Anne Cathrine Hogsnes Asplin

Universitetslektor
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Vestfold (C2-47)
My main research interest in teacher education is: working with beginner student teachers, that becomes teachers through teacher education. Currently I work with teacher students in the 2nd and 4th year. I facilitate BA & MA work for students. I`m researching pressure on pedagogical practices and I am especially interested in knowledge exchange, samhandling and possibilities within learning communities: Possibility oriented practices. Module words: Pedagogikk, Danning, Didaktikk, Læreplan, Utdanningshistorie, Utdanningspolitikk, Skolens som organisasjon, Profesjon, Profesjonelle læringsfellesskap.

Ansvarsområder

2024: 

Grunnutdanningen 5-10:

  • Emneansvarlig: Pedagogikk og elevkunnskap, 4 trinn.
  • FoU-Koordinator: FoU oppgaver
  • GLU Overgangspraksis: Samarbeid med SIS.

Masterveiledninger: MPOPGH-1 

Nettverksleder DeKomp-prosjekt: NIBS, University of Toronto, OISE, USN/IPED.

Tidligere undervisningsansvar: 

Lektorutdanning 8-13 (No./Eng./Hist.) Pedagogikk, Emneansvar: LH-PED1000/2000. Prof.Ped. 1001/3000/4000 

Grunnutdanning 5-10 Pedagogikk og elevkunnskap. Emneansvar MG2PE1, 2, 3, 4. FoU- Koordinator og Trinnleder.   

Veiledning Bachelor: GLU 5 - 10. Sensur. 

Veiledning Master: GLU PROGLU2, MP-OPG5000 og 5001. 

UTD411-2 Skriveseminar masteroppg., uvisn.- og veil., samlinger. Sensur masteroppg. ped. utdanningsledelse og spesped.

Praktisk pedagogisk utdanning: PPU1 Underviser pedagogikk og veileder.

International Teacher Education for Primary Schools, ITEPS 1-7: TE-EDU1100 Basic Didactics and Teacher Authority and Educational studies. 

Kompetanse

Forsknings- og utviklingsarbeid/forskerfellesskap: 

SAMPRESS - Forskningsfellesskap for Pedagogisk grunnforskning. Forskning og utøving av profesjonsorientert pedagogisk praksis og ledelse i en uforutsigbar og usikker tid. Et kapittel i antologi, "inprint", pub. sept. 24

SFPU - Forskningsfellesskap. Prosjektet under Program for studentaktiv læring. Studentdrevet forskningsarbeid gjennom profesjonsrettede undervisningsgrupper. Ett kapittel til antologi er under arbeid. 

Konferansebidrag: Abstract, Paper, Symposium.

2023 KECIBN USN, Drammen (DEKOM) IB skole i Norge (Arrangør)

2022 NAEL - 9th NAEL - Tønsberg (Arrangør. Abstract & Paper + Modell)  

2021 NERA  Odense (Abstract & Paper + Modell)

2019 NAEL  8th NAEL - Copenhagen (Abstract & Paper + Modell)

2018, 2019, 2022 Åsgårdstrand konferansen - TeePee, (Abstract & Paper + Modell)

2020 Knowledge and Action. Abstract og bokkapittel, utgikk pga. covid.

2019 ATEE - Association of Teacher Education in Europa. Bath. Antatt Abstract.

2019 - Nasjonal Veiledningskonferansen. Hamar (Abstract & Paper, Symposium (arr. Lingås & Asplin) (Poster)

2017 - Nasjonal Lektorkonferanse. Tønsberg (Abstract & Paper, Symposium (Asplin & Berg), Poster)

Verv: 

Nordic Conference on Adult Education and Learning: 

  • 10th NAEL, Reykjavik, 2024 (SCG, member)
  • 9th NAEL, Tønsberg, 2022  (SCG, Chair 2019 - 2022) 
    • NAEL: Scientific. Corrdinating Groop og arrangør av 9th NAEL:

Utviklingsverv:

2020 - 2021: Integrert PPU ved IPED. Søknad mars 2021. Emneplan revidering Lektorutdanningen IPED. Ped/NO/ENG, 

2019 - 2020: IPED endringsutvalg, arbeidsgruppe for utvikling av Lektorutdanningens 8-13. Evaluering ny Rammeplan.

Upublisert arbeid, pedagogisk teoridannelse og modellteori i pedagogisk praksis: 

Berg, P. & Asplin, A. C. H. (2021). Rapport. Selvevaluering fra Faglærere i Pedagogikk LH-PED1000/2000. NOKUT`s: Evaluering av Lektorutdanningen for trinn 8-13 

Asplin, A. C. H. & Berg. P. (2020)Konseptnotat NAEL. Styrebehandlet mai. 

Asplin, A. C. H. (2019). Dynamaics of Knowledge and Communications as innovation in learning: Newness in Inquiry processes between not knowing and knowing, exploring concepts and relations for sustainable communities of practice. 8th NAEL, København: Paper, follow up on accepted Abstract.

Asplin, A. C. H. (2013). HSN phd-skisse:  Grunnopplæringen som arena for integrert transdisiplinaritet.

Asplin, A. C. H. (2019). Nybegynnerlærerstudenters inkludering i det akademiske fellesskap, en vekselforsyving fra å gjøre, si og være - til å gjøre, si og bli til. Paper etter godkjent abstrakt TeePee, Åsgårdstrand.                                       

2019 Presentasjon: Konsentrert innovasjonspedagogisk rapport. Modellarbeid for studentenes agency. Phd-essay. 

2019 Problemnotat USN, ny lektor: Å utvide et pedagogisk – didaktisk prosjekt (USN, nyLektor) med bruk av digitale kritiske hendelsesmapper. 

Arrangør av seminar, forum og gjesteforelesning:

2016:

  • Seminar on Inclusive Education: Hannah Arendt, education and refugee children Dr. Wayne Veck, Univerity of Winchester.
  • Forum on Hannah Arendt and Education: Statsstipendiat Dr. Art. Helgard Mahrdt, Universitet i Oslo and Dr. Wayn Veck,  The University of Winchester.  
  • Gjesteforelesning for GLU 5-10 og ITEPS 1-7, Drammen og Vestfold. Dr. Wayn Veck, The University of Winchester.

ERASMUS+ Reinventing Europeans through History, Art and Cultural Learning 

ERASMUS+ Akademisk språkkurs: 

  • 2016 The University of Winchester, 23 - 27 mai.

Redaksjonsarbeid, fagfellevurdering: 

  • 2016: Cappelen Damm Akademisk. Bok
  • 2017: Norsk Pedagogisk Tidsskrift: Artikkel. 

Deltagelse i andre Forskergrupper/fellesskap:  

2018/19 og 22:TeePee - Åsgårdstradkonferansen 

2019 - ViPu v/Bjørkholdt

PASI - Tekstarbeid v/Burner

2014 - 2016  HILU Helhetlig integrert læring og undervisning v/L. G. Lingås  

CV

Utdanning, høyere utdanning 2014 - : 

2020 USN PHDVEM: Vitenskapsteori, etikk og metodologi. 10 stp. 

2018 USN Pedagogisk kompetanseutvikling og utdanningskvalitet. 10 stp. 

2017 UiO Political Philosophy of Education. 3. stp. Phd. kurs.

2016 HSN Barne- og ungdomskultur, medvirkning og demokrati. 1 stp. Phd. kurs. 

2016 HSN Universitet og høgskolepedagogikk, modul 1. 10 stp.  

Tidligere utdanning: 

2011 UiO, ILS - Mastergrad i Utdanningsledelse, fire år deltid. 

2005 UiO, IFIKK - Filosofi som metode

2004 HiO, LU - Filosofi med barn (fordypning RLE)

2004 HiVE, LU - Allmennlærer (fordypning pedagogikk), 4 -årig.

1982 - 2004 Yrkesfaglig bakgrunn i eiendomsmegling, bank og forsikring.

Publikasjoner

Berg, P. & Asplin, A. C. H. (2024). (In print). Samhandling i lærerutdanningen: press mot pedagogisk praksis og samhandlingsteori . I G. E. Torgersen, H. Sæverot & L. K. Jermstad (red.). Ny samhandlingsteori: Samfunn under press – hvilken betydning har press på samhandlingsbegrepet for utøvelse av samhandling i pedagogisk praksis? Cappelen Damm Akademisk. (Nivå 1.)

 

Lövgren, L., Sonne, L. & Asplin, A. C. H. (2023). Introduction to the Nordic Conference on Adult Education and Learning. I Lövgren, L., Sonne, S. & M. N. Weiss (eds.) New Challenges – New Learning – New Possibilities: Proceedings from the 9th Nordic Conference on Adult Education and Learning. Lit Verlag.  (Innledningskapittel.) ISBN: 978-3-643-91658-7 (pb). ISBN: 978-3-643-96658-2 (PDF). DOI https://doi.org/10.52038/9783643916587

 

Asplin, A. C. H. & L. G. Lingås (2016). Mål og mening – danning på ungdomstrinnet. I U. Høsøien & L. G. Lingås, (2016). Utdanningsvalg: identitet og danning (p. 253). Gyldendal Akademisk. (Nivå 1.) ISBN: 978-82-05-49179-3 

 

Asplin, A. C. H. & Lie, A. L. K. (2015). Overganger for et helhetlig opplæringsløp. I K. Høihilder & O. A. Gulbrandsen (red.). Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. PEL i GLU. Gyldendal Akademisk. (Kap. i undervis. litt. for LU)