– Føler oss trygge på campus

Sykepleierstudentene Arvyde og Emilie opplevde en annerledes studiestart, med fokus på smittevern og en meters avstand.Foto av dem.
OPPTATT AV SMITTEVERN: F.v: Arvyde Lebrikaiten (Litauen/Lier) og Emilie Isaksen (Svelvik) skal bli sykepleiere. (Foto: Jan-Henrik Kulberg)

Sykepleierstudentene Arvyde og Emilie opplevde en annerledes studiestart, preget av smittevern og omtenksomhet.

Rekordmange 7949 søkere fikk tilbud om studieplass på USN gjennom Samordna opptak, og 10. og 11. august møtte de nye studentene til studiestart (Rauland har studiestart 24. august).

Det ble en annerledes opplevelse, blant annet for sykepleierstudentene som hadde sin første dag ved campus Drammen.

Mindre grupper, avstand og håndrens

Annethvert sete i auditorium 2503 var sperret av for å opprettholde den påkrevde meteren med avstand, og det første som møtte studentene ved inngangen til campus var håndsprit og informasjonsplakater.

De drøyt 200 fremtidige sykepleierne var delt i to grupper og fordelt på hvert sitt auditorium for å sikre god avstand.

– Vi føler oss ganske trygge. Det er god avstand i auditoriet, mye Antibac overalt og det virker som om USN har gjort gode tiltak, sier Arvyde Lebrikaiten (Litauen/Lier) og Emilie Isaksen (Svelvik).

Korona-restriksjoner i auditoriene på USN

De to har nettopp blitt kjent og har litt forskjellig bakgrunn og erfaring. Arvyde jobber allerede på et sykehjem og har tatt annen utdanning tidligere, mens Emilie har hatt et friår etter videregående. Begge er topp motiverte for å starte sykepleierutdanning, og begge er opptatte av smittevern.

– Jeg bor med en som er kronisk syk og må ikke bli smittet selv. Det vil jeg ta hensyn til i faddertiden, sier Emilie.

Hilsen og musikk på video

Vanligvis er det artister på scenen, taler og store markeringer på campusene. Årets studenter fikk møte rektor Petter Aasen og studentleder Karoline Lie gjennom en innspilt videohilsen, etterfulgt av to låter og hilsen fra artisten Red Moon, også dette på video.

Rektor og studentlederen er opptatt av at studentene må ta vare på hverandre i denne spesielle tiden:

– Det er en større utfordring å bli kjent med hverandre når dere ikke kommer til campus hver dag, så kanskje alle kan være litt mer frampå enn ellers med å ta kontakt med noen de ikke kjenner fra før? Og se litt ekstra etter om det kan være noen som trenger litt hjelp for å bli inkludert i en gruppe. Vi legger til rette for at studentene skal møtes i faste grupper, både på campus og digitalt. Bli med der du får tilbud om det, for eksempel i studentmentor-ordninger og faddergrupper. Det tror jeg er et godt råd, sa Aasen.

Åpningshilsen på video med studentleder Karoline Lie og rektor Petter Aasen. Foto

Studentleder Karoline Lie understreker at det ikke er så uvanlig å slite litt når man går fra videregående skole til universitetet.

– Særlig hvis du samtidig flytter hjemmefra for første gang. Det er ganske normalt. Det betyr ikke at du er mislykket. Og så må du huske på at du kan få hjelp til å få en bedre hverdag. Det er flere flinke mennesker som har som jobb å hjelpe studentene, for eksempel samtaleterapeuter og psykologer. Vi har også en egen studentprest på USN. Ta kontakt med dem hvis du trenger en å snakke med. Det tilbudet finnes på alle campusene, sa hun.

Forkjølelseformaning

Programkoordinator Siv Venke Gran ved bachelor i sykepleie på campus Drammen ønsket de nye studentene velkommen til studiet. Hun fortalte at det vil bli en blanding av oppmøte på campus og digitale forelesninger. Med over tjue års erfaring som sykepleier var hun klar i sin anbefaling:

– Hold minst en meter avstand og ta ansvar selv dersom dere skal på fadderarrangementer. Det er studenter på andre og tredje året som er faddere. Mange av dem skal ut i praksis ganske snart, og der vil de møte sårbare pasienter. Er dere forkjølet, så skal dere holde dere hjemme.

Programkoordinator Siv Venke Gran - foto

Ønsker tillitsvalgte

De ferske studentene møtte også representanter fra Studentdemokratiet i Sørøst-Norge, som blant annet fortalte om hvor viktig det er at noen stiller som tillitsvalgte.

– Det er kjempegøy å være tillitsvalgt. Dere blir bindeleddet mellom studentene og foreleserne. Det er veldig viktig for studentene at vi har et fungerende studentdemokrati. Vi jobber for å ta vare på dere alle sammen, slik at dere skal komme gjennom studiet på en god måte, sa tillitsvalgte Thea Walgren, Emilie Johansen og Tobias Eliassen, som også er fungerende studentrådsleder for helsefagsstudentene i Drammen.

Bibliotekarene står klare

Universitetsbibliotekene på campusene er svært viktig for USN-studentene. I den årlige undersøkelsen Studiebarometeret kommer biblioteket alltid ut på topp når studentene svarer på hva de er mest fornøyd med.

– Som sykepleierstudenter kommer dere garantert til å bruke biblioteket mye, sa universitetsbibliotekar Jana Myrvold.

Hun fortalte om bibliotek-tilbudet på campus og oppfordret studentene til å bruke bibliotekene aktivt.

Noen av fadderne på bachelor i sykepleie 2020. Foto
Mindre fadderopplegg

Studieveileder Line Kihl var også innom med viktig informasjon før fadderne tok over med omvisning på campus og informasjon om fadderopplegget, som er annerledes i år. Fadderne har fått utlevert godt med håndsprit, og i Drammen blir det blant annet arrangert pub-til-pub-runde, rebus og quiz.

– Vi har redusert fra to uker til en uke og har mindre faddergrupper. Husk god avstand, god håndhygiene og maksimalt 20 sammen på hver gruppe. Det skal være trygt å være med, og målet er at dere skal bli kjent med hverandre, sa tredjeårsstudent Ane Olsen Søtvik, som er kontaktperson for sykepleiefadderne i Drammen.

Fadderstyrene i Vestfold og Drammen besluttet i dag å avlyse sine arrangementer. På de øvrige campusene går arrangementene som planlagt, men studentene oppfordres nå til å droppe de private festene.