Storsatsing på nye studentboliger

Illustrasjon av nye studenthybler på campus Kongsberg
NYE BOLIGER: Studentene kan glede seg over nye studentboliger ved flere campuser. I Kongsberg (bildet) vil Vestsiden studentboliger stå ferdig med 155 nye boliger til årets studiestart.

Våre studenter kan glede seg over splitter nye studentboliger og oppussede campuser. I Kongsberg og Bø bygges i disse dager over 430 nye boenheter.

Universitetet i Sørøst-Norge (USN) er opptatt av at studentene skal ha et godt sosialt bomiljø og fellesskap, og samarbeider med Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge (SSN) om utvikling av campusene.

De siste årene har også byggeaktiviteten vært stor på flere campuser som enten har fått nye studentboliger eller oppgradert universitetsbygg – eller begge deler.

Akkurat nå er to store byggeprosjekter i gang i Kongsberg og Bø, hvor studentene snart kan glede seg over nye, moderne studentboliger.

Vi gleder oss. SSN tilbyr totalt 81 boenheter i Kongsberg, men fra studiestart 2019 vil Vestsiden studentboliger stå ferdig med 155 splitter nye, campusnære boliger. I Bø skal rundt 280 nye studentboliger på Gullbring stå ferdige til studiestart 2020, forteller divisjonsdirektør i Christian Berg i SSN.

LES OGSÅ: Nye studentboliger og oppgradert campus

Sammen om campusutvikling

SSN og USN deler felles mål om å utvikle gode campuser, og samarbeider for å få til ulike tilbud og tjenester på og rundt campusene for å gjøre dem til attraktive studiesteder.

Til sammen tilbys rundt 2.300 studentboliger ved USNs åtte campuser i Bø, Drammen, Kongsberg, Notodden, Porsgrunn, Rauland, Ringerike og Vestfold.

Christian Berg protrett foran nytt bygg med studenthybler i Vestfold

– Sammen jobber vi for å etablere et samlet tilbud for å tiltrekke oss studenter med blant annet campusnære studentboliger, idrettsfasiliteter, serveringssteder, bokhandel og gode studenthelsetjenester, sier Berg.

De nye studentboligene i Kongsberg får alle eget bad og fordeles i to bygg fire hundre meter unna campus (Krona). De reises i forbindelse med nye Vestsiden ungdomsskole og sørger for nesten dobbelt så mange studentboliger enn Kongsberg har i dag.

På campus Bø er rundt åtti eldre hybler revet til fordel for et større nytt bygg på rundt ni tusen kvadratmeter. Det nye bygget har mange spennende detaljer og reises tre hundre meter fra campus.

Illustrasjon av nye studentboliger på campus Bø.

– Bygget inneholder en kombinasjon av enkelthybler med eget kjøkken og bad, og hybler med eget bad rundt stort felles kjøkken. Det blir også fellesrom til alles nytte og stort utvendig atrium, forteller Berg.

LES OGSÅ: Gode tips til ferske studenter

Disse campusene har nye boliger

Følgende byggeprosjekter med studentboliger er gjennomført de siste årene eller er i gang på følgende campus:

• Kongsberg: 155 nye boliger ved campus Kongsberg står klare til årets studiestart 2019.

• Bø: 280 nye boliger ved campus Bø står klare til studiestart 2020. Byggingen er i gang.

• Ringerike: 153 nye boliger ved campus Ringerike sto klare til studiestart 2016, og hele byggeprosjektet er klart til årets studiestart 2019. Her er også selve universitetsbygningen under full oppgradering med et nybygg og to fløyer som rehabiliteres. Studenter og ansatte kan allerede glede seg over en ny og større kantine.

Oversiktsbilde av ny kantine på campus Ringerike

• Drammen: 190 nye boliger ved campus Drammen sto klare til studiestart i 2017.
  • Vestfold: 160 nye boliger ved campus Vestfold sto klare til studiestart i fjor 2018. Her har også SSN fått nytt hovedkontor, og en etasje i nye Fagerlund Studentboliger er bygd for Fagskolen i Vestfold.
  • Notodden: Hit er en rigg med midlertidige boliger flyttet, samtidig som store deler av dagens boligmasse er oppdatert.

LES OGSÅ: Studenter jobber med ekte prosjekter

Tips til hybellivet

Om du er fersk student og skal flytte for deg selv, har Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge (SSN) laget denne listen med gode råd for hybellivet.

• Gjør det hyggelig rundt deg! De fleste hyblene har fast inventar som seng, skrivebord og stol, klesskap og bokhylle. Resten må du selv stå for. Med personlige bilder og gjenstander oppleves hybelen raskt som din.

• Felles bad og kjøkken. Bli enige om renhold, orden og rutiner for et godt og velfungerende miljø.

• Sosialt miljø. Viktig å ta vare på hverandre.

• Husk innboforsikring.

Slik søker du studentbolig

Når du har bestemt deg for hvor du skal studere ved USN, kan du gå inn på hjemmesiden til Studentsamskipnaden for å finne en passende bolig.

Her oppretter du en bruker på Min Side, og legger deretter inn en søknad.