IT-studenter med i EU-prosjekt i Vinje

Håvard og Emil på IT-studiet i Bø
Håvard Garsrud og Emil Weiberg-Aurdal Aandahl er glade for at det er lagt opp til at kan jobbe med konkrete prosjekter for en ekte kunde allerede i første studieår. FOTO: Helle Friis Knutzen, USN

Vinje kommune har fått støtte fra EU til å lage en ny næringsplan. Det har IT-studentene i Bø hjulpet til med.

Universitetet i Sørøst-Norge er kunnskapspartneren til Vinje kommune i COM3-prosjekt som er en del av EUs Interreg program. Det handler om å bedre lokale små-mellomstore bedrifter i en digital kompetanse.

Førsteamanuensis Anh Nguyen Duc er prosjektets kontaktpersonen ved USN. Han har bred erfaring innen IT og underviser i flere av fagene på bachelor i IT og informasjonssystemer ved campus Bø. Han er opptatt av å involvere studentene sine i praktiske prosjekter slik som COM3-prosjektet. Studentene har blant annet laget en pilotwebside for prosjektet. Nå planlegger han og COM3-Vinje andre pilotprosjekter og pilotstillinger for IT-studentene.

Emil Weiberg-Aurdal Aandahl og Håvard Garsrud er studenter på bachelorstudiet i IT og informasjonssystemer. Allerede i sitt første studieår får de nå praktisk erfaring i samarbeid med næringslivet, nærmere bestemt med bedriften Spegle. Spegle er en av de lokale bedriftene som med i det EU-finansierte COM3-prosjektet.

Emil og Håvard jobber nå sammen med bedriften for å utvikle en nettside for salg av deres produkter. Dette gjør de i emnet Praktisk prosjektarbeid. Her skal studentene bruke teorien de lærte i høstsemesteret til å gjennomføre et praktisk systemutviklingsprosjekt.

Det er veldig lærerikt for oss å få jobbe sammen med en bedrift for å skape et produkt allerede i første studieår. Det er en nyttig erfaring å jobbe sammen med kunder. Det lærer vi mye av, sier de to.

Emil og Håvard har jevnlig kontakt med Spegle og som IT-studenter har de teknisk kunnskap som Spegle har nytte av. Studentene har for eksempel laget flere varanter av digitale skisser til hvordan nettstedet til Spegle kan se ut. Spegle velger bakgrunn, plasseringer og liknende ut i fra skissene, med utgangspunkt i kunnskap om bedrift og marked. Studentene synes at den typen kobling mellom arbeidsliv og studier er nyttig for begge parter.

– Det er også fint å kunne vise til denne erfaringen når vi skal søke jobb seinere. Og ekstra kult er det å skrive på CV'en at vi har bidratt i et EU-finansiert prosjekt.

LES MER: Om COM3-prosjektet i Vinje.

COM3 omtaler Vinje-prosjektet som en av sine suksesshistorier i denne filmen:

COM3 og Interreg

COM3-prosjektet er et såkalt Interreg prosjekt som handler om å bedre lokale små-mellomstore bedrifter i digital kompetanse. Det har som mål å få opp entusiasmen i kommuner med å hjelpe lokale næringer i å tilpasse seg den digitale verden.

Interreg er et EU-program som gir økonomisk støtte til regional utvikling.