Nominert til forfatterpris

Bilde av Frederik Svindland
Bilde fra Cappelen Damm

Også i år er en av de nominerte til Tarjei Vesaas' debutantpris fra HSNs forfatterstudium i Bø: Frederik Svindland er nominert for boken Pelargonia.

Frederik Svindland er svært glad, beæret og noe overrasket over å være blant de tre som har mulighet til å få debutantprisen:

- Det er en stor glede og ære. Og en seier bare å bli nominert. Jeg har fått én avisanmeldelse for denne boken, en skrøpelig en dertil, og regnet ikke med å bli nominert. Jeg har fulgt med på denne utdelingen lenge, og selv om jeg ikke er i selskap av vinnerne ennå, er jeg i alle fall i selskap av forfattere jeg har trodd skullet vinne, men som likevel ikke har gjort det.

Original skrivestil

Pelargonia omtales av forlaget som en billedrik og original debutroman. Boka er en oppvekstroman fra barn og ungdom, der mor og far, hverdagsliv og naturen hylles av forfatteren.

Boka har fått oppmerksomhet for forfatterens spesielle skrivestil og Svindland har uttalt i et intervju med forlagsliv.no at det føltes som å få av seg en for liten frakk når han begynte å skrive på denne boken. Til høyskolen sier han det slik:

- Jeg prøvde lenge å skrive en såkalt konvensjonell roman. En bok med en klar handlingskurve, et fargerikt karaktergalleri, en hensikt, med følgeriktighet og logikk, med mening og innhold.  Alle disse tingene den gjengse leser forventer å møte når han eller hun åpner en roman. Og jeg klarte dette i underkant av null prosent. Jeg var så fastfrosset i forestillingene mine, og i kravene jeg hadde pålagt meg selv. Det var først da jeg tillot meg å gi litt faen, rett og slett, å være litt rampete, skrive noe som kontrasterte til lovmessighetene jeg hadde sett på som korrekte, at jeg fikk til noe av verdi. Det er en stor klisjé, naturligvis, men det er sant. Det er sånn denne boken ble til.

Lærte å lese på nytt

Da Frederik begynte på Forfatterstudiet hadde han ikke forventninger om ikke å lære det dugg. Hvem kan lære å skrive, tenkte han. Men så skjedde det noe:

- Jeg gikk ut våren 2013 og var et annet menneske. Ikke nødvendigvis fornyet eller forbedret, men forfinet. Alt jeg noen gang hadde lest, måtte leses om igjen. Eller enda bedre, ikke leses igjen i det hele tatt. Jeg hadde lært å lese i Bø, for annen gang. Og kanskje lærer man ikke å skrive på Forfatterstudiet, men fy søren, man lærer å lese. Og lesningen er det viktigste i skaperprosessen, det har jeg forstått, den innstillingen man virkelig må ha finstemt, skal man kunne skrive godt.

Lansering i Danmark

Kort tid etter at Pelargonia kom ut i Norge ble det klart at det danske forlaget Silkefyret ønsket å utgi boka i Danmark. Nå gleder Frederik Svindland seg til å reise til Aarhus i mars:

- Det er klart det er moro med oversettelse. Det er en stor ting. Jeg vet ikke hvem jeg har å takke for dette, men noen må det være. I mars skal jeg til Aarhus for lanseringen, og jeg gleder meg.

Mars blir en spennende måned for Frederik Svindland. I slutten av måneden offentliggjøres også vinneres av debutantprisen.

Fakta

Forfatterutdanningen ved HSN er en kunstfaglig utdanning hvor du lærer å skrive skjønnlitterære tekster.

Her kan du lese mer om studiet og søke opptak.

En rekke av landets fremste forfattere har tatt forfatterutdanningen i Bø, blant annet Geir Gulliksen, Trude Marstein, Sigmund Løvåsen, Vidar Sundstøl og Hanne Ørstadvik.

Kunstnerisk leder av Forfatterstudiet i Bø er den prisbelønte forfatteren Rune Christiansen.

Tarjei Vesaas' debutantpris er en høythengende pris som hvert år utdeles til årets beste skjønnlitterære debutant. Prisen deles ut av den norske forfatterforening og det er deres litterære råd som utgjør juryen.  Kilde: Wikipedia

Fjorårets vinner var Kennneth Moe, også en tidligere student fra forfatterstudiet.