Ansvarsområder
2024:
Grunnutdanningen 5-10:
- Emneansvarlig: Pedagogikk og elevkunnskap, 4 trinn.
- FoU-Koordinator: FoU oppgaver
- GLU Overgangspraksis: Samarbeid med SIS.
Masterveiledninger: MPOPGH-1
Nettverksleder DeKomp-prosjekt: NIBS, University of Toronto, OISE, USN/IPED.
- Network for Norwegian IB Schools in Norway - side med mer info
- Knowledge Exchange Conference on IB Teaching and Learning in Norway
- KECIBN - 2024 October 24.-25. Site to be udated
- KECIBN - 2023 Drammen (Arrangør) USN skriver: Samlet NIBS-nettverket
Tidligere undervisningsansvar:
Lektorutdanning 8-13 (No./Eng./Hist.) Pedagogikk, Emneansvar: LH-PED1000/2000. Prof.Ped. 1001/3000/4000
Grunnutdanning 5-10 Pedagogikk og elevkunnskap. Emneansvar MG2PE1, 2, 3, 4. FoU- Koordinator og Trinnleder.
Veiledning Bachelor: GLU 5 - 10. Sensur.
Veiledning Master: GLU PROGLU2, MP-OPG5000 og 5001.
UTD411-2 Skriveseminar masteroppg., uvisn.- og veil., samlinger. Sensur masteroppg. ped. utdanningsledelse og spesped.
Praktisk pedagogisk utdanning: PPU1 Underviser pedagogikk og veileder.
International Teacher Education for Primary Schools, ITEPS 1-7: TE-EDU1100 Basic Didactics and Teacher Authority and Educational studies.
Kompetanse
Forsknings- og utviklingsarbeid/forskerfellesskap:
SAMPRESS - Forskningsfellesskap for Pedagogisk grunnforskning. Forskning og utøving av profesjonsorientert pedagogisk praksis og ledelse i en uforutsigbar og usikker tid. Et kapittel i antologi, "inprint", pub. sept. 24
SFPU - Forskningsfellesskap. Prosjektet under Program for studentaktiv læring. Studentdrevet forskningsarbeid gjennom profesjonsrettede undervisningsgrupper. Ett kapittel til antologi er under arbeid.
Konferansebidrag: Abstract, Paper, Symposium.
2023 KECIBN USN, Drammen (DEKOM) IB skole i Norge (Arrangør)
2022 NAEL - 9th NAEL - Tønsberg (Arrangør. Abstract & Paper + Modell)
2021 NERA Odense (Abstract & Paper + Modell)
2019 NAEL 8th NAEL - Copenhagen (Abstract & Paper + Modell)
2018, 2019, 2022 Åsgårdstrand konferansen - TeePee, (Abstract & Paper + Modell)
2020 Knowledge and Action. Abstract og bokkapittel, utgikk pga. covid.
2019 ATEE - Association of Teacher Education in Europa. Bath. Antatt Abstract.
2019 - Nasjonal Veiledningskonferansen. Hamar (Abstract & Paper, Symposium (arr. Lingås & Asplin) (Poster)
2017 - Nasjonal Lektorkonferanse. Tønsberg (Abstract & Paper, Symposium (Asplin & Berg), Poster)
Verv:
Nordic Conference on Adult Education and Learning:
- 10th NAEL, Reykjavik, 2024 (SCG, member)
- 9th NAEL, Tønsberg, 2022 (SCG, Chair 2019 - 2022)
- NAEL: Scientific. Corrdinating Groop og arrangør av 9th NAEL:
Utviklingsverv:
2020 - 2021: Integrert PPU ved IPED. Søknad mars 2021. Emneplan revidering Lektorutdanningen IPED. Ped/NO/ENG,
2019 - 2020: IPED endringsutvalg, arbeidsgruppe for utvikling av Lektorutdanningens 8-13. Evaluering ny Rammeplan.
Upublisert arbeid, pedagogisk teoridannelse og modellteori i pedagogisk praksis:
Berg, P. & Asplin, A. C. H. (2021). Rapport. Selvevaluering fra Faglærere i Pedagogikk LH-PED1000/2000. NOKUT`s: Evaluering av Lektorutdanningen for trinn 8-13
Asplin, A. C. H. & Berg. P. (2020). Konseptnotat NAEL. Styrebehandlet mai.
Asplin, A. C. H. (2019). Dynamaics of Knowledge and Communications as innovation in learning: Newness in Inquiry processes between not knowing and knowing, exploring concepts and relations for sustainable communities of practice. 8th NAEL, København: Paper, follow up on accepted Abstract.
Asplin, A. C. H. (2013). HSN phd-skisse: Grunnopplæringen som arena for integrert transdisiplinaritet.
Asplin, A. C. H. (2019). Nybegynnerlærerstudenters inkludering i det akademiske fellesskap, en vekselforsyving fra å gjøre, si og være - til å gjøre, si og bli til. Paper etter godkjent abstrakt TeePee, Åsgårdstrand.
2019 Presentasjon: Konsentrert innovasjonspedagogisk rapport. Modellarbeid for studentenes agency. Phd-essay.
2019 Problemnotat USN, ny lektor: Å utvide et pedagogisk – didaktisk prosjekt (USN, nyLektor) med bruk av digitale kritiske hendelsesmapper.
Arrangør av seminar, forum og gjesteforelesning:
2016:
- Seminar on Inclusive Education: Hannah Arendt, education and refugee children Dr. Wayne Veck, Univerity of Winchester.
- Forum on Hannah Arendt and Education: Statsstipendiat Dr. Art. Helgard Mahrdt, Universitet i Oslo and Dr. Wayn Veck, The University of Winchester.
- Gjesteforelesning for GLU 5-10 og ITEPS 1-7, Drammen og Vestfold. Dr. Wayn Veck, The University of Winchester.
ERASMUS+ Reinventing Europeans through History, Art and Cultural Learning
- 2019 REHAC Livorno, mai. Closure & Evaluation Conference.
- 2018 REHAC Athen, jun. Workshops. Implementing the REHAC methodology an learning Packages.
ERASMUS+ Akademisk språkkurs:
- 2016 The University of Winchester, 23 - 27 mai.
Redaksjonsarbeid, fagfellevurdering:
- 2016: Cappelen Damm Akademisk. Bok
- 2017: Norsk Pedagogisk Tidsskrift: Artikkel.
Deltagelse i andre Forskergrupper/fellesskap:
2018/19 og 22:TeePee - Åsgårdstradkonferansen
2019 - ViPu v/Bjørkholdt
PASI - Tekstarbeid v/Burner
2014 - 2016 HILU Helhetlig integrert læring og undervisning v/L. G. Lingås
CV
Utdanning, høyere utdanning 2014 - :
2020 USN PHDVEM: Vitenskapsteori, etikk og metodologi. 10 stp.
2018 USN Pedagogisk kompetanseutvikling og utdanningskvalitet. 10 stp.
2017 UiO Political Philosophy of Education. 3. stp. Phd. kurs.
2016 HSN Barne- og ungdomskultur, medvirkning og demokrati. 1 stp. Phd. kurs.
2016 HSN Universitet og høgskolepedagogikk, modul 1. 10 stp.
Tidligere utdanning:
2011 UiO, ILS - Mastergrad i Utdanningsledelse, fire år deltid.
2005 UiO, IFIKK - Filosofi som metode
2004 HiO, LU - Filosofi med barn (fordypning RLE)
2004 HiVE, LU - Allmennlærer (fordypning pedagogikk), 4 -årig.
1982 - 2004 Yrkesfaglig bakgrunn i eiendomsmegling, bank og forsikring.
Publikasjoner
Berg, P. & Asplin, A. C. H. (2024). (In print). Samhandling i lærerutdanningen: press mot pedagogisk praksis og samhandlingsteori . I G. E. Torgersen, H. Sæverot & L. K. Jermstad (red.). Ny samhandlingsteori: Samfunn under press – hvilken betydning har press på samhandlingsbegrepet for utøvelse av samhandling i pedagogisk praksis? Cappelen Damm Akademisk. (Nivå 1.)
Lövgren, L., Sonne, L. & Asplin, A. C. H. (2023). Introduction to the Nordic Conference on Adult Education and Learning. I Lövgren, L., Sonne, S. & M. N. Weiss (eds.) New Challenges – New Learning – New Possibilities: Proceedings from the 9th Nordic Conference on Adult Education and Learning. Lit Verlag. (Innledningskapittel.) ISBN: 978-3-643-91658-7 (pb). ISBN: 978-3-643-96658-2 (PDF). DOI https://doi.org/10.52038/9783643916587
Asplin, A. C. H. & L. G. Lingås (2016). Mål og mening – danning på ungdomstrinnet. I U. Høsøien & L. G. Lingås, (2016). Utdanningsvalg: identitet og danning (p. 253). Gyldendal Akademisk. (Nivå 1.) ISBN: 978-82-05-49179-3
Asplin, A. C. H. & Lie, A. L. K. (2015). Overganger for et helhetlig opplæringsløp. I K. Høihilder & O. A. Gulbrandsen (red.). Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. PEL i GLU. Gyldendal Akademisk. (Kap. i undervis. litt. for LU)