Ansvarsområder
- Faglig ansvarlig for markedsføringskursene på bachelorstudiet i økonomi og ledelse på Kongsberg
- Faglig ansvarlig for faget Consumer Behavior på PhD studiet i Marketing Management i Drammen
- Leder av programutvalget for PhD studiet i Marketing Management
Kompetanse
Interesseområder:
- Forbrukeratferd
- Marketing
- Kundeverdi
- Forbrukerkreativitet
Undervisning:
- Forbrukeratferd
- Marketing
- Samfunnsvitenskapelig metodelære
CV
Arbeidserfaring:
2020 - dd: Professor i markedsføring, Universitetet i Sørøst Norge
2016-2018: Førsteamanuensis II i markedsføring, Norsk Hotellhøgskole, Universitetet i Stavanger.
2011- dd: Førsteamanuensis i markedsføring, Handelshøgskolen ved Høgskolen i Sørøst Norge.
2010-2012: Instituttleder Institutt for industriell økonomi, Høgskolen i Buskerud, Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap.
2003-2010: Førstelektor i markedsføring, Høgskolen i Buskerud, fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap.
1994-2003: Høgskolelektor i tjenestemarkedsføring, Høgskolen i Stavanger, avd for Norsk Hotellhøgskole
1991-1992: Lærer i Reiselivsfag, Rygjabø Videregående Skole, Finnøy
1988-1992: Deltidsansatt nattevakt, Scandic Hotel, Stavanger
1982-1988: Servicemedarbeider i resepsjon og restaurant, Gyldenløve Hotell, Kongsberg
Diverse oppdrag som gjesteforeleser ved EDC Paris, Norges Handelshøgskole, Nord Universitetet, Høgskolen i Finnmark og Universitetet i Stavanger.
Utdanning:
2011: PhD i Marketing, Norges Handelshøgskole, Bergen.
Thesis: “The creative consumer: Exploring consumer behavior from a creativity perspective.”
1994: Master of Science in International Hotel and Tourism Management, Høgskolen i Stavanger, Avd for Norsk Hotellhøgskole og Cornell Unversity.
Thesis: «The structure of consumers’ satisfaction judgements of hotel operations.»
1991: Bachelor i Serviceledelse, Norsk Hotellhøgskole.
Kurs
1998: Kurs i Høgskolepedagogikk, Universitetet i Stavanger
2016-17: Kurs i PhD veiledning «Development of doctoral supervision». Høgskolen i Sørøst-Norge.
Utmerkelser
Beste masteravhandling. Norsk Hotellhøgskole, Universitetet i Stavanger, mai 1994.
Outstanding student paper. Society for marketing advances, service and retailing track for “The importance of satisfaction and accessibility to repurchase intentions: The case of coffee shops.” Marit Gundersen Engeset and Truls Engström (2000).
Prosjekter
2013-2016: Delprosjektleder REISEPOL – Competitive Advantage in the Travel Industry, finansiert av Norges Forskningsråd
2012-2016: Delprosjektleder: Utvikling av Norsk Reiselivsmonitor, hovedprosjekt finansiert av Regionale Forskningsfond.
2011 - 2016: Prosjektmedarbeider med ansvar for måling av kundeverdi, VRI Buskerud, samhandlingsprosjekt for å studere effekter av kunde- og medarbeiderverdi på bedrifters lønnsomhet i Hemsedal, Norge
Faglig ledelse
2010-2012: Instituttleder Institutt for industriell økonomi, Høgskolen i Buskerud, Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap.
Delprosjektleder i to forskningsprosjekter:
2013-2016: REISEPOL prosjektet, WP 3: Digital co-creation of travel packages.
2012-2016: Norsk reiselivsmonitor, Delprosjekt for kundedata.
Review arbeid
Journal of Consumer Marketing, Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, EMAC, AMA, ACR.
Utviklingsarbeid
1998: Executive master of management, Serviceledelse, Norsk Hotellhøgskole, Universitetet i Stavanger. Bidragsyter i faglig utvikling av utdanningsprogrammet.
2005: Bachelor i Reiselivsledelse, Høgskolen i Buskerud. Bidragsyter i faglig utvikling av utdanningsprogrammet.
2012: PhD i Marketing Management, Høgskolen i Buskerud. Bidragsyter i faglig utvikling av utdanningsprogrammet.
2013: Executive master of management, Serviceledelse, Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Bidragsyter i faglig utvikling av utdanningsprogrammet.
Kommisjonsarbeid
2011: Akkreditering av master of management i forbrukeratferd, Markedshøgskolen. Fagkommisjon oppnevnt av NOKUT
2016: Akkreditering av bachelor i økonomi og administrasjon ved Høgskolen Kristiania. Internt oppnevnt fagkommisjon.
Styreverv:
2016 – dd: Styremedlem, Styret for Høgskolen i Sørøst Norge.
2014-2015: Styremedlem, Styret for Høgskolen i Buskerud og Vestfold.
2013-2014: Styremedlem, Fellesstyret for høgskolene i Buskerud og Vestfold.
2014-2017: Styremedlem, Viken Eiendom Kongsberg og Notodden.
2017-dd: Styreleder, Viken Eiendom Kongsberg og Notodden.
2013-dd: Styremedlem, Styret for Kongsberg Boligbyggelag.
2007-2013: Styremedlem, Styret for Høgskolen i Buskerud.
1995-2003: Styremedlem, Avdelingsstyret ved Norsk Hotellhøgskole.
1998-2003: Styremedlem, Styret for Jæren Hotelldrift A/S.
Utenlands-
opphold:
2008 - 2009: Gjesteforsker, Leeds School of Business, University of Colorado, Bolder CO
1992 - 1993: Utvekslingsstudent, Master program i Hotell Administration, Cornell University, Ithaca, NY
Medie-oppmerksomhet
En rekke avisinnlegg, omtaler og intervjuer i lokale, nasjonale og internasjonale medier, bl.a.: Dagbladet, Dagens Næringsliv, Drammens Tidende, Forskning.no, Laagendalsposten, Morgenbladet, New York Public Radio, New Zealand Herald, NRK TV – Dagsrevyen, NRK Radio – Dagsnytt, NRK lokalradio/TV i Hordaland og Buskerud , Ringerikes Blad, Psychology Today, Stavanger Aftenblad, Varden, Morgenbladet
Publikasjoner
PUBLIKASJONER
Artikler i tidsskrifter med fagfellevurdering
Engeset, Marit Gundersen and Birger Opstad (2017). “Evaluation effects of bundle size and price presentation.” Journal of Consumer Marketing, Vol 34 no 5, 393-403
Moreau, C. Page and Marit Gundersen Engeset (2016). “The downstream consequences of problem-solving mindsets: how playing with Legos influences creativity.” Journal of Marketing Research Vol 53 (1), 18-30.
Engeset, Marit Gundersen, John Hull, and Jan Velvin (2016). “Promoting Service Quality Excellence for the Ski Industry: Hemsedal, Norway.” International Journal of Culture, Tourism, and Hospitality Research (in press).
Engeset, Marit Gundersen and Ingunn Elvekrok (2015). “Authentic Concepts: Effects on Tourist Satisfaction.” Journal of Travel Research Vol 54 (4), 456-466.
Heide, Morten; Kjell Grønhaug, and Marit G. Engeset (1999). ”Industry specific measurement of consumer satisfaction: experiences from the business traveling industry” International Journal of Hospitality Management 18, 201-213.
Gundersen, Marit G., Morten Heide, and Ulf H. Olsson (1996). “Hotel guest satisfaction: What are the important factors?” Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly (Research Forum) Vol 37 (2), 72-81.
Gundersen, Marit G. and Morten Heide (1996). “Managing Hotel Guest Satisfaction: Towards a More Focused Approach,” Tourism Review, Vol 51 (2), 23-33.
Artikler I antologier med fagfellevurdering
Engeset, Marit Gundersen and Hans Anton Stubberud (2017): “Entrepreneurial Creativity: The Effects of Absorptive Capacity.» In The Role of Creativity in Management of Innovation: State of the Art and Future Research Outlook. Eds Alexander Brem, Rogelio Puente-Diaz, and Marine Agogue. World Scientific Series on Technology Management, 115-122.
Engeset, Marit Gundersen and Jan Velvin (2016): “From Winter Destination to All-year-round Tourism: How Focus on Service can Reduce Fluctuation in Demand due to Seasonality.” In Mountain Tourism: Experiences, Communities, Environments, and Sustainable Futures. Eds Harold Richins and John Hull. Boston: Cabi, 85-96.
Konferansebidrag med fagfellevurdering
Engeset, Marit Gundersen and Jan Velvin (2017). Travel Motivation. Effects on Tourist Value and Loyalty. Presented at the 11th conference of the International Competence Network of Tourism Research and Education (ICNT); 2017-11-15 - 2017-11-18.
Hafeez, Ajmal, Marit Gundersen Engeset, Fred Selnes, and Radu Dimitri (2017). Consumer adoption of radically new products: The role of expected learning opportunities. Presented at the competitive paper track, AMA winter conference 2017 in Orlando, FL.
Hafeez, Ajmal, Marit Gundersen Engeset, and Radu Dimitri (2016). “The effects of perceived learning opportunity on consumer evaluations of really new products.” In NA-Advances in Consumer Research, vol 44, eds Page Moreau and Stefano Puntoni, 734-734.
Velvin, Jan; Engeset, Marit Gundersen; Hull, John (2016). The service excellence program: Improving the competitiveness of Hemsedal and Sun Peaks Ski Resorts. Presented at the 10th conference of the InternationalCompetence Network of Tourism Research and Education (ICNT); 2016-06-23 - 2016-06-25.
Engeset, Marit Gundersen; Sørebø, Øystein; Nyhus, Ellen K. (2015). The impact of consumers' creative problem solving abilities on decisions to engage in self-design. Emac 2015 Collaboration in Research.
Engeset, Marit Gundersen and Jan Velvin (2015). Employee Service Attitude: Conceptual Development and Scale Validation. 9th ICNT Conference; 2015-11-02 - 2015-11-04
Hull, John; Engeset, Marit Gundersen; Velvin, Jan (2015). Promoting Service Quality Excellence for the Ski Industry: Hemsedal, Norway. TTRA Europe Charter Travel and Tourism Research Association.
Engeset, Marit Gundersen; Velvin, Jan; Hull, John (2014). The case of Cooperation between Hemsedal and sun Peaks -How to maximize Regional Value Creation. VIII International Congress ICNT, Mexico City; 2014-10-03 - 2014-11-06
Engeset, Marit Gundersen; Sørebø, Øystein; Nyhus, Ellen K. (2014). An empirical investigation of psychological and situational antecedents to consumers’ use of self-design during travel planning. Johan Arndt Konferansen, Sundvolden, Norway 2014-09-24 - 2014-09-25
Engeset, Marit Gundersen; Velvin, Jan (2014). Tourism Destination Satisfaction: The Relative Importance of Firm and Attribute Level Satisfaction. 23th Nordic Symposium on Tourism Research; 2014-10-01 - 2014-10-04
Engeset, Marit Gundersen; Elvekrok, Ingunn (2013). Authentic Concepts: Effects on Tourist Satisfaction. 8th International Competence Network for Tourism Research and Education; 2013-11-06 - 2013-11-09.
Engeset, Marit Gundersen (2012): Destination Tourism Satisfaction, Presented at the 6th ICNT Conference in Kamloops, Canada, Nov 27-Dec 1 2012
Engeset, Marit Gundersen and Birger Opstad (2011): Vacation Packaging: The impact of bundle size and price presentation on price expectations and evaluation, Presented at the 5th ICNT Conference in Drammen, Norway, December 1-2 2011
Engeset, Marit Gundersen and Truls Engström (2001). “The importance of satisfaction and accessibility to repurchase intentions: The case of coffee shops.” In Marketing Advances in the New Millennium. Society for marketing advances
Engeset, Marit Gundersen (1998): ”Do loyal customers really exist? A critical perspective on strategies to enhance customer loyalty” i Proceedings from EuroCHRIE’s Spring 1998 Conference on hospitality sales and marketing, 53-59
Engeset, Marit Gundersen (1996): "How to create loyal customers in the hospitality industry - recommendations based on theoretical developments" Proceedings from the 1996 Euro CHRIE Conference
Engeset, Marit Gundersen; Trond Sjursen & Rune Skjei (1996): "An exploratory investigation of customer complaints in the hospitality industry" Proceedings from the 1996 Euro CHRIE Conference
Bastiansen, Trond & Marit Gundersen Engeset (1996): "Statistical satisfaction control of hotel operations. A case study of Quality Airport Hotel, Stavanger" Proceedings from the 1996 Euro CHRIE Conference
Grønhaug, Kjell, Marit G. Gundersen & Morten Heide (1996), “The impact of experience on consumer satisfaction as measured in direct surveys” EMAC proceedings, vol.1, 403-418
Gundersen, Marit G., Morten Heide & Kjell Grønhaug (1996),”Measurement and analysis of consumer satisfaction judgments: The case of hotel travelers” AMA’s 1996 Winter Marketing Educators Conference proceedings, vol.7, 241-250
Gundersen, Marit G., Sigurd V. Troye, Ulf H. Olsson & Morten Heide (1995): The structure of satisfaction judgments in a hospitality setting Presentert på FIBE XII konferansen, Bergen: Norges Handelshøgskole 5.-6. januar
Forskningsrapporter
Engeset, Marit Gundersen; Nyhus, Ellen K. (2016). Planlegging og bestilling av feriereiser i Norges viktigste markeder. REISEPOL rapport Handelshøgskolen ved Høgskolen i Sørøst-Norge 2016 (NFR grant # 227026/050).
Elvekrok, Ingunn; Engeset, Marit Gundersen (2010). Autentiske matopplevelser og gjestens tilfredshet, gjenkjøp og anbefaling : Resultater fra gjesteundersøkelse ved 4 DNT-hytter. Drammen: Høgskolen i Buskerud 2010 (ISBN 9788282610001) 60 s. Rapporter fra Høgskolen i Buskerud (76).
Engeset, Marit Gundersen; Stubberud, Hans Anton (2010). HiBu's Næringslivsbarometer: Oppsummering av resultater fra Ringerike 2010. Kongsberg: Høgskolen i Buskerud.
Engeset, Marit Gundersen (2007). Hvordan kan statlige etater i Buskerud bli mer næringsvennlige? Resultater fra brukerundersøkelse blant næringslivsledere, en del av prosjektet Næringsvennlige statsetater. Kongsberg: Høgskolen i Buskerud (ISBN 9788291116846) 54 s. Rapporter fra Høgskolen i Buskerud (64)
Velvin, Jan; Engeset, Marit Gundersen; Kvikstad, Tor Martin (2006).
Vurdering av sykkelbyen Kongsberg . en undersøkelse av sykkelbruk og syklister. Kongsberg: Høgskolen i Buskerud 2006 (ISBN 8291116814). 35 s. Rapporter fra Høgskolen i Buskerud(nr. 61)
Engeset, Marit Gundersen; Velvin, Jan (2004). Næringsmessig reiselivsanalyse : en vurdering av konsekvensene av en utbygging av Norefjell Vest. Kongsberg: Høgskolen i Buskerud 2004 (ISBN 8291116636) 48 s. (nr. 45)