Smart å studere språk

Studieveileder Kari Anne Kolstad

Kari Anne Kolstad jobber som studieveileder for språkstudier ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har gode tips til deg som lurer på hva du kan bruke språkstudier til.

- Språk er helt avgjørende for å kommunisere. Å kommunisere godt er viktig i nesten alle sammenhenger. Språkferdigheter etterspørres både i offentlig og privat sektor, i skoleverket, i media, i kulturlivet og i næringslivet, forteller studieveileder Kari Anne Kolstad.

Engelsk

Engelsk er for eksempel det mest brukte språket i global kommunikasjon. Å kunne vise på din cv at du har solide engelskkunnskaper gir en stor fordel i arbeidslivet innenfor alle yrker.

Spansk

Spansk snakkes av 400 millioner mennesker over hele verden. Med spansk i bagasjen, er du godt rustet til internasjonalt arbeid – for eksempel i internasjonale organisasjoner, internasjonalt samarbeid og kulturarbeid og arbeid innen turisme, markedsføring og oversettelse. Det er også behov for lærere med gode spanskkunnskaper i Norge.

Norsk

Norsk er kanskje det viktigste språket å beherske godt. I nesten alle jobber er det viktig å kunne snakke eller skrive godt. Med solid utdanning i norsk språk kan du få jobb innenfor områder der språk, kommunikasjon, kultur og alle typer tekst- og informasjonsarbeid står sentralt.

Årsstudium, bachelor eller master?

Språk og kommunikasjon er viktigere enn noen gang. Derfor bør du ta en bachelor- og masterutdanning her ved USN. Typiske jobber for en med bachelor i språk og litteratur er innenfor skole, internasjonale organisasjoner, media og kommunikasjon, forlag og oversetting.

Hvis du har en annen hovedutdanning vil et årsstudium med norsk, engelsk eller spansk gi deg en tilleggskompetanse som gjør deg ekstra attraktiv på jobbmarkedet. Det er alltid lurt å ha noe som skiller deg ut fra mengden når arbeidsgivere blar gjennom store søknadsbunker.

Språkkunnskaper kan være det lille ekstra som gjør at du blir lagt merke til og valgt.