Pernille har en bred bakgrunn i pedagogikk, didaktikk, veiledning og psykologi, med fordypning inn mot utdanningspolitikk, styring av skolen og endringsledelse, med vekt på kommunal styring av skolen. Andre interesseområder er kvalitet i høyere utdanning, veiledning og skole- og oppvektsvilkår for sårbare barn.
Ansvarsområder
- Emneansvar for Utdanningspolitikk og -reform, masteremne i USNs master i utdanningsledelse
- Emneansvar for Endringsledelse, masteremne i USNs master i utdanningsledelse
- Emneansvar for Sosiale, emosjonelle vansker, inkludering og læringsmiljø, masteremne profesjonsrettet master.
- Emneansvar for Masteroppgave i profesjonsrettet master, GLU
- veileder for masterstudenter
- veileder for opprykkskandidater (førstelektor)
Faglige prosjekter:
- Prosjektmedlem NFR-forskerprosjekt for fornyelse CLASS - Comparisons of educational leader autonomy in school districts and schools (2021-2025)
- Leder for arbeidspakke 4 i HkDir prosjektet: (2021-2024) Studentdrevet forskningsarbeid gjennom profesjonsrettede undervisningsgrupper(SFPU)
- USNnyLektor
Forskergrupper og nettverk:
- Medlem av forskergruppen Utdanning for praksisfellesskap. Forskergruppa Utdanning for praksisfellesskap (UFP) er knyttet til profesjonsutdanning og utdanningsledelse i barnehage og skole.
- Medlem av forskergruppen for Utdanningspolitikk og utdanningspraksis
- Medlem av TePee