Praksis i Mellom-Amerika

Mannlig student utforsker kartet før praksisopphold i Nicaragua

- Jeg er forberedt på et kultursjokk, men vet ikke hvordan jeg vil reagere på det, innrømmer Sondre Fjeldseth. Han er en av 25 studenter fra barnehage- og grunnskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Sørøst-Norge som velger å ha fire ukers praksis i Nicaragua.


Tekst og foto: Ragne B. Hvidsten

- Vi skal jobbe i et område hvor de fleste må klare seg med en dollar om dagen, forteller, Sondre, student ved barnehagelærerutdanningen i Drammen.

Studentene skal bo og jobbe i Esteli. Det er Nicaraguas tredje største by. En by preget av fattigdom.

- Kreativiteten er kanskje større blant de ansatte i barnehagen fordi tilgangen på leker er begrenset. De gjør sikkert ting på en annen måte og forhåpentligvis gir det oss ideer som vi kan ta med tilbake, mener Katrine Pettersen som har spesialisert seg på småbarnspedagogikk i barnehagelærerutdanningen.

Kvinnelig student som skal på praksisopphold i Nicaragua. Foto.

Blogger fra praksis i Nicaragua

Studentene fra grunnskolelærerutdanningen er allerede godt i gang med oppholdet i Esteli. De to første ukene underviser de i engelsk for ungdommer i området.

Du kan følge oppholdet på grunnskolelærer-studentenes egen praksisblogg fra Nicaragua og på bloggen til studentene fra barnehagelærerutdanningen. Her blir det lagt ut poster om faglige temaer og mer sosiale aktiviteter. Studentene har helgefri i løpet av praksisperioden og de planlegger både surfing og et opphold på en øy i Karibien.

Både Katrine og Sondre er siste års studenter ved barnehagelærer-utdanningen i Drammen ved Høgskolen i Sørøst-Norge. Ingen av dem har vært i denne delen av verden før.

- Først trodde jeg Nicaragua lå i Afrika, ler Sondre Fjeldseth.

Begge har begynt å fylle kofferten med klær, vaksinekort, skolebøker og litt leker. De norske vinterklærne er byttet ut med solkrem, for selv om de reiser på den kjøligste tiden av året, er det 30 grader på dagen og 20 på natten.

Deltakende og observerende praksis

Studentene skal besøk flere offentlige og private barnehager den første uken, mens de siste tre ukene skal de ha deltakende observerende praksis. De er begge forberedt på at det blir et kultursjokk, og at de kommer til å få en reaksjon, men når og hvordan den kommer er vanskelig å si.

- Rammene for de som jobber i barnehager i Norge og Nicaragua er forskjellige, men hva som er mest forskjellig vet vi ikke ennå, innrømmer hun.

- Vi får et møte med en ny kultur, og de erfaringene vil vi sikkert kunne relatere til praksis. I jobben vår kommer vi sikkert til å møte foreldre og barn som er ukjente med den norske kulturen. Denne praksisen kan gi oss økt forståelse, avslutter Katrine.

Følg studentene i praksis

Studier ved HSN