Studieavslutning på Zoom

ENDELIG OPTIKER: – Det er så deilig å kunne kalle seg optiker, sa Kristian Kongelf Jensen som holdt tale til ansatte og medstudenter på Zoom. (Skjermdump)

– Så godt å se dere igjen, alle dere som har kameraet på. Nyutdannet optiker Kristian Kongelf Jensen holdt tale til ansatte og medstudenter på Zoom.

– Det er så deilig å kunne kalle seg optiker. Takk til dere ansatte for at dere holdt ut med oss. Vi har satt stor pris på kommunikasjonen med dere, både i skoletiden og utenom. Vi ser at dere har brydd dere om utdanningen vår, sa Jensen.

Han skulle egentlig stått på scenen i Musikkteateret på campus Kongsberg. I stedet satt han hjemme hos seg selv, og holdt tale via Zoom.

Taler, hilsener og priser

Hver vår pleier mange av fagmiljøene på USN å samle avgangsstudentene sine til høytidelige avslutninger på campusene. Da finner både ansatte og studenter frem pentøyet.

Det vanker taler, hilsener, priser, kulturelle innslag og annet som hører med.  Mange års studier skal avsluttes på en verdig måte. I år satte koronakrisen en stopper for de tradisjonelle avslutningene. Derfor tok mange ansatte i bruk samme verktøyet som de har brukt til undervisning de siste månedene, den digitale møteplattformen Zoom.

Ved alle de fire fakultetene har fagmiljøer arrangert digitale avslutninger i en eller annen form

Synne Hoff, Helge Flatland og Andreas Dreier hadde spilt inn fire musikknummer på video, og bidro på den måten i den digitale avslutningen. Skjermdump av konsert
Digital musikkopplevelse

Ved Institutt for optometri, radiografi og lysdesign møttes et hundretalls ferdigutdannede optikere til digital semesteravslutning på Zoom torsdag 12. juni. Den ble innledet med at musikerne som egentlig skulle stått på scenen fremførte «Blackbird» av Beatles på video.

Synne Hoff, Helge Flatland og Andreas Dreier hadde spilt inn fire musikknummer på forhånd, og bidro på den måten i den digitale avslutningen.

I bunad på kontoret

– Vi er så utrolig stolte av dere, og glade for å feire sammen med dere selv om det er på Zoom, sa instituttleder Bente Monica Aakre da hun ønsket velkommen, kledd i bunad, fra sitt eget kontor.

Rundt om i Norge satt studentene, noen av dem sammen med samboere, ektefeller og annen familie. Det gjorde også forelesere, studieveiledere, andre ansatte og representanter fra optikerbransjen, som alltid deltar på disse avslutningene med priser og utmerkelser.

En etter en ble de ferske optikerne «ropt opp», presentert med navn og bilde og gratulert av programkoordinator Ellen Svarverud.

Instituttleder Bente Monica Aakre talte til ferske optikere via Zoom fra kontoret
Rektor: – Dere har fått endringskompetanse

Dekan Heidi Kapstad hilste via en forhåndsinnspilt videohilsen. Det gjorde også rektor Petter Aasen.

– Nå er du ikke lenger en student som skal læres opp og veiledes, men en profesjonell arbeidstaker som tar egne avgjørelser, også i krevende situasjoner. Det siste semesteret har vært spesielt . Det har vært krevende for mange, både for studenter og ansatte. Det viste seg at når det var nødvendig, så klarte vi å endre oss på kort tid. Og nettopp endringskompetanse er noe som etterspørres i arbeidslivet som dere nå skal ut i. Det siste semesteret har vært en opplæring i endringskompetanse for oss alle sammen. Og det er verdifull erfaring å ta med seg ut i arbeidslivet. Så selv om du føler du har gått glipp av noe, så har du fått med deg noe annet, sa Aasen i sin tale til studentene.

Rektor Petter Aasen talte til avgangsstudentene på USN via en forhåndsinnspilt video. Skjermdump
– Vi skulle jo bare gjøre litt

Til usn.no sier instituttleder Bente Monica Aakre at både studenter og ansatte hadde gitt uttrykk for at de ønsket en avslutning, selv om den ble på Zoom. Samme dag arrangerte instituttet også avslutninger for master i optometri og synsvitenskap
master i synspedagogikk og synsrehabilitering og bachelor i lysdesign

– Men det ble jo mye mer arbeid enn vi hadde trodd da. Vi skulle jo bare gjøre litt, sier Aakre med et smil, og gir honnør til de ansatte som hadde lagt ned mye arbeid i å få alt sammen til.

Hele kullet med avgangsstudenter optometri - skjermdump fra Zoom