Linjeforeninger samler studentene

Styrene i de tre linjeforeningene fotografert under fagdagen 29. mars.  Foto: Markus Fjellingsdal Brevik

De tre linjeforeningene på campus Ringerike arrangerte egen fagdag på campus, og skal jobbe for faglige og sosiale aktiviteter for medlemmene.

Tekst og foto: Jan-Henrik Kulberg

- Vi vil trekke IT-studentene ut av komfortsonen, slik at de også kan bli kjent med studenter på de andre studiene, sier Hamta Roshan leder av linjeforeningen Debug.  De ble stiftet sist høst, og nå er et styre på plass, og flere aktiviteter på gang.

- Første helgen etter påske arrangerer vi LAN-party, der vi skal bruke data-loftet på campus til online spilling, sier Hamta og de andre vi møter i sofaen i den midlertidige kantinen i gymsalen på campus (på grunn av ombygging).

Faglig og sosial miks

Hamta har også studert på BI, og da utfordringen kom om å lage en linjeforening, meldte hun seg raskt.

- Det er ganske vanlig andre steder, og er en fin måte å samle studentene på.  Vi vil ha en miks av faglige og sosiale aktiviteter fremover.   Blant annet skal vi være aktive under #hack4no her på campus til høsten.

- Vi i styret er en sosial gjeng.  Noen IT-studenter trives nok best i sitt eget selskap, men vi satser på å få til så mye bra, at alle får lyst til å være med, sier styremedlemmene i sofaen.  De er noen flere i styret, men ikke alle kunne være tilstede.

Noen av styremedlemmene i Debug, IT-studentenes linjeforening på Ringerike. F.v: Hamta Roshan, Erlend Hall, Ole Martin Helgesen og Tomas Bråten. Foto

Hjelpelærer

Et nytt tilbud i regi av studieledelsen og foreningen er tilbudt om å stille som hjelpelærer for studenter på lavere årstrinn.

To tredjeklassinger er hjelpelærerer for andreklassinger, og andreklassingen Erlend Hall hjelper førsteklassinger.

- Vi ble spurt av studieledelsen, og jeg meldte meg.  Jeg får betalt for å stille opp og hjelpe, og synes det er kjekt å være med.  Jeg får god kontakt med førsteklassingene og samtidig får jeg oppdatert det jeg lærte i førsteklasse, sier Erlend. Han er også aktiv i studentenes konsulentbedrift Kunnandi, som har hovedkontor på campus Ringerike.

Jus var først

Først ut med linjeforening på campus Ringerike var jusstudentene.  De startet Jusforeningen ved HSN for et år siden , og har allerede hatt flere arrangementer, som prosedyrekonkurransen i Ringerike tingrett  og engasjementet i Gatejuristen på campus.

Økonomi og ledelse i gang

Siste tilskudd er Auri Sacra Fames, foreningen til studentene i økonomi og ledelse.  Navnet betyr «Den forbannede hungeren etter gull» og er et resultat av brainstorming på internett, sier leder Markus F. Brevik.  Vi møter ham sammen med Karin S. Nilsen, som grunnla foreningen sammen med Hanne Kvamme.

Karin S. Nilsen og Markus F. Brevik har nettopp lansert linjeforeningen til studentene i økonomi og ledelse på Ringerike.   Foto

- Vi fikk en forespørsel fra studiekoordinatoren vår, og sa at det kan vi sikkert få til, sier Karin med et smil.  Hun er ferdig til sommeren, og er glad for at førsteklassing Markus stilte opp som leder.

- Jeg møtte Karin på en fest, og var på jakt etter noe å engasjere meg i.  Jeg har hatt tillitsverv på videregående og i militæret, og ville gjerne ha noe lederansvar i studietiden.  Jeg har tatt på meg ganske mye nå, og foreldrene mine er redd for at det skal ta mye tid, men jeg føler jeg har kontroll.

Vil inkludere alle

For en uke siden var det lanseringsfest for den ferske foreningen på et utested i Hønefoss.

- Vi vil jobbe for å inkludere alle.  Derfor oppsøker vi også folk personlig, og inviterer dem med.  På våre arrangementer skal du kunne komme alene, uten å føle deg ensom.  Her treffer du andre studenter som er interessert i mye av det samme som deg selv,  og vi har også invitert med oss masterstudentene, sier Markus.  Han skal selv tilbringe fem år på campus, som student på sivøk-studiet.

- Det er kanskje litt lavere tersker å delta på noe der du treffer kjente fjes.  Vi tror det blir fint med en linjeforening, og samtidig som vi jobber for de vi studerer sammen med, samarbeider vi godt med de to andre foreningene på campus.

Fakta:

Onsdag 29. mars arrangerte de tre linjeforeningene fagdag på campus.

Der inviterte de inn bedrifter fra sine fagfelt til å holde presentasjoner og foredrag.

Alle foreningene er på jakt etter nye medlemmer i styrene, så dersom du studerer på campus Ringerike og vil engasjere deg, er det bare å kontakte din forening og melde deg.

Linjeforeningene på Facebook

Jus og forretningsjus