Mine interessefelt omfatter menneskerettigheter, verdier, og kulturelt og religiøst mangfold. Relatert til dette er spørsmål om menneskeverd, likeverd og verdighet, og menneskerettighetenes moralske fundament. Knyttet til religiøse og kulturelle perspektiver på menneskerettighetene er også spørsmål om menneskerettighetene som universelle verdier. Videre er jeg interessert i kvinners, barns og funksjonshemmedes rettigheter. Jeg er opptatt av hvordan mennesker skaper mening i tilværelsen og hvordan dette kommer til uttrykk i fortellinger, handlinger og praksiser. Teoretisk og metodisk forholder jeg meg til fortolkende, hermeneutiske og poststrukturelle tilnærminger.
Ansvarsområder
- Undervisning i ulike emner ved Master i menneskerettigheter og flerkulturalitet (MSc human rights and multiculturalism): kultur teori, kulturelle og religiøse rettigheter, kritiske og reliigøse perspektiver på menneskerettighetene, deltakelse og inkludering, menneskerettighetsundervisning, utviklingshemming og menneskeverd
- Veileder for PhD kandidater
- Veileder for mastergradsoppgaver innenfor mine interesse- og kompetanseområder
Kompetanse
Menneskerettigheter:
- Menneskerettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne
- Menneskerettigheter og religioner
- Menneskerettigheter og flerkultur
- Religions- og samvittighetsfrihet
- Retten til utdanning og menneskerettighetsundervisning
- Kvinners rettigheter
- Menneskerettigheter og feminisme
KRLE og Religion og etikk
- KRLE
- Religion og etikk
- Barns religionsfrihet
- Religionsundervisning og religionsdidaktikk
- Religiøst og kulturelt mangfold i skolen
Religion
- Kristendom
- TIdlig kristendom og det nye testamentet
- Bibelvitenskap
- Konfesjonskunnskap
- Reformasjonshistorie i England og Europa
- Religionsfrihet
- Etikk og religion
- Menneskeverd
- Religion og diaspora
- Religion og migrasjon
- Religion og menneskerettigheter
- Kvinner
Skole og utdanning
- Menneskerettighetsundervisning
- Deltakelse og inkludering
- Flerkulturell utdanning
- Interkulturell utdanning
- Retten til inkluderende opplæring
- Retten til utdanning
- Internasjonalisering i utdanning
Multikulturalisme/Flerkultur
- Flerkulturell utdanning
- Multikulturalisme og interkulturalisme
- Kritikk av multikulturalisme
- Kvinner og multikulturalisme
- Religion og multikulturalisme
CV
Utdanning:
Doctor of Philosophy (University of Durham, UK)
Aktuelle prosjekter
- Menneskeverd og personer med nedsatt kognitiv funksjonsevne
- Dignity, participation and inclusion
Tidligere prosjekter:
- Shaping culture: the effect of international human rights agencies on local cultures.
- Human rights and reconciliation in a post-conflict, multicultural society (NORPART)
- Individual researcher project: "Preserving and developing Yarsan culture and identity in the Scandinavian Diaspora."
- Koordinator og veileder for uviklingsprosjekter knyttet til opplæring av Ungdom med kort botid i 11 schools in Buskerud fylke, i samarbeid med Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO).
- "Cultural and religious complexity, human rights, and teaching in multicultural contexts”, in cooperation with the National institute of Education in Sri Lanka;
- "Inclusive education, intercultural competence, and democratic citizenship in teacher education. A joint action project between the University of Duhok and Buskerud University College, Norway.";
- ITEPS - International Teacher Education for Primary schools; Development of partnership research projects with local schools.
-
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanning og skole-/barnehageeier.