Skapte magi – vant gullbillett til NM

De fire studentene i Altilium jubler for seieren.
Ingeniørstudentene Øyvind Kristiansen (til venstre), Kjell Ole Sønsteby, Jonas Myhren og Torgrim Ingvoldstad i Altilium SB jubler for seieren.

Med bærbar strøm for hytter, fritid og arbeid stakk Altilium SB av med seieren for beste studentbedrift ved HSN i Telemark. Uncover Vision SB vant i Buskerud, mens EasyZeek SB stakk av med flest priser.

EasyZeek SB gjorde storeslem under fylkesmesterskapet i studentbedrift, og tok hjem seieren til campus Porsgrunn i de fleste kategoriene.

EasyZeek SB har skapt et søkeverktøy for å lokalisere skjulte interessepunkter i vegger og tak, et produkt som forenkler hverdagen til håndverkere. Daglig leder Pål Magnus Hannisdal ble kåret til beste leder.

I tillegg fikk EasyZeek SB prisen for beste markedsføring, beste IA-bedrift og beste innovasjon. De kom på andreplass som beste studentbedrift fra Telemark.

Bilde av gutta i den mestvinnende studentbedriftenEasyZeek SB med alle sjekkene.

Førsteplassen som beste studentbedrift fra Telemark gikk til Altilium SB og Uncover Vision SB vant prisen i Buskerud. De skal sammen med EaseyZeek representere Høgskolen i Sørøst-Norge i konkurransen med landets beste studentbedrifter under NM i studentbedrift i Oslo 11.-12. mai.

– Helt fantastisk å vinne. Vi satt og skalv i salen under kåringen. Prisen betyr mye for oss og viser at all tiden og arbeidet vi har lagt i bedriften, har vært verdt det. Nå må vi bare fortsette med å videreutvikle oss! sier daglig leder Kjell Ole Sønsteby (24), økonomiansvarlig Jonas Myhren (23), produktansvarlig Torgrim Ingvoldstad (23) og HR- og markedsansvarlig Øyvind Kristiansen (23) i Altilium SB.

Det sydet av kreativitet, inspirasjon, innovasjon og magi på Høgskolen i Sørøst-Norge campus Vestfold under fylkesmesterskapet i studentbedrift 3. mai. Rundt tjue studentbedrifter, flesteparten fra Telemark, kjempet om å vinne gullbillett til NM.

Portrett av vinnerne i Uncover Vision SB

Fartsfylt og lærerikt

Flere andre HSN-studentbedrifter stakk av med ulike priser i fylkesmesterskapet og får reise til hovedstaden og konkurrere mot landets beste studentbedrifter i andre kategorier. Fra HSN i Vestfold stilte ingen studentbedrifter i fylkesmesterskapet.

Sammen med gjester og næringslivsaktører, offisiell åpning av Horten-ordfører Are Karlsen, prorektor Kristian Bogen ved HSN og administrerende direktør Grete Ingeborg Nykkelmo fra Ungt Entreprenørskap Norge, foredrag om hvem som vinner til slutt fra gründer og motivator Kjetil Kristoffersen i Publicom AS, fremvisning av stand og to minutters pitching av hver forretningside, ble det en fartsfylt og lærerik dag for studentene i Bakkenteigensalen.

Portett av foredragsholder Kjetil Kristoffersen.

Utenfor salen i mingleområdet fikk studentene markedsførte bedriftene på hver sine stands.

Studentbedrift er et pedagogisk program i regi av organisasjonen Ungt Entreprenørskap, som i samspill med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører skal inspirere unge til å tenke nytt og til å skape verdier.

Programmet skal gi studenter kompetanse og kunnskap om bedriftsetablering gjennom et år med oppstart, drift og avvikling av egen bedrift.

– Vi har lært utrolig mye av å starte og drive vår egen bedrift. Vi har laget egen nettside og Facebookside og gjort oss kjent ute i markedet og sett hvordan næringslivet fungerer, sier Altilium-gutta.

Dekker et behov

De er alle ingeniørstudenter og har studentbedrift som bacheloroppgave. I Altilium SB har de skapt et nytt produkt i markedet med sin bærbare strøm som kan brukes til hytte, fritid, arbeid og andre situasjoner der du gjerne skulle hatt tilgang på strøm.

– V3 er et allsidig produkt med mange bruksmuligheter, noe som gjenspeiler vårt mål om at dette batterisystemet skal kunne brukes av alle. Tilbakemeldingene på produktet har vært positive og vi er optimistiske for fremtiden, sier daglig leder Kjell Ole Sønsteby.

Optometristudentene Nina Lille Rønningen, Sondre Olsen Fauskanger, Jesper Bræck Olsen og Oda Haviken i Uncover Vision SB ønsker å forbedre livssituasjonen til svaksynte i Moldova.

– I siste studieår har vi hatt optometripraksis i tre måneder i Moldova. Der så vi svært mange mennesker som ikke oppsøker helsehjelp før problemet er blitt alt for alvorlig. Det er også femti tusen unødvendig blinde i Moldova som bare trenger briller for å fungere optimalt i samfunnet. Forretningsideen vår er at vi skal reise ut med optikere til fattige landsbyer i Moldova og tilby synsundersøkelser til alle innbyggerne og informere om syn, forteller Rønningen.

Juryen på besøk hos en stand, studentbedriften NEcesse SB.

På sikt ønsker Uncover Vision SB å involvere de moldovske optometristudentene med håp om at de kan ta over bedriften slik at den blir drevet av moldovere for moldovere.

– Vi tror det kan være god læring for optometristudentene i Moldova å være med oss ut på disse turene. Vi håper det kan bli en del av praksisen i studiet, sier Rønningen.

Dette er alle prisvinnerne

BESTE STUDENTBEDRIFT

Telemark

1. Altilium SB, campus Porsgrunn.
  2. EasyZeek SB, campus Porsgrunn.
  3. Necesse SB, campus Bø.

Buskerud

1. Uncover Vision SB, campus Kongsberg.

BESTE MARKEDSFØRING

1. EasyZeek SB, campus Porsgrunn.
  2. Altilium SB, campus Porsgrunn.
  3. Baeg SB, campus Notodden.

BESTE IA-BEDRIFT

1. EasyZeek SB, campus Porsgrunn.
  2. Necesse SB. Campus Bø.
  3. Altilium SB, campus Porsgrunn.

BESTE INNOVASJON

1. EasyZeek SB, campus Porsgrunn.
  2. Altilium SB, campus Porsgrunn.
  3. Necesse SB, campus Bø.

BESTE LEDER

Pål Magnus Hannisdal i EasyZeek SB, campus Porsgrunn.

BESTE SOSIALE ENTREPRENØR

Søskenspekteret SB, campus Porsgrunn.