Årets nettlærer 2016

Petter Andreas Kongsgården er kåret til Årets nettlærer 2016.  Foto
Petter Andreas Kongsgården er kåret til Årets nettlærer 2016.

Petter Andreas Kongsgården er kåret til Årets nettlærer 2016. Han underviser på det nettbaserte studieprogrammet ved HSN, der han har ansvar for pedagogikk.


Det er bransjeorganisasjonen Fleksibel utdanning Norge (FuN) som deler ut prisen, og de skriver dette i sin begrunnelse:

"I begrunnelsen for prisen legges det vekt på Petter Kongsgårdens innovative bruk av teknologi som stimulerer til dybdelæring. Han har en systematisk oppfølging av studentene med hjelp av digitale verktøy. Dette bidrar til god interaksjon studenter imellom, og mellom student og lærer. Han følger det gode pedagogiske prinsippet om å variere. Han utfordrer seg selv som underviser, og han utfordrer og overrasker studentene på stadig nye måter. Dette gir gode resultater. Dessuten, og det er viktig i en tid med store digitaliseringsutfordringer for norsk høyere utdanning, Petter deler sine erfaringer med andre, gjennom foredrag og publikasjoner.

Valget falt på nettopp Petter Andreas Kongsgården fordi han prøver ut digitale verktøy, vinner erfaringer, går videre og formidler sine erfaringer. Miljøet ved Høgskolen i Sørøst-Norge, og i særdeleshet miljøet ved tidligere Høgskolen i Telemark, viser seg å være et sted hvor utprøving og bruk av digitale verktøy stimuleres og støttes sterkt av ledelse og kollegaer."

Teknologi i undervisning

Petter har hovedfag i pedagogikk og er nå i gang med sitt doktorgradsstudium. Tidligere var han lærer i ungdomsskolen og videregående skole, rektor ved en ungdomsskole, og han har også vært forsker og direktør ved Telemarksforsking-Notodden.

Forskningsprosjektene hans knyttet til doktorgradsarbeidet, har dreid seg om bruk av teknologi i undervisning, læring og vurdering for læring både i grunnskole og videregående opplæring.

Temaet for doktorgraden hans er «Hvordan vurdering for læring i teknologirike læringsmiljøer kan bidra til endring av vurderingspraksiser og øke elevers medvirkning i egen læringsprosess.»

Samspill

På spørsmål om hva som er nettunderviserens viktigste oppgaver eller roller, har Petter klare svar.

- Jeg tenker da på følgende to oppgaver: Å legge til rette for et godt samspill mellom studentene og mellom studentene og meg, og å bidra til at studentenes læringsprosesser er transparente. Det vil si at de er synlige, og hvor jeg legger opp til «vurdering for læring» med feedback både som «medstudent-vurdering» og lærervurdering.

- Hva anser du som den største gevinsten med å bruke digitale verktøy i undervisningen?

- Det er muligheten til samspill, samarbeid og deling, uavhengig av tid og sted, at man kan jobbe både synkront og asynkront, og at studentene på den måten blir gode «læringsressurser» for hverandre.

- Jeg kan veilede studentene når de er midt oppe i læringsprosessen, for eksempel jobber når de jobber med en oppgave eller problemstilling, uavhengig av tid og sted. Teknologien skaper disse mulighetene, uavhengig av om det er nettstudenter eller campusstudenter. Det gjør læringsprosessene fleksible. Dette kunne jeg ikke gjort uten ved bruk av teknologi.

Digital didaktikk

- Hva tror du om utviklingen av nettbaserte utdanningstilbud i framtida?

- Uavhengig av teknologi - fordi den endrer og utvikler seg raskere enn vi liker å tenke på - så er utfordringen for oss som jobber med utdanning å skape en didaktikk som integrerer teknologi og didaktikk – en digital didaktikk. Teknologi bidrar ikke til læring i seg selv, like lite som kalkulatoren gjør det, eller for den saken skyld blyanten gjør det. Det er bare verktøy.

- Skal vi som jobber med utdanning «overleve» som utdannere, må vi skape troverdighet for at våre institusjoner er viktige institusjoner for læring. Da tenker jeg at vi må skape en digital didaktikk som bl. a tar opp i seg det jeg snakker om på de to foregående spørsmålene.
 

Det er bransjeorganisasjonen Fleksibel utdanning Norge (FuN) som deler ut prisen på FuNs konferanse tirsdag 15. november.

 

Fleksibel utdanning Norge (tidligere Norsk forbund for fjernundervisning) er en nasjonal medlemsorganisasjon og fellesorgan for de godkjente nettskolene. Medlemmene er i dag vel 20 offentlig godkjente nettskoler, 16 universiteter og høgskoler, private institusjoner og bransjeopplæringssentra.

Følg bloggen til e@usn