserommene gjennom videoopptak og analyser av ekte klasseromssituasjoner kan lærerutdanningen tilby undervisning som er praksisnær og relevant for profesjonsutøvere.
Ansvarsområder
- Master i norskdidaktikk
- PhD course Conversation and interaction analysis in education
- One-day conference Conversation as a tool for professional practice
- Project Leader of the research project CAiTE
Nettverk
- NIA (Forskergruppen Nettverk for interaksjonsanalyse)
- Loughborough University
Prosjekter
Kompetanse
- Etnometodlogisk samtaleanalyse (EMCA)
- Kritisk literacy og kritisk diskursanalyse
- Multimodal analyse
- Klasseromsinteraksjon
- Veiledning
- Muntlig eksamen
- Autismeforskning
CV
- Hovedfag i nordisk språk og litteratur (1997)
- Praktisk pedagogisk utdanning (1998)
- PhD Utdanningsvitenskap/Språkvitenskap (2009)
- Forsker og mentor i deet NFR-finansierte prosjektet CritLit: Critical literacy in a digital and global textual world, prosjektleder: Aslaug Veum (2020-2023)
-
Prosjektleder i det NFR-finansierte forskningsprosjektet CAiTE: Conversation Analytic innovation for Teacher Education (2018-2022)