– Den fineste dagen i Norge

Julemiddag med USN-ansatte og studenter
Både verter og gjester koste seg hjemme hos Pernille Astrup i julen. FOTO: Privat

30 internasjonale studenter fikk oppleve norske juletradisjoner hos USN-ansatte denne jula.

18 ansatte inviterte 30 internasjonale studenter hjem til i jula. Enda flere ansatte ville gjerne ha besøk, men i år var det rett og slett ikke nok internasjonale studenter til alle.

Serverte norsk julemat

Vasan Sivalingam kom til Norge fra Sri Lanka i 2015Han begynte som masterstudent på USN i 2017 og er nå stipendiat i teknologiske fag i Porsgrunn. Han inviterte Alireza Bazargan med familie hjem i julen.

Vasan og hans kone serverte norsk julemat med pinnekjøtt, ertestuing, rosenkål, mandelpotet, surkål, brunsaus, fløtegratinerte poteter, medisterkake, julepølse og riskrem med jordbærsaus! I tillegg hadde Alireza med seg god og smakfull iransk mat og søtsaker.

– Vi hadde det supert sammen med herlig mat og spennende samtaler om kultur, mat, festivaler, studier og annet. Alireza, hans kone og to barn har vært ganske kort tid i Norge. Vi hadde stor glede av å gi dem en norsk juleopplevelse.

Julefeiring USN-ansatt Vasan har invitert Alireza med familie på julebesøk

For Alireza og hans familie var det deres første julefeiring noensinne. De var svært glade for å bli invitert hjem og få innblikk i norske juletradisjoner.  Alireza trekker også fram samtalene om likheter og ulikheter i kulturer og tradisjoner.

– Vi kan lære av hverandre og få bedre liv gjennom det. En av de beste måtene å få til det på er nettopp å møte nye mennesker og snakke sammen.

Fineste dagen i Norge

Studentprest Kristian Gotehus Køhn var primus motor for årets julebesøk hos USN-ansatte. Sammen med Pernille Astrup og Maija Heinilä tok han initiativ til, og organiserte julebesøkene. Kristian forteller at han har fått mange fine takkemail både fra studenter og ansatte. Vi har samlet et lite knippe med utdrag fra dem her:

• We are back from the Christmas dinner and it was really great. Thank you so much for such an opportunity. We are really overwhelmed.
  • Hei, vi hadde en fin og hyggelig ettermiddag med tre flotte studenter!! Alt gikk veldig fint og jeg tror de koste seg.
  • We had a great dinner time and owe it all to great planning and accommodation of USN
  • I want to thank you for arranging this party it was so great and we get more familiar to Norwegian culture.
  • Thank you for the great arrangement and the awesome party.

Pernille Astrup forteller at en av studentene som besøkte henne skrev etterpå at det var den fineste dagen i Norge hittil. Ingen av studentene hadde feiret jul før, så det var spennende og nytt å spise norsk julemat (pinnekjøtt) og høre om norske juletradisjoner. Familiene deres i hjemlandet satte nok også pris på invitasjonen, de ba studenten ta bilder og fortelle om besøket.

– Studentene var utrolig høflige og hyggelig. De sa de var glade for at å få tips om hvordan man oppfører seg på besøk i Norge, ellers hadde de ikke visst at de skulle ta av seg skoene i gangen. Vi kommer til å holde kontakten med disse tre og vil invitere dem hit igjen blant annet for å besøke Munchs hus i Åsgårdstrand.

Kristian Gotehus Køhn sier at det er tydelig at dette, (til tross for noen få misforståelser), har vært gode opplevelser for både studenter og ansatte og at de gjerne arrangerer dette til neste jul også.

Bilde av USN ansatt med to studenter på julebesøk

Juletradisjoner

Hvis du vil vite mer om norske juletradisjoner så har vi vår egen USN-ekspert på juletradisjoner.

Herleik Baklid er førsteamanuensis og kulturhistoriker og underviser på bachelor i kulturledelse og master i kulturstudier ved USN.

I denne artiklen om Herleik finner du en rekke lenker til artige historier om norske juletradisjoner.