Wanda Grimsgaard

Professor
Institutt for industriell økonomi, strategi og statsvitenskap
USN Handelshøyskolen
Campus Drammen
Hei! Jeg er professor i visuell kommunikasjon og grafisk design ved Universitetet i Sørøst-Norge, USN Handelshøyskolen. Min kjernekompetanse ligger i strategisk utvikling av design. Gjennom denne ekspertisen bidrar jeg til en dypere forståelse av hvordan design kan fungere som et virkemiddel for bedrifter til å realisere sine strategier og effektivt oppnå sine mål. Min undervisning fokuserer på anvendelsen av designprosesser og designmetodikk for å drive innovasjon, løse problemer, styrke forretningsutvikling og skape verdi i offentlige, private og ideelle organisasjoner. Min forskning utforsker skjæringspunktet mellom strategi og design, med et særlig fokus på å bygge bro mellom de to. Jeg er spesielt opptatt av hvordan bærekraft kan integreres i strategiske designprosesser for å sikre langsiktig verdiskaping. Bøker jeg har skrevet brukes både av profesjonelle og studenter: «Design and Strategy: A Step-by-Step Guide» (Routledge, 2023) og «Design og strategi: Prosesser og metoder for strategisk utvikling av design» (Cappelen Damm Akademisk, 2018). Du finner meg på Linkedin. Ta en tur innom min blogg designogstrategi.no, og sjekk gjerne ut min profil på researchgate.net/profile/Wanda-Grimsgaard

Ansvarsområder

Undervisning:

Jeg underviser i Strategisk design og Designoppdrag på Bachelor i Visuell kommunikasjon, Designledelse på EVU Executive Master of Management, og Idea Generation på Master i Innovation Technology Management (ITM). I tillegg holder jeg foredrag og kurs etter forespørsel.

Min undervisning er praksisnær, tverrfaglig og forretningsorientert, med fokus på å hjelpe studentene til å forstå både virksomhetens og kundenes behov, samtidig som de forberedes på reelle utfordringer i designfeltet. Jeg er også opptatt av hvordan designmetoder kan anvendes som strategiske verktøy for innovasjon og verdiskaping i ulike organisasjoner og bransjer.

Strategisk design (15 studiepoeng)
I dette emnet for 2. års Bachelor-studenter på studiet for visuell kommunikasjon, lærer studentene å jobbe strategisk med design. Gjennom en strategisk designprosess arebeider studentene med utvikling av pakningsdesign for et daglivareprodukt som har et potensiale til å bli mer bærekraftig, brukervennlig og fremtidsrettet. Undervisningen foregår i to bolker á 3 uker, full tid.

Designoppdrag (15 studiepoeng)
Studentprosjekt er et avgangsprosjekt for 3. års Bachelor-studenter på studiet for visuell kommunikasjon, der de arbeider med et reelt designoppdrag for en bedrift, en organisasjon eller et utviklingsprosjekt. Prosjektperioden er på tre måneder, fra januar til mars, full tid.

Designledelse (15 studiepoeng)
Designledelse er en lederrolle med ansvar for utvikling, bruk og forvaltning av design for å fremme innovasjon og verdiskapning, innen privat eller offentlig sektor. «Designledelse» kan tas som et separat kurs, eller det kan inngå som et emne i lederutdanningen Executive Master of Management på USN Handelshøyskolen.

Idea Generation and Evaluation (7,5 studiepoeng)
Dette masteremne inngår i Masterprogrammet Innovation Technology Management, ITM. Kurset introduserer metoder for kreativitet og kreative problemløsningsprosesser som sentrale verktøy innen entreprenørskap og innovasjon. 

Kompetanse

Min bakgrunn:
Jeg har mange års erfaring fra designbransjen, hvor jeg har ledet designbyråer både i partnerskap og som selvstendig næringsdrivende. Oppdragsgiverne har spennet fra nyetableringer til mellomstore bedrifter og store, anerkjente merkevarer. Arbeidet har hovedsakelig vært fokusert på utvikling av merkeidentiteter som styrker både merkevarekjennskap og konkurransekraft. Ved siden av designpraksisen har jeg holdt kurs, foredrag og gjesteforelesninger, samt vært sensor ved flere designutdanninger i Norge.

Jeg har også vært aktiv i en rekke faglige verv, inkludert som styreleder for Grafill – Norsk organisasjon for visuell kommunikasjon (2008–2012) og som nestleder i Kopinors valgkomité (2012–2017).

Strategisk design:
Min kjernkompetanse ligger i strategisk utvikling av design, som innebærer å utvikle og anvende design forankret i virksomhetens overordnede strategi. Målet er å bidra til at virksomheten realiserer sine strategier og når sine mål, enten det handler om å styrke konkurransekraften eller skape annen form for verdiskaping. Strategisk bruk av design kan også være drevet av en tydelig designambisjon, hvor design utgjør en integrert del av virksomhetens overordnede strategi.

Strategisk designprosess:
En strategisk designposess inkluderer strategi som en del av designutviklingen eller løsningsprosessen. I denne sammenhengen ser vi design som problemløsning, prosess og strategi, og ikke kun formgivining. En strategisk designprosess inkluderer bruk av strategiske og kreative prosesser og metoder på tvers av disipliner og profesjoner.

Bygge bro mellom strategi og design.
Utfordringen i strategisk utvikling av design er å koble strategi og design.
Nøkkelen ligger i skjæringspunktet mellom det analytiske og kreative.

Jeg er alltid interessert i samarbeid som utforsker nye måter å koble strategi og design. Ta gjerne kontakt for potensielle forskningsprosjekter eller andre samarbeid!
 

Kompetanse:

Strategisk og forretningsmessig kompetanse:
Forretningsstrategi, Forretningsutvikling, Konkurransestrategi, Kommunikasjonsstrategi, Strategiutvikling, Strategisk design, Strategisk kommunikasjon, Strategisk utvikling av design, Verdiskaping

Merkevarebygging og identitet:
Bedriftsidentitet, Tjenestedesign, Produktidentitet, Pakningsdesign, Merkevarebygging, Merkevareutvikling

Designledelse:
Designledelse, Prosessledelse, Prosjektledelse, Designeffektivitet

Designmetodikk:
Design thinking, Brukersentrert design, Designprosesser, Problemfinning, Problembeskrivelse, Problemløsning

Innsikt og analyse:
Situasjonsanalyse, Forskningsmetodikk, Designforskning, Designteori

Kreative prosesser:
Kreative prosesser, Innovasjon, Idédugnad, Workshops

Designkompetanse:
Designutvikling, Grafisk design, Identitetsdesign, Logodesign, Visuell identitet, Typografi, Estetikk, Bærekraftig design, Etisk design

Kommunikasjon:
Strategisk kommunikasjon, Visuell kommunikasjon, Markedsføring, Medier og kommunikasjon

Juridisk beskyttelse:
Immaterielle verdier, Juridisk beskyttelse, Registrerte varemerker

CV

Utdannelse:

2012
Professor i Visuell kommunikasjon og Grafisk design.
Professorkompetanse ble tildelt av en internasjonal sakkyndig komité i mars 2012, under ledelse av Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).

1977 – 1981
Diplom/Hovedoppgave. Statens Håndverks- og kunstindustriskole (SHKS), nå Kunsthøyskolen i Oslo (KHiO).

1973 – 1976
Eksamen Artium. Fagerborg Gymnas, Oslo.

Forskergrupper:

RAAD. Research in arts and design, Universitetet i Sørøst-Norge (medlem). RAAD er en forskergruppe på USN som arbeider med didaktisk forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid, opprettet av studie for Visuell kommunikasjon.                      

Marketing Management, ved USN, Universitetet i Sørøst-Norge (assosiert medlem). Fokus for forskningsgruppen er ledelsesperspektivet og en holistisk i tilnærming til forskningsproblemstillinger, teori og forskningsmetode. Følgende forskningsdisipliner er representert i forskergruppen: Markedsføring, Psykologi, Sosiologi, Finans, Statistikk, Visuell Design, og Samfunnsvitenskap(er). 
 

Prosjekter:

2017 – 2020 Erasmus+ “Go Demo”
Et EU-finansert prosjekt med fokus på demokrati of menneskerettigheter. Samarbeid Norge, Italia, Tyskland, Polen og Sverige. “Cooperation for innovation and the exchange of good practices”.

2015 – 2018 Erasmus+ “HETYA” (Heritage training for young adults)
Et EU-finansert prosjekt med fokus på å etablere museer som en arena for arbeid og læring for NEETS; unge voksne utenfor arbeid og læring i Europa. Samarbeid Norge, Italia, Bulgaria og Sverige. En videreføring av ideer fra Educult 2015, som var finansiert ved stimuleingsmidler fra USN. Involvering av studenter gjennom Master og Bachelor Thesis, samt for å utviklinge en APP “Wanted” som en sluttleveranse i prosjektet. Resultatet ble presentert på en konferanse i Livorno i Italia juli 2018.

2014 – 2015 Educult
Et tverrfaglig utviklingsprosjekt som inkluderer fagområdene visuell kommunikasjon, historie/kulturarv, IT-teknologi og pedagogikk/kompetanseutvikling. Finansiert ved stimuleringsmidler fra USN, Universitetet i Sørøst-Norge.
 

CV:

Ta gjerne kontakt på min E-post wanda.grimsgaard@usn.no dersom du ønsker å få tilsendt full CV.

Publikasjoner i Cristin