Ekstra sikkerhetsnivå for USNs gjestebrukere i Teams

Fra mandag 12. desember 2022 har USN krav om tofaktorautentisering for gjestebrukere i Teams.

Gjestebrukere er blant andre deg som er invitert inn i et «team» som ligger i USN-organisasjonen.

Tofaktorautentisering er et ekstra sikkerhetsnivå for innlogging. Med tofaktorautentisering logger du inn med en ekstra faktor. Det vil si at du logger inn med noe du vet (brukernavn og passord) og i tillegg noe du har (godkjenning via mobiltelefon).

Ulike scenarier som gjelder for våre gjestebrukere:

• Hvis du er invitert via en konto tilknytta din arbeidsplass eller skole og allerede har krav om tofaktorautentisering, vil du sannsynligvis ikke merke noe.
  • Hvis du ikke allerede bruker tofaktorautentisering, møter du en veiviser for registrering av tofaktormetode. Hvis du er invitert via en konto knytta til din arbeidsplass eller skole, møter du din organisasjons tofaktorveiviser. Den tofaktormetoden du da registrerer, blir lagret i din organisasjon.
  • Hvis du er invitert via en e-postadresse som ikke er tilknytta din arbeidsplass eller skole, møter du USNs tofaktorveiviser. Den tofaktormetoden du da registrerer blir lagret i USNs system.

Den enkleste (og sikreste) måten å bruke tofaktorautentisering på er gjennom appen «Microsoft Authenticator» og følge anbefalt metode i veiviseren. Når du senere får spørsmål om å bekrefte innlogging via tofaktor, skjer dette via en varsling på telefonen, som du kan godkjenne raskt.