Ansvarsområder
- Videreutdanning i veiledning
- Masteremne Endringsledelse og veiledning
- Undervisning og veiledning av studenter på bachelor-, master- og Ph.D.-nivå
- Ulike forskningsprosjekter på barnehagefeltet
Kompetanse
2018 Kurs i Ph.d.-veiledning, Universitetet i Sørøst-Norge
2014 Ph.d. i pedagogikk, Universitetet i Oslo. Monografi: Ny i profesjonen En observasjons- og intervjustudie av førskolelæreres videre kvalifisering det første året i yrket
1995 Hovedfag i barnehagepedagogikk, Høgskolen i Oslo. Hovedfagsoppgave: På sin plass med lek? Om lekens plass i det pedagogiske tilbudet til seks-åringer i skolen
1979 Førskolelærerutdanning, Eik lærerhøgskole
CV
Liv Torunn Eik
Førsteamanuensis i pedagogikk, Universitetet i Sørøst-Norge
Fakultet for humaniora, idrett og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Telefon: 41623316 Liv.T.Eik@usn.no
Utdanning:
2018 Kurs i Ph.d.-veiledning, Universitetet i Sørøst-Norge
2014 Ph.d. i pedagogikk, Universitetet i Oslo. Monografi: Ny i profesjonen En observasjons- og intervjustudie av førskolelæreres videre kvalifisering det første året i yrket
1995 Hovedfag i barnehagepedagogikk, Høgskolen i Oslo. Hovedfagsoppgave: På sin plass med lek? Om lekens plass i det pedagogiske tilbudet til seks-åringer i skolen
1979 Førskolelærerutdanning, Eik lærerhøgskole
Arbeidserfaring:
2017 Fagansvarlig for ph.d.-kurs Profesjonsbegrepet - ressurs eller hindring? (5 stp) sammen med Jakob Ditlev Bøje, Syddansk Universitet
2016- Hovedveileder for doktorgradsstipendiat Merete Mortensen, PEDRES, USN
2016 - 2018 Førsteamanuensis II ved Høgskulen i Sogn og Fjordane, senere fusjonert til Høgskulen på Vestlandet med ansvar for forskergruppen Kvardagsliv i barnehagen og veiledning av personalet i førstekvalifiseringsløp (20% stilling)
2014 - Førsteamanuensis i pedagogikk, Høgskolen i Buskerud og Vestfold, senere Høgskolen i Sørøst-Norge, nå Universitetet i Sørøst-Norge. Undervisning i bachelorutdanning for barnehagelærere, på videreutdanningsenhetene Innføring i veiledningsteori og -metoder (15 stp), Veiledning, profesjon og organisasjon (15stp), Veiledning for praksislærere (30 stp) og på masteremnene Profesjonskunnskap og profesjonsutøvelse (20stp), Barns utvikling, lek, læring og danning (20 stp) og Endringsledelse og veiledning (15 stp).
2008 – 2013 Doktorgradsstipendiat i 75% stilling i tillegg til 25 % undervisning
2004 – Leder for Ny som lærer i Vestfold, del av det nasjonale tiltak for veiledning av nyutdannede lærere i barnehage, skole og videregående opplæring.
1995- 2008 Høgskolelektor i pedagogisk teori og praksis, Høgskolen i Vestfold med arbeidsfelt førskolelærerutdanning, videreutdanning i pedagogisk arbeid på småskoletrinnet, veiledningspedagogikk, flerkulturell pedagogikk og etterutdanningskurs for førskolelærere og lærere.
1993 – 1995 Høgskolelærer i pedagogisk teori og praksis, Eik lærerhøgskole
1992 Faglig leder for videreutdanning i adm. og ledelse for barnehagestyrere i Drammen kommune (10 vekttall), Folkeuniversitetet
1991-1993 Timelærer i pedagogikk ved Eik lærerhøgskole
1987-1993 Styrer ved Tyttebærløkka barnehage, Tønsberg, fylkeskommunal barnehage med fire avdelinger
1981-1986 Avdelingsleder Tyttebærløkka barnehage, Tønsberg, avd. for barn fra 0-3 år
1979-1981 Avdelingsleder Honningsvåg barnehage, avd. for barn fra 3-6 år
Nettverk, ulike verv, deltakelse i komiteer etc.
2020 Medlem i nordisk ekspertutvalg som skal vurdere den danske pædagoguddannelsen (barnehagelærerutdanningen)
2019 – d.d. Medlem av forskergruppa Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæringen, USN
2018 – d.d. Medlem av forskergruppa Veiledning i profesjon og utdanning, USN.
2015 -2017 Medlem av programutvalget for Ph.D-programmet PEDRES (Pedagogiske ressurser og læreprosesser) ved USN. Er nå varamedlem.
2004 - d.d. Medlem av det nasjonale nettverket for universiteter og høgskoler som arbeider med veiledningsutdanning og det nasjonale tiltaket Veiledning av nyutdannede lærere i barnehage, skole og videregående opplæring
2014 –d.d. Medlem av Special Interest Group Professionalism, EECERA
2014 – d.d. Fagfelle for Tidsskrift for Nordisk barnehageforskning, Norsk pedagogisk tidsskrift, Uniped og Nordvei – Nordisk Tidsskrift i veiledningspedagogikk
2004 – d.d. Leder for Ny som lærer i Vestfold, en del av det nasjonale tiltaket Veiledning av nyutdannede lærere i barnehage, skole og videregående opplæring
Aktuelle prosjekter
2019 – 2020 Redaktør for et pågående tverrfaglig bokprosjekt om lekende læring og lærende lek i 1.klasse
2018-2020 Deltaker i det pågående forskningsprosjektet Min veiledning – og de andres der vi forsker på læringsprosessene til studenter som tar videreutdanning i veiledning, bl.a. gjennom analyser av studentoppgaver og eksamensoppgaver
2018-2019 Ledet sammen med Gerd Sylvi Steinnes, Høgskulen i Volda oppfølgingsprosjektet Fra prosjekt til forbedret praksis om vurderingsarbeidet i de involverte barnehagene ett år etter hovedprosjektet var avsluttet. Finansiert av Utdanningsforbundet
2016-2017 Ledet sammen med Gerd Sylvi Steinnes, Høgskulen i Volda forsknings- og utviklingsprosjektet Vurdering av barns trivsel og utvikling i barnehagen. Finansiert av Utdanningsforbundet
2015 – 2017 Ledet sammen med Magnus Hontvedt, USN, forskningsprosjektet Profesjonslæring i Teacher Support Teams (TST), et prosjekt rettet mot kollegaveiledning på tvers av profesjonsutdanninger ved Høgskolen i Sørøst-Norge
2009-2014 Doktorgradsprosjektet Ny i profesjonen. En observasjons- og intervjustudie av nyutdannede førskolelæreres videre kvalifisering det første året i yrket. Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo
Publikasjoner
Steinnes, G.S. & Eik, L.T. (2021). Professionalism and professional development in Norway. In: K. Hognestad, K. & M. Waniganayate (Eds.), Professionalism and professional development. London: Bloombury Education and Childhood Studies
Eik, L. T., Moxnes, A. R. & Vala, H. Ø. (2021). Spenning mellom ulike stemmer: læringsmuligheter i veiledning. Nordisk Tidsskrift i Veiledningspedagogikk, 6(1). https://doi.org/10.15845/ntvp.v6i1.3131
Eik, L. T., Lyberg, A., & Wittek, A. L. (2020). Kollegaveiledning i “Teacher support teams”. Nordisk Tidsskrift i Veiledningspedagogikk, 5(1), e3041. https://doi.org/10.15845/ntvp.v5i1.3041
Eik, L.T., Steinnes, G.S. & Ødegård, E. (2020). Fra intensjon til praksis i barnehagen. Dilemmaer som omdreiningspunkt i kompetansebygging. Bergen: Fagbokforlaget
Eik, L.T.& Steinnes, G.S. (2019). Systematikk eller tilfeldighet? Erfaringer fra et FoU-prosjekt om vurdering i barnehagen. Norsk Pedagogisk Tidsskrift 02-03 (145-158) (Nivå 1)
Eik, L.T. & Steinnes, G.S. (2019). Fra prosjekt til forbedret praksis: Vurderingsprosjektet ett år etter. Skriftserien nr. 34, Universitetet i Sørøst-Norge.
Eik, L.T. & Steinnes, G.S. (2019). Observation and Assessment in Early Childhood Education in Norway. In: K. Hognestad, K. & M. Waniganayate (Eds.), Observation and Assessment in Early Childhood Education. London: Bloombury Education and Childhood Studies
Eik, L.T. & Steinnes, G.S. (2017). Flere barn på blokka: Rapport fra et forsknings- og utviklingsprosjekt om vurdering av barns trivsel og utvikling i barnehagen. Skriftserien nr. 18. Høgskolen i Sørøst-Norge.
Eik, L.T. (2017). Veiledning som støtte for nyutdannede barnehagelæreres videre læring. I E.K. Høihilder & H. Lund-Kristensen (Red.), Praksisbarnehagen. En arena for læring. Oslo: Gyldendal akademisk
Eik, L.T.(2017). Gjør barnehagelærere en forskjell? Barnehagefolk 2
Eik, L.T., Steinnes, G.S. & Ødegård, E. (2016). Barnehagelæreres profesjonslæring. Bergen: Fagbokforlaget
Eik, L.T. (2015). Barnehagelæreres profesjonsspråk: et språk for kritisk undersøkelse og begrunnet begeistring. I B.A. Hennum, M. Pettersvold & S. Østrem (Red.), Profesjon og kritikk. Bergen: Fagbokforlaget.
Eik, L.T. (2014). Førskolelæreres profesjonsspråk. Trondheim: Akademika forlag. Finnes på https://utdanningsforskning.no/artikler/forskolelareres-profesjonssprak/
Eik, L.T. (2013). I møtet med det spesielle og det uventede. Veiledning som støtte for utvikling av profesjonelt skjønn og kvalifisert improvisasjon. I L.G. Lingås & K.-R. Olsen (Red.), Pedagogisk veiledning. Oslo: Gyldendal akademisk.
Bjerkholt, E., Eik, L.T. & Ødegård, E. (2008). Kompetansebygging i heterogene veiledningsgrupper . I: T.L. Hoel m.fl. (Red.), Det store spranget. Ny som lærer i skole og barnehage. Trondheim: Tapir Akademiske forlag.
Eik, L.T., Karlsen, L. & Solstad, T. (2008). Lekende læring og lærende lek i en endret skole. PEDLEX- Norsk Skoleinformasjon.
Eik, L.T. (2008). Leken og fagområdene: om muligheter for berikende samspill. I Moser, T. & Pettersvold, M. (Red.), En verden av muligheter: fagområdene i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget. (Fagfellevurdert).