Mona-Lisa Angell arbeider med et doktorgradsprosjekt som bidrar med kunnskaper om det komplekse affektive og kroppslige omsorgsarbeidet foreldre gjør tilknyttet sine barn i/gjennom foreldresamtaler i barnehagen. Kunnskapsopparbeidingene gjøres som fenomen-graferende utforskninger av foreldresamtaler og materialer som produseres eller brukes i forbindelse med foreldresamtaler, og tar i bruk ulike kunstbaserte og performative tilnærminger. Studien spør: Hvilke produktive prosesser er med på å gjøre foreldreomsorg til det blir når dette omsorgsarbeidet forbindes og forvikles med barnehagepedagogikk? For barnehagepedagogikken oppkvikker kunnskaper om dette komplekse omsorgsarbeidet også spørsmålet om hvilke relasjoner arbeidet har og kan ha til barnehagepedagogikken. I tillegg utforsker studien hvordan kunstneriske og performative metodologiske prosesser kan bidra til å opparbeide viten om foreldreomsorg, barnehagepedagogikk og forbindelser dem imellom.
Kompetanse
Mona-Lisa Angell er utdannet barnehagelærer med master i flerkulturell og internasjonal utdanning. Hun har undervist i barnehagelærerutdanningen siden 2007, med unntak av perioden 2010-2017 da hun var ansvarlig redaktør i tidsskriftet Barnehagefolk og magasinet Verktøykassa.
Mona-Lisa har hatt en rekke barnehagerelaterte verv og blant annet vært leder for Foreldreutvalget for kommunale og private barnehager i Oslo.
Mona-Lisa er medredaktør i tidsskriftet Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM).