Kompetanse
Undervisnings- og veiledningsområder: tekstanalyse, skjønnlitteratur, litteraturteori, sammensatte tekster, norskdidaktikk, bistandskommunikasjon.
Medlem av forskningsgruppen Litteratur og litteraturdidaktikk og forskningsgruppen Litteratur og film.
CV
Relevant arbeidserfaring
- Førsteamanuensis i norsk, Universitetet i Sørøst-Norge, 2019-
- Gjennomføringsstipendiat (undervisning), Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo, 2018
- Norsklektor, Røyken videregående skole, 2013-2014
- Universitetslektor (nett), Høgskulen i Volda, 2012
- Universitetslektor, Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo, 2010-2012
Relevant utdanning:
- Doktorgradsavhandling ved Institutt for lingvistikk og nordiske studier, i prosjektet Skandinaviske fortellinger om skyld og privilegier i en globaliseringstid (ScanGuilt), Universitetet i Oslo, 2018. Avhandlingen “Hvem bryr seg?” Global solidaritet og skyld i Operasjon Dagsverks materiell undersøker et utvalg av norske Operasjon Dagsverks materiell og 24 innsamlede elevtekster.
- Universitetspedagogisk basiskompetanse, Universitet i Oslo, 2018
- Praktisk-pedagogisk årsenhet (PPU). Universitetet i Oslo, 2013. Norsklektor med opprykk.
- Master i nordisk litteratur ved Institutt for lingvistikk og nordiske studier, i prosjektet Kosmopolitisme, postnasjonalisme og det kulturelle selv i nyere litteratur, Universitetet i Oslo. Masteroppgaven Roman og identitet i nasjonens forestilte fellesskap – en analyse av Jan Kjærstads Kongen av Europa (2005), Jonas Hassen Khemiris Montecore. En unik tiger (2006) og Kirsten Hammanns En dråbe i havet (2008) drøfter nordiske samtidsromaner i lys av teorier om nasjonal identitet, kjønn og etnisitet.
- Bachelor i kultur- og samfunnsfag. Universitetet i Oslo, 2008. Vekt på fagene nordisk litteratur, retorikk, sakprosa og medier & kommunikasjon.
Publikasjoner
Utvalgte publikasjoner:
Frøjd, Y. & Sandberg, K.L. 2023. Litterær eller lærarfagleg analyse? Om skilnader og nytteverdi i litteraturdidaktisk arbeid. Norsklæreren 4/2023.
Frøjd, Y., Norendal, A. & Olsen, L.W. 2023. Å utdannes til litteraturlærer – grunnskolelærerstudentens litterære erfaringer og profesjonens krav til litterær kompetanse. Norsk pedagogisk tidsskrift. Vol. 107, utg. 3.
Frøjd, Y. 2022. Klimakrisa i klasserommet. Kontroversielle, emosjonelle og sensitive tema i skolen. Goldschmidt-Gjerløw, B., Eriksen, K.G. og Jore, M.K. (red.). Universitetsforlaget.
Frøjd, Y. 2021. Sårbarhet i Maja Lundes Bienes historie. Litteratur og sårbarhet. Dancus, A.M., Linhart, S.H., Myhr, A.B. (red).
Frøjd, Y. 2018. “Global dannelse i møte med Operasjon Dagsverks testimonials”. Norsklæreren 2/2018.
Frøjd, Y. 2018. Who Cares? Operation Day’s Work’s Booklet Covers as Appeals for Humanitarian Aid. I The Happiest People on Earth? Scandinavian Narratives of Guilt and Discontent. Scandinavian Studies. Special Issue. DOI: 10.5406/scanstud.89.issue-4, s. 548-572.
Frøjd, Y. 2017. Solidaritet og bistand. En undersøkelse av hvordan elevtekster går i dialog med Operasjon Dagsverks temahefte 2015 om seksuelle rettigheter. I Åpne dører mot verden. Norske ungdommers møte med fortellinger om skyld og privilegier. Bakken, J. og Oxfeldt, E. (Red.). Oslo: Universitetsforlaget.
Frøjd, Y. 2016. “Leve Vesten, la oss fortsette festen”. En retorisk analyse av Operasjon Dagsverks kampanjefilm (2014). I Skandinaviske fortellinger om skyld og privilegier i en globaliseringstid. Oxfeldt, E. (Red.) Universitetsforlaget.