Stein Laugerud

Førstelektor i pedagogikk
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Vestfold (C2-15)

Ansvarsområder

  • Fagteamkoordinator PEL i GLU
  • DeKomp Vest Telemark
  • DeKomp Montesorri Vestfold og Telemark
  • Skolebasert Kompetanseutvikling
  • Begynneropplæring

CV

University of Tromsø

Seminar tutor                                                                        Aug 1998 ‑ Des 1999

University of Tromsø ‑ IT dep

Terminalvakt/support deltid                                                    Aug 1999 ‑ Juni 2000

National centre of telemedisin

Project manager                                                                       Juli 2000 – Mars 2002

University of Tromsø

Assistant professor                                                                 Mars 2002 – Des 2004

University of Tromsø

Research scolarship                                                                 Des 2004 – Des 2008

University of Tromsø

Assistant professor                                                                 Des 2008 – Sept 2009

Vestfold college/Universitetet i Sørøst-Norge

Associate professor in pedagogy                                          Sept 2009 – dags dato

Publikasjoner

Felles bekymring metoden. Oversatt fra svensk (Anatol Pikas Gemensamt bekymmer metoden AMA dataservice. Uppsala 1998) Intern publikasjon ved UITØ 1999

*Laugerud S. (2000) Uønsket Oppførsel i skolen, en pedagogisk tilnærming Hovedfagsavhandling i pedagogikk. Universitetet i Tromsø vår 2000

Johnsen, J.A., Laugerud, S. (2002) ”Kartlegging av norske helsenettsteder for ungdom”. NST-rapport 06-2002, i rapportserie fra Nasjonalt senter for telemedisin

*Rosenvinge, J. H., Laugerud, S. & Hjortdahl, P. (2003). Trust in health websites: a survey among Norwegian Internet users. Journal of Telemedicine and Telecare, 9, 161-166

*U-vett i samarbeid med IPE, Laugerud (prosjektleder) (2003) Studieplan for masterprogram i Voksenpedagogikk, internt UiTø

*Laugerud, S og Alexandersen, J (2003) Erfaringer fra prosjekter som anvender IKT i undervisningen. Intern rapport, Universitetet i Tromsø

*Alexandersen, J og Laugerud, S (2003) BITE – External evaluation, an assessment of main aims and contributions in BITE, a EU financed project within the Minerva action.

Laugerud, S and Fossland, T (2006) Learning Reasearch-methods Online - a case study of online teaching in higher education. Paper presented at research session at Netlearning 2006.

Anfinsen, Roar og Laugerud, Stein (2007) ”Nettdiskusjoner: Faglig dialog eller "- God dag, mann! - Økseskaft"?” i Om re-mediering av undervisning og læring gjennom samarbeid Norgesuniversitetets skriftserie nr. 2/2007

Fossland, Trine & Laugerud, Stein (2008) Fleksibel tilrettelegging av metodekurs på nettet, i Grepperud, Gunnar (red.): For folk flest - fleksibel utdanning i praksis, Gyldendal Akademisk 2008

Laugerud, Stein m.fl. (2013) Rapport Pilot skolebasert kompetanseutvikling Høgskolen i Vestfold og Høgskolen i Buskerud i samarbeid med Askim Kommune, Røyken Kommune og Stokke Kommune, Høgskolen i Vestfold 2013

Laugerud, Stein (2013), «IKT og didaktisk endringskompetanse» i Arbo m.fl. Utdanningssamfunnet og livslang læring : festskrift til Gunnar Grepperud, Oslo : Gyldendal akademisk 2013

Laugerud, Stein “Towards a model for Media-didactic literacy - Supporting teachers employ e-learning in their teaching”. (upublisert)

Laugerud S, Aamotsbakken B, og Askeland N (2013), Lesing, lekser og læring, Tilpasset opplæring og inkludering i den flerkulturelle skolen Oslo: Universitetsforlaget 2014

Maagerø E, Moskvil M E, Laugerud S (red) (2015) Flerkulturelt verksted Portal Akademisk 2015

Bjørnsrud H, Laugerud S og Stenshorne E (2015) “Noen sentrale temaer for tilrettelegging av skolebasert kompetanseutvikling” i Bjørnsrud (red) Skolebasert kompetanseutvikling Gyldendal Akademisk 2015.

Laugerud, Stein (2019) “ Kapittel 7. Skoleeiers syn på egen rolle i skolebasert kompeanseutvikling” i Bjørnsrud og Gjems (red) Praksisfellesskap for læring og profesjonsutvikling Universitetsforlaget 2019 (Open tilgang)