Marit Gunda Gundersen Engeset

Professor
USN Handelshøyskolen
Institutt for industriell økonomi, strategi og statsvitenskap
Campus Kongsberg (5347)
Jeg er professor i markedsføring, og underviser og forsker på forbrukeratferd. Mine forskningsinteresser dreier seg om hva det er som gjør forbrukere mer eller mindre i stand til å være kreative, nytenkende og åpne for endring. De siste årene har jeg forsket mest på hva som kan påvirke forbrukere til å endre atferd i retning mer bærekraftige løsninger. Jeg har også forsket mye på hva som skaper gode kundeopplevelser.

Ansvarsområder

  • Faglig ansvarlig for fagene Consumer Behavior og Experimental Design på PhD studiet i Management.
  • Nestleder for Strategisk Forskningsområde "Energi, Klima og Miljø".
  • Prosjektleder for samarbeidsprosjekter finansiert av Eurostar og Regionale Forskningsfond Vestfold og Telemark.

CV

Arbeidserfaring:

2020 - dd: Professor i markedsføring, Universitetet i Sørøst Norge

2016-2018: Førsteamanuensis II i markedsføring, Norsk Hotellhøgskole, Universitetet i Stavanger.

2011- dd: Førsteamanuensis i markedsføring, Handelshøgskolen ved Høgskolen i Sørøst Norge.

2010-2012: Instituttleder Institutt for industriell økonomi, Høgskolen i Buskerud, Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap.

2003-2010: Førstelektor i markedsføring, Høgskolen i Buskerud, fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap.

1994-2003: Høgskolelektor i tjenestemarkedsføring, Høgskolen i Stavanger, avd for Norsk Hotellhøgskole

1991-1992: Lærer i Reiselivsfag, Rygjabø Videregående Skole, Finnøy

1988-1992: Deltidsansatt nattevakt, Scandic Hotel, Stavanger

1982-1988: Servicemedarbeider i resepsjon og restaurant, Gyldenløve Hotell, Kongsberg

Diverse oppdrag som gjesteforeleser ved EDC Paris, Norges Handelshøgskole, Nord Universitetet, Høgskolen i Finnmark og Universitetet i Stavanger.

 

Utdanning:

2011: PhD i Marketing, Norges Handelshøgskole, Bergen.

Thesis: “The creative consumer: Exploring consumer behavior from a creativity perspective.”

1994: Master of Science in International Hotel and Tourism Management, Høgskolen i Stavanger, Avd for Norsk Hotellhøgskole og Cornell Unversity.

Thesis: «The structure of consumers’ satisfaction judgements of hotel operations.»

1991: Bachelor i Serviceledelse, Norsk Hotellhøgskole.

 

Kurs

1998: Kurs i Høgskolepedagogikk, Universitetet i Stavanger

2016-17: Kurs i PhD veiledning «Development of doctoral supervision». Høgskolen i Sørøst-Norge.

Utmerkelser

Beste masteravhandling. Norsk Hotellhøgskole, Universitetet i Stavanger, mai 1994.

Outstanding student paper.  Society for marketing advances, service and retailing track  for  “The importance of satisfaction and accessibility to repurchase intentions: The case of coffee shops.” Marit Gundersen Engeset and Truls Engström (2000).

Prosjekter

2022-dd: Leder, Capture, samarbeidsprosjekt med Cycled Technologies (prosjekteier) og AI Superior, finansiert av Eurostar

2019- dd: Forsker, prosjektet Innovativ Festivalpakkettering, finansiert av Norges Forskningsråd

2013-2016: Delprosjektleder REISEPOL – Competitive Advantage in the Travel Industry, finansiert av Norges Forskningsråd

2012-2016: Delprosjektleder: Utvikling av Norsk Reiselivsmonitor, hovedprosjekt finansiert av Regionale Forskningsfond.

2011 - 2016: Prosjektmedarbeider med ansvar for måling av kundeverdi, VRI Buskerud, samhandlingsprosjekt for å studere effekter av kunde- og medarbeiderverdi på bedrifters lønnsomhet i Hemsedal, Norge

 

Faglig ledelse

2010-2012: Instituttleder Institutt for industriell økonomi, Høgskolen i Buskerud, Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap.

2020-2022: Leder, PhD Marketing Management, USN Handelshøgskolen

 

Review arbeid

Journal of Consumer Marketing, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, EMAC, AMA, ACR.

Utviklingsarbeid

1998: Executive master of management, Serviceledelse, Norsk Hotellhøgskole, Universitetet i Stavanger. Bidragsyter i faglig utvikling av utdanningsprogrammet.

2005: Bachelor i Reiselivsledelse, Høgskolen i Buskerud. Bidragsyter i faglig utvikling av utdanningsprogrammet.

2012: PhD i Marketing Management, Høgskolen i Buskerud. Bidragsyter i faglig utvikling av utdanningsprogrammet.

2013: Executive master of management, Serviceledelse, Høgskolen i Buskerud og Vestfold.  Bidragsyter i faglig utvikling av utdanningsprogrammet.

2021: PhD Management. Leder av utviklingsarbeidet og faglig ansvarlig

 

 

Kommisjonsarbeid

2011: Akkreditering av master of management i forbrukeratferd, Markedshøgskolen. Fagkommisjon oppnevnt av NOKUT

2016: Akkreditering av bachelor i økonomi og administrasjon ved Høgskolen Kristiania. Internt oppnevnt fagkommisjon.

Styreverv:

2016 -2019:   Styremedlem, Styret for Universitetet i Sørøst Norge.

2014-2015:  Styremedlem, Styret for Høgskolen i Buskerud og Vestfold.

2013-2014:  Styremedlem, Fellesstyret for høgskolene i Buskerud og Vestfold.

2014-2020:  Styremedlem (styreleder fra 2017), Viken Eiendom Kongsberg og Notodden.

2013-dd:      Styremedlem (styreleder fra 2021), Styret for Kongsberg Boligbyggelag.

2007-2013:  Styremedlem, Styret for Høgskolen i Buskerud.

1995-2003:  Styremedlem, Avdelingsstyret ved Norsk Hotellhøgskole.

1998-2003:  Styremedlem, Styret for Jæren Hotelldrift A/S.

 

Utenlands-

opphold:

Høst 2023: Gjesteforsker, Thompson Rivers University, Kamloops BC, Canada

2008 - 2009: Gjesteforsker, Leeds School of Business, University of Colorado, Bolder CO

1992 - 1993:  Utvekslingsstudent, Master program i Hotell Administration, Cornell University, Ithaca, NY

 

Medie-oppmerksomhet

En rekke avisinnlegg, omtaler og intervjuer i lokale, nasjonale og internasjonale medier, bl.a.: Dagbladet, Dagens Næringsliv, Drammens Tidende, Forskning.no, Laagendalsposten, Morgenbladet, New York Public Radio, New Zealand Herald, NRK  TV – Dagsrevyen, NRK Radio – Dagsnytt, NRK lokalradio/TV i Hordaland og Buskerud , Ringerikes Blad, Psychology Today, Stavanger Aftenblad, Varden, Morgenbladet

 

 

Publikasjoner i Cristin