Richard er postdoktor ved Handelshøyskolen, Universitetet i Sørøst-Norge. Han har doktorgrad i markedsføring, og kompetanse innen strategi, markedsføring, merkevarebygging og innovasjon, og har lang erfaring som leder i næringslivet (nasjonalt og internasjonalt) før han startet ved USN.
Richard er en del av forskergruppen Digital Transformasjon, og forskningen hans omfatter verdiskapning i digitale plattformer (fra doktorgraden) og digital helselogistikk, gjennom CoTecH-prosjektet ved USN. I CoTecH (samskapt helseteknologi) ser han på hvordan implementering av nye digitale verktøy for helselogistikk endrer måten sykehusansatte samhandler, hvilke effekter dette har på helsefaglig arbeid, og hvilke gevinster dette gir - både for pasienter, ansatte og helseforetaket.
Richard sin doktorgradsforskning handlet om å se på verdiskapning i digitale plattformer. Avhandlingsarbeidet var en del av et større forskningsprosjekt, Vivant Digital, som i tillegg til å forske på plattformer også initierte og utviklet konkrete innovasjonstiltak i varehandelen, utviklet en digitaliseringsskole for å bygge kunnskap og kompetanse hos ansatte i varehandelen, samt undersøkte grunnlaget for å etablere en regional klynge for netthandel.
Richard er en del av forskergruppen Digital Transformasjon, og forskningen hans omfatter verdiskapning i digitale plattformer (fra doktorgraden) og digital helselogistikk, gjennom CoTecH-prosjektet ved USN. I CoTecH (samskapt helseteknologi) ser han på hvordan implementering av nye digitale verktøy for helselogistikk endrer måten sykehusansatte samhandler, hvilke effekter dette har på helsefaglig arbeid, og hvilke gevinster dette gir - både for pasienter, ansatte og helseforetaket.
Richard sin doktorgradsforskning handlet om å se på verdiskapning i digitale plattformer. Avhandlingsarbeidet var en del av et større forskningsprosjekt, Vivant Digital, som i tillegg til å forske på plattformer også initierte og utviklet konkrete innovasjonstiltak i varehandelen, utviklet en digitaliseringsskole for å bygge kunnskap og kompetanse hos ansatte i varehandelen, samt undersøkte grunnlaget for å etablere en regional klynge for netthandel.
Ansvarsområder
Undervisning/emneansvar
- Markedsføringsledelse (2022-)
- Internship (2024-)
- Etikk og Samfunnsansvar (2023)
- Digitaliseringsskolen for varehandel (2019-2021)
- Strategisk Ledelse (2018-2019)
Komitéarbeid og utvalg
- PhD-programstyre for Marketing Management, tillitsvalgt for studentene (2019-2021).
- Evaluering av doktorgradsutdanningen ved USN (2019-2020).
Forskningsarbeid
- Vivant Digital (2019-2023), leder av arbeidspakke 1 (WP1).
- DISRE - Data Driven Innovation in Specialized Retail Ecosystems (2020-)
- CoTecH - Co-created Health Technology (2024-)
Kompetanse
Se: https://www.linkedin.com/in/richardreinsberg/