Førstelektor i samfunnsfag. Utdannet sosiolog ved Universitetet i Oslo i 1990. Mellomfag i kriminologi som støttefag. Hun har blant annet forsket på seksuell trakassering, tv-serien SKAM, kjønn i barnehagen og forebyggende helsearbeid.
Underviser i samfunnsfag i lærerutdanningen og veileder master oppgaver. Arbeider nå med særlig fokus på "Demokrati og medborgerskap" og "Livsmestring og folkehelse" i den nye lærerutdanningen. Underviser bla i emne 7: Kropp, ulikhet og livsmestring (MG1S7).
Forskergrupper:
1. Samfunnsfagdidaktikk, Institutt for Kultur, Religion og Samfunnsfag.
Leder Kristin Gregers Eriksen (aktiv).
2. Begynneropplæring. Leder Bjarne Isaksen(aktiv)
3. Prosjektet 'Kompetanse for mangfold i Vestfold og Buskerud 2017/2018.(avsluttet)
4. Prosjekt Diku: deltaker i " Studentdrevet forskningsarbeid gjennom profesjonsrettede undervisningsgrupper" (SFPU). (aktiv)
Ansvarsområder
- Underviser: Barnehagelærerutdanning og grunnskolelærerutdanning.
- D-komp : Livsmestring og folkehelse
- R-Komp: Ledelse, kjønn og likestilling i barnehagen
- Emne 7: Kropp, ulikhet og Livsmestring Studie- og emneplaner - Universitetet i Sørøst-Norge (usn.no)
Kompetanse
- Integrering og mangfold
- Livsmestring og folkehelse
- Seksuelt medborgerskap
- Kjønnsforskning
- Ledelse i barnehagen
- Barne- og ungdomsforskning
- Seksualitet, kropp og identitet
- Seksuell trakassering
- hersketeknikker i Barnehage og Skole
- Pierre Bourdieu
- Axel Honneth
- Frigga Haug
For mer informasjon om hva jeg driver med se Crisin: https://app.cristin.no/search.jsf?t=r%C3%B8nnaug%20S%C3%B8rensen
CV
1983 – 1990: Cand.Sociol. Hovedfag i sosiologi, Universitetet i Oslo
1992 -1993: Kurslederkurs i kommunikasjon, Anne Dickson. Kvinneuniversitetet på Løten.
1997: Kurs i klinisk kommunikasjon, Universitetet i Oslo.
2001: Kurs i prosjektarbeid, Høgskolen i Vestfold
2016: Språkkurs i engelsk, University of Winchester
2017-2019: Toårig førstelektorprogram, USN.
2018: Ph.D-kurs i vitenskapsteori. USN.
2018: Ph.D-kurs i universitetspedagogikk, USN.
Publikasjoner
- "Pierre Bourdieu,#metoo og strukturperspektivets revasje".med Rune Åkvik Nilsen. http://praktiskegrunde.dk/2021/praktiskegrunde(2021-1f)soerensen-nilsen.pdf
- «Plutselig ble vi venner». Fagartikkel. Medforfatter Thorleif Bugge. Tidsskriftet Kult, nr. 2-2019, Barndom.Medredaktør og forfatter. Redaksjonell vurdering
- "Hvorfor er den maskuline dominansen så seiglivet? SKAM og den mangelfulle seksualundervisningen i norsk skole". Paper presentert på Sosiologforeningens vinterseminar, februar 2019 (sammen med Rune Åkvik Nilsen)
- «Hvordan bruke dramaserien SKAM i samfunnsfagundervisning» OG «Hvordan kan samfunnsfagene fornye seksualundervisningen i skolen?»Presentasjon av artikkel. Presentasjon av undervisningopplegg. Medforfatter Trude Pettersson.
- "Undervisning om og kompetanse i vanskelige tema: skam, vold og seksualitet". Samfunnsfagkonferansen i Drammen USN november 2018 .Paper
- "Pierre Bourdieu og den maskuline dominans: Spenninger mellom strukturer og aktører i TV-serien SKAM". Paper presentert på Sosiologforeningens vinterseminar, februar 2018 (sammen med Rune Åkvik Nilsen)
- "Jentefellesskapet i SKAM". I Lindther, Synnøve Skarsbø og Dag Skarstein (Red, 2018): Dramaserien Skam. Analytiske perspektiver. Fagbokforlaget. Nivå 1 artikkel Både fagfellevurdering og redaksjonell vurdering.
- "Seksuell trakassering verdighet og SKAM".I Stenstad , Ådne Valen og Ingrid Christensen (Red, 2019): Menneskeverd - en utfordring for skole og samfunn | Nordic Open Access Scholarly Publishing. Cappelen. Nivå 1, artikkel. Fagfellevurdering og redaksjonell vurdering.
- Mer jentesnakk. Pedagogisk metodebok. Medforfattere Astrid Henriksen og Heidi Thommesen. (2009) Korus - Sør. Forfatter av over 50%
- "Gutters kollektive pornobruk- og jenters individuelle erfaringer". Medforfatter Willy Aagre. NIKKmagasin 2/2006, Unge,Køn og pornografi i Norden.Populærvitenskapelig artikkel.
- Sosial kompetanse og kjønn i barnehagen med vekt på på menn og gutter.Barne og familiedepartementet. (2008) Rapport.
- Menn i barnehagen-kjønn i spagaten?Barne og familedepartementet (2005). Rapport.
- ”Do colours have gender?- Doing Bourdieu in preschool”. Honoring the Child, Honoring Equity 7CEIEC Annual Conference 2007. Melbourne univerity. Australia.Paper. Fagfellevurdert.
- ”What is a houswife?” EECERA Stavanger, Norway 2008. Paper. Fagfellevurdert.
- “What is a housewife”: Doing Bourdieu in Kindergarden".Nordic Sociological Conferense. Universitetet i Oslo 2011. Paper.Fagfellevurdert.
- "Det går på verdigheten løs!". I Marianne Brandtsæther og Karin Widerberg (Red,1992), Sex i arbeid(et). Tiden Norsk forlag. Fagfellevurdert artikkel.
- Det går på verdigheten løs! Hovedfagsoppgave (1990), Institutt for sosiologi, Universitetet i Oslo.