Julie Nordahl

Førstelektor
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for språk og litteratur
Campus Porsgrunn (D-3150)
Jeg er i permisjon fra 1/3-2024 til 1/3-2025. Jeg underviser i norskfaglige emner i GLU: Begynneropplæringsemnet (MG1NO2), Grunnleggende lese- skrive og matematikkopplæring (GLSM) og Master i begynneropplæring (BO1 og BO2). I barnehagelærerutdanningen underviser jeg i Språk, tekst og matematikk (STM).

Ansvarsområder

Emneansvarlig for MG1NO2

Emneansvarlig for modul 1 på KFKGLSM

Emneansvarlig for STM

Faggruppeleder (2019-2021)

Medlem av forskergruppa Estetiske læreprosesser

Medlem av temagruppa Litteratur og film

Kompetanse

Bildebøker

Tegneserier

Muntlig fortelling

Barns språkutvikling

Estetiske læreprosesser

Veiledning

 

Publikasjoner

Johannesen, E. H. & Nordahl, J. (2023). Mat og måltid som symbol for modring. En analyse av bildebøkene Mor av Kim Fupz Aakeson og Mette Kirstine Bak og Stripekalven av Marit Kaldhol og Justyna Nyka. Barnboken. DOI: https://doi.org/10.14811/clr.v46.835

Nordahl, J. (2021). «Barn på flukt – sårbarhet og ansvar i den grafiske romanen Zenobia». I Dancus A. M., Linhart S. H. & Myhr A. B. (red). Litteratur og sårbarhet. Universitetsforlaget.

Johannesen, E. H. & Nordahl, J. (2020). «Skam, kropp og mat i bildeboka Mor». I Dybvig H. & E. Karlsson (red). Fra bordvers til bildebøker. Mat og måltider i barnelitteraturen. Fagbokforlaget.

Nordahl, J. (2017). «Fagspråk» og «Fagbegreper i veiledningssamtalen» i Ødegård, E., Nordahl, J. & Røys, H (red). Alle skal med! Veiledning i den lærende barnehagen. Cappelen Damm Akademisk.

Publikasjoner i Cristin