Fikk attraktiv sommerjobb med god hjelp fra mentor

Bachelorstudent i økonomi og ledelse Bilal Akbar landet sommerjobb i Mercer, et av verdens største konsulentselskaper.

– Vi har jobbet en del med å profesjonalisere presentasjonen av Bilal, ikke minst gjennom LinkedIn-profilen som nå fremstår som en godt strukturert jobbsøknad, forteller mentor Eiler Helén, direktør i Drammen kommunale pensjonskasse.

Og det var nettopp LinkedIn-profilen selskapet Mercer oppsøkte etter å ha blitt tipset om studenten ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

– De ringte etter å ha lest LinkedIn-profilen min, og inviterte meg til jobbintervju, forteller Bilal Akbar.

Drømmer om jobb i Oljefondet

I forkant av jobbintervjuet trente Bilal med mentor, som forteller at kontakten i Mercer ga en svært positiv tilbakemelding.

– Han ringte og sa at Bilal var den eneste kandidaten som var opptatt av hvilke verdier han kunne bringe til Mercer og ikke bare motsatt. Han sa Bilal fremsto som profesjonell, trygg og en ressurs for selskapet.

Bilal er vant til å pendle fra Horten til campus Drammen, der han tar bachelor i økonomi og ledelse med fordypning i finans. Han har allerede satt seg store mål. Drømmen er en jobb i Oljefondet (Norges Bank Investment Management), og samtalene med mentor Eiler har blant annet handlet om hvordan veien dit kan arte seg.

Bachelorstudent i økonomi og ledelse Bilal Akbar landet sommerjobb i Mercer, verdens største finanskonsulentselskap.  Bilde av ham på jobben

– Vi har snakket om hvor Bilal er nå, hvilke mål det er mulig å nå og hvilke grep som kan være smarte for å komme dit. Mange av jobbene innen finans lyses aldri ut, så han er nødt til å bygge nettverk og erfaring og få gode referanser. Det er han godt i gang med gjennom sommerjobben i Mercer, sier Eiler.

Har fått møte forvaltere

Pensjonskassen han leder forvalter rundt 9,5 milliarder kroner på vegne av ansatte i Drammen kommune og de kommunalt eide selskapene, og Eiler sier han har gått litt ut over det som kanskje er vanlig i et mentorløp. Bilal har nemlig blitt invitert til møter med flere av pensjonskassens forvaltere for å lytte, lære og stille spørsmål.

– Gjennom informasjonsmøtene med selskaper som Pareto og Storebrand har jeg fått et innblikk i hvordan det er på innsiden av bransjen. Erfaringen og kunnskapen fra disse møtene ønsker jeg å ta med meg videre. Jeg følte meg veldig inkludert, og opplevde til og med at forvalterne spurte om mine meninger, forteller Bilal.

[show_related]

Meningsfylt å være mentor

2022 var hans første år som mentor for en USN-student, og sier det har gitt mye tilbake.

– Energien til Bilal smitter jo. Når man er sammen med folk som har energi og entusiasme skal det litt til å ikke bli med på ferden. Jeg finner glede i å bidra. Det er rett og slett veldig hyggelig og meningsfylt å kunne hjelpe en ung og ambisiøs student. Det er også i tråd med hvordan vi skal jobbe i Drammen kommunale pensjonskasse. Vi har et stort hjerte for byen og ønsker å bidra. Det er en del av DNAet vårt.

Bilal Akbar har allerede satt seg store mål. Drømmen er en jobb i Oljefondet (Norges Bank Investment Management), og samtalene med mentor Eiler Helén har blant annet handlet om hvordan veien dit kan arte seg. bilde av de to

– Dere virker begge veldig fornøyd, hva skyldes det, tror du?

– Jeg tror suksessen ligger i at vi begge vil noe. Bilal var oppriktig lysten på å få noe ut av dette, og det var jeg også. Når man er to stykker som vil et sted, er det mye greiere å få det til. Vi fant tidlig ut at vi ikke bare kan prate om hvor viktig det er med relasjoner. Jeg måtte også være villig til å gjøre noe med det, og det har gitt resultater. Når jeg har brukt nettverket mitt, er det jo fordi jeg er veldig trygg på Bilal. Han har sagt han skal gjøre meg stolt, sier Eiler.

Nå går Bilal tredje året i bacheloren sin. Takket være mentor-programmet har han allerede fått en fot innenfor arbeidslivet, og kanskje har han startet reisen mot drømmejobben.

– Allerede første året på videregående begynte jeg å tenke på hva jeg ville gjøre senere. Jeg har alltid vært fascinert av bankvirksomhet, og gradvis har jeg fått øynene opp for finans. Eiler har satt ting litt mer i system for meg, og med sommerjobben i Mercer blir det lettere for meg å komme meg videre. Det er et veldig bra miljø der inne, og en profesjonalitet rundt hvordan alt er satt opp, sier Bilal.

Internasjonal anerkjent bachelorutdanning

Bachelor i økonomi og ledelse ved USN Handelshøyskolen er akkreditert av EFMD, det europeiske akkrediteringsorganet for handelshøyskoler. Det betyr høy internasjonal kvalitet i utdanningen.