Landets mest fornøyde lærerstudenter for trinn 1 til 7

to studenter sitter i en undervisningssituasjon i et klasserom og ser smilende inn i kamera. Foto
– GLAD VI VALGTE USN: Svein Fillip Ringøen (21) og Ingrid Vågen (20) er blant studentene som tar Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 til 7 på campus Vestfold. (Foto: Knut Jul Meland / USN)

Av alle studenter i Norge som tar lærerutdanning for trinn 1 til 7 er det studentene på campus Vestfold som er de mest fornøyde, ifølge Studiebarometeret.

Hver høst blir norske studenter bedt om å delta i Studiebarometeret. Dette er en nasjonal spørreundersøkelse som Kunnskapsdepartementet står bak, og i 2022 var det flere enn 28 000 studenter som deltok.

Ved USN var det totalt 1168 studenter ved til sammen 126 studier som deltok.
Ifølge undersøkelsen finner vi landets mest fornøyde studenter innen utdanningsområdet lærerutdanning trinn 1 til 7 hos oss på USN, nærmere bestemt på studiet Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 til 7 (lektorkompetanse) i Vestfold

Blant de 20 Grunnskolelærerutdanningene for trinn 1 til 7, som hadde nok respondenter til å få et resultat i Studiebarometeret, kom USN på topp. Her har studentene i snitt svart 3,9 på en skala fra 1 til 5 på spørsmålet om overordnet tilfredshet med studiet. Dette er høyest blant alle lærerstudenter i hele landet.

Studentene melder blant annet at de er fornøyde med undervisninga, det faglige og sosiale læringsmiljøet og studiets tilknytning til arbeidslivet.

LES OGSÅStudentene mest fornøyd på små campuser

Tett på underviserne

– Dette er inspirerende for både ansatte og studenter. Jeg tror det har vært avgjørende at vi har fått til tett samarbeid mellom underviserne og studentene, der studentene har lav terskel for å ta kontakt uansett hva det gjelder, sier Cathrine Gjølstad, som er programleder for USNs grunnskolelærerutdanning på campus Vestfold.

Hun framhever at mange av studentene melder at de setter pris på at underviserne ber dem om innspill, og at underviserne følger opp disse.

– Vi jobber målbevisst med det psykososiale miljøet i studentgruppa. Det handler både om være sammen og å lære sammen. Gjennom lek og faglighet prøver vi å legge til rette for at studentene utvikler seg på måter som gjør at de kan bli gode og kreative lærere når de kommer ut i jobb, sier førstelektor i pedagogikk, Bjarne Isaksen, som underviser på Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 til 7 i Vestfold.

– Ikke som jeg frykta

Ingrid Vågen (20) og Svein Fillip Ringøen (21) er blant studentene som tar nettopp Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 til 7 på campus Vestfold. Studiet ble begges førstemøte med akademia, og begge har opplevd å få fordommene sine gjort til skamme på USN:

– Jeg trodde jeg skulle stå veldig alene som student og var nok redd for at studentlivet ville bli en kjempeutfordring både sosialt og faglig, forteller Svein.

Heldigvis ble det ikke slik. Han slapp å sitte i upersonlige og overfylte auditorier, han fikk ingen fjerne forelesere og pensum var verken utilgjengelig eller vrient å se i sammenheng med arbeidslivet som venter på ham.

– Studentlivet her er veldig fint, det. Jeg er glad for at jeg valgte USN, sier Svein.

– Klassen vår består bare av 20 studenter som alle samarbeider godt og vil hverandres beste. Det gir en veldig god følelse å være en del av en gruppe som dette, sier Svein.

Både han og medstudent Ingrid framhever foreleserne:

–  Det som virkelig har gjort det enkelt for meg å studere, er foreleserne. Vi merker at de strekker seg langt for oss. Med en gang vi lurer på noe, så er det bare å spørre. Det er også lett å bare gå innom dem på kontoret eller sende av gårde en e-post, hvis vi lurer på noe, forteller Ingrid.

LES OGSÅ: : USN samarbeider med skoler over hele landet

Praksisnært og arbeidslivsrelevant

Studentene synes også at studieløpet virker godt tilrettelagt:

– Det er et langt løp å bli lærer. Utdanninga tar jo fem år, og så langt føles studiet som en rolig og god modningsprosess. Jeg synes aldri at jeg mister kontroll eller oversikt – jeg vet alltid hva jeg skal gjøre og når jeg skal gjøre det, sier Ingrid.

De framhever at undervisninga er tett koblet opp mot det praktiske livet som lærer.

– Det vi holder på med i undervisninga, er lett å se at vi får bruk for når vi sjøl skal undervise. Dessuten er det masse praksisperioder hvor vi får testet ut det vi har lært, sier hun.

Lærerstudentene får sin første praksiserfaring ute på en av universitetets samarbeidsskoler allerede etter tre måneders undervisning. Det ble ikke noen kalddusj for de to studentene:

– Vi ble veldig godt forberedt og fikk en fin mottakelse av en egen praksislærer som fulgte oss hele veien. Første praksisopplevelse handler mye om å bli kjent og trygg på skolen. Ja, en del av modningsprosessen, sier Svein.

De to gleder seg til nye praksiserfaringer ute på skolene, men også til verksteder og simuleringstrening på campus.

LES OGSÅ: Praksis er en stor del av lærerutdanningen (usn.no)

Her kan du ta lærerutdanning ved USN

Lærerutdanningen er et profesjonsstudium på fem år.

Ønsker du å jobbe som lærer i barneskolen, passer grunnskolelærerutdanning trinn 1 til 7

Ønsker du å arbeide med barn og ungdom, passer grunnskolelærerutdanning trinn 5 til 10