Ny karriere? Nettstudier kan være løsningen

Mann sitter utendørs på en benk og jobber på laptopen.
ULIKE NETTSTUDIER: Universitetet i Sørøst-Norge har lang og god erfaring med nett- og samlingsbaserte studier.

Har du lyst til å studere uten å måtte gi opp jobb eller flytte? Eller er kanskje tiden inne for å bytte yrkesvei. Løsningen kan være nettstudier.

Med nettstudier kan du sitte hjemme og studere fra stua, vaskerommet, soverommet eller bøttekottet om du vil. Slik store deler av Norges befolkning gjør akkurat nå.

Over natta ble all utdanning digitalisert, alle lærerne nettlærere, alle studentene nettstudenter og ansatte jobber fra hjemmekontor. Viruspandemien har også dessverre ført til at mange plutselig står uten jobb eller er permitterte.

Kanskje tenker du at dette er riktig tidspunkt for å finne en ny karrierevei? Universitetet i Sørøst-Norge (USN) har lang og god erfaring med nett- og samlingsbaserte studier.

– Å ta utdanning på nett gjør at du kan bo hvor som helst, og har mulighet til å studere selv om kanskje ikke helsa er på topp. Samtidig er det mye jobb, mange oppgaver og innleveringer, slik at du må være motivert, selvstendig og flink til å disponere tiden din, forteller nettstudent Susann Bjerkseth.

God erfaring med nettstudier

Hun tar årsstudium i digital mediedesign, som er nett- og samlingsbasert ved campus Notodden. Fra før har Bjerkseth årsstudium i markedsføring og ledelse av turismeopplevelser og en bachelor i medievitenskap fra andre høyere utdanningsinstitusjoner.

– Jeg tenker å kombinere årsstudiet jeg tar i Notodden med årsstudiet design i nye medier og bygge opp en fri bachelorgrad. Med utdanningen håper jeg å skaffe meg en relevant jobb innenfor mediebransjen, sier Bjerkseth.

USN har en egen enhet – Enhet for Digitalisering og Utdanningskvalitet (eDU) – som jobber med å støtte ansatte i å tilrettelegge for høy kvalitet på læring i digitale omgivelser.

– Som følge av koronakrisen har vi digitalisert mye av undervisningen og videreutviklet den allerede rike tradisjonen innenfor nettbaserte studieformer, sier eDU-leder Svend Andreas Horgen.

Nærbilde av Susann Bjerkseth som ser rett i kamera og smiler

I en normalsituasjon har derimot mange ikke mulighet til å slutte eller ta permisjon fra jobbene sine av økonomiske hensyn. Nettstudier kan være en løsning som lar deg kombinere utdanning med jobb, barnepass, reiser og andre gjøremål.

USN tilbyr både rene nettstudier og nett- og samlingsbaserte studier. Studiepoengene er like mye verdt som studiepoengene du ville fått om du studerte ved en campus.

LES OGSÅ: Anders stortrives med nettstudier

Fleksibel vei til ny karriere

Å holde seg oppdatert faglig er viktig i de fleste bransjer. Ved USN kan du også velge mellom flere etter- og videreutdanninger via nettstudier som en god løsning for både arbeidsgiver og den ansatte.

– Da jeg bestemte meg for å studere videre, hadde jeg akkurat flyttet tilbake til hjembyen min og ønsket ikke å flytte igjen. Jeg kikket derfor på nettstudier, og da jeg så at jeg både kunne studere noe som interesserer meg og bo i hjembyen, var jeg solgt, sier Bjerkseth.

Som nettstudent kan du praktisk talt studere hvor som helst, så lenge du har internettilgang. Forelesningene skjer via det digitale konferanseverktøyet Zoom hvor lærer og studenter kommer sammen med lyd og bilde. Studentene kan også skrive spørsmål i et eget chatfelt.

– Jeg trodde at jeg kom til å være ganske alene om oppgavene som nettstudent, og at det ville være vanskelig å få hjelp. Men slik er det absolutt ikke, forteller Bjerkseth.

NN ærbilde av en laptop og en hånd fra en mann i blå skjorte som jobber på laptopen

Forelesningene er obligatoriske og foregår i sanntid, som betyr at du må møte til oppsatt tidspunkt og følge forelesningen live.

– Via Zoom går vi gjennom pensum, diskuterer med hverandre, får utdelt nye oppgaver eller går gjennom oppgaver vi har levert, sier Bjerkseth.

– Forelesningene skiller seg egentlig ikke så mye fra campusforelesninger foruten at vi ikke sitter sammen i et fysisk rom. Den største utfordringen som nettstudent, er å disponere tiden riktig.

LES OGSÅ: Yrkesveien til høyere utdanning

Nettstudier ved USN

Å studere på nett gir deg fleksibiliteten du trenger, samtidig som du utvider kompetansen din.

USN tilbyr et bredt spekter av nettbaserte studier. Her kan du studere fagfelt som natur og miljø, IT, språk, historie, design, lærer og barnehagelærer.

• Les mer om å studere på nett ved USN her