Dette bør du vite før eksamen

Christian Kjuus og Kari Anne Kolstad, studieveiledere på USN, campus Bø
VERDT Å VITE: Du kan spare mye tid hvis du tar en rask titt på tipsene til studieveilederne Christian Kjuus og Kari Anne Kolstad. Foto: Helle Friis Knutzen, USN

Det er mye å lure på før eksamen. Her har to studieveiledere samlet informasjonen du bør kjenne til før og etter eksamen.

• Når skal jeg være i eksamenslokalet og hvor er eksamen?
  • Hva må jeg vite om digital eksamen?
  • Når og hvor får jeg karakteren på eksamen?

Disse og veldig mange andre spørsmål får emneansvarlige, eksamenskontor og studieveiledere i disse dager. For å gjøre det litt enklere for deg å finne informasjon har vi samlet noen lenker som alle studenter kan ha nytte av i forkant av, og etter eksamen. Det har vi gjort etter tips fra studieveilederne Christian Kjuus og Kari Anne Kolstad. Kolstad har også mange års erfaring fra eksamenskontoret.

Eksamensinformasjon på intranettet

På intranettet min.usn.no for studenter finner du all informasjon du trenger før og etter eksamen. Her finner du for eksempel informasjon om:

Riktig kildebruk

Har du hjemmeeksamen eller skal skrive en bacheloroppgave kan det være lurt å sjekke bibliotekets guide for riktig kildebruk og hva som skjer hvis du blir tatt for å plagiere (kopiere) andres eller egen tekst.

I 2021 ble 120 USN-studenter utestengt ett eller to semestre for å ha kopiert tekst. I 2022 er så langt 90 tatt for fusk. Alle innleveringer som skal godkjennes eller karaktersettes blir sendt gjennom en digital plagiatkontroll. Hvis du kommer i en situasjon hvor du vurderer å kopiere andres tekst er det MYE bedre at du tar kontakt med eksamenskontor eller studeveileder. De kan si litt om hvilke andre muligheter du har.

Avstressing eller noen å snakke med

Trenger du noen å snakke med? Studensamskipnadne har en døgnåpen studenttelefon du kan ringe.

Du kan også bli med på studentprestens digitale stressmestring- og mindfulnessøkter.

Andre gode tips

Legitimasjon på eksamen

Her er det nye regler. Du MÅ ha med deg enten:

• Nasjonalt idkort
  • bankkort med bilde
  • pass eller
  • fysisk førerkort

Studentbevis er ikke lenger gyldig.