Fengende fakta på dagsorden

Bildebokkonferansen 2017. (Foto: Marek Podowski)
Bildebokkonferansen 2017 ble arrangert på Bok- og blueshuset på Notodden (Foto: Marek Podowski)

Storsalen på Bok & blueshuset på Notodden var smekkfull da Bildebokkonferansen 2017 gikk av stabelen. Minst 160 publikummere i salen lot seg engasjere og begeistre, det samme gjorde de 173 som fulgte konferansen live på nett.

Tittelen på konferansen var Fengende fakta i ord og bilde, og hovedfokuset var retta mot sakprosalitteraturen i bildebokformatet. Denne sjangeren har stor betydning for barn og unge lesere. Dette er også den kategorien bøker som kanskje har de dårligste vilkåra på litteratur-fronten, og som nylig opplevde å bli ytterligere kutta med 18% i innkjøpsordningen av Kulturrådet. At fokuset i år skulle rettes mot faktabøker for barn, var nettopp derfor et viktig anliggende for arbeidsgruppa bak Bildebokkonferansen. Målet med årets konferanse var å løfte fram en barnelitterær sjanger som for tiden opplever motvind.

Tre tidligere barnehagelærerstudenter Benjami Kubis, Bente Aanesen og Tobias Bjerkøen, hvorav to har studert på campus Notodden, stod for åpningen av konferansen med gode musikalske innslaget.

Deretter fulgte et tett program med Agnes-Margrethe Bjorvand, landets fremste Lindgren-ekspert, og Line Renslebråten som er illustratør og forfatter av flere bøker om dyr. Illustratør Inger Lise Belsvik og reveforsker og forfatter Nina E. Eide snakket om deres felles bokprosjekt Møt fjellreven. Belsvik bidro også med en flott bildeustilling både i foajégalleriet på HSN, campus Notodden, og i selve konferanselokalet.

Etter lunsj sto Erna Osland, Nina Goga og til sist Synnøve Borge på programmet.

Publikum fikk oppleve smakebiter av bøkene i tillegg til illustratørenes, forskernes og forfatternes mangfoldige refleksjoner over hva slags visuelt og verbalt språk og hvilke fortellemåter som faktabildebøker kan benytte seg av.

Bildenbokkonferansen på Bok- og blueshuset på Notodden.

- Dette var et bra opplegg! Det var veldig interessant og spennende å høre om arbeidsprosessen til forfattere og illustratører. Det visuelle er viktig for meg, og det var fint å se ulike illustrasjonsteknikker. Dette ga meg lyst til å undersøke flere av bøkene nærmere, sa tidligere student ved barnehagelærerutdanningen Anne Myhren.

Liv Marit Weberg som underviser i norsk ved lærerutdanningen på Notodden hadde tatt med seg mange av sine studenter og ga følgende tilbakemelding på konferansen:

- Årets bildebokkonferanse var lærerik, morsom og ikke minst svært relevant for fremtidige lærere og oss som utdanner dem. Jeg er glad for at sakprosaen for barn ble trukket fram i årets konferanse, for det er så viktig for lærere å vite om alle de gode bøkene som finnes og som de kan bruke i undervisningen. Jeg kommer også til å ta med meg videre alle de gode tipsene som forfattere, illustratører og forskere har delt om å formidle fagstoff for barn.

Prosjektgruppa for Bildebokkonferansen opplevde at konferansen gav et riktig og mangfoldig inntrykk av feltet for sakprosabildebøker ble et vellykket møte mellom mange aktører som på ulike måter er opptatte av, og lar seg inspirere av estetisk fagformidling for barn.