Krav og anbefalinger til IKT-utstyr

Alle må ha egen datamaskin når de skal studere ved USN. Her får du informasjon om hvilke minimumskrav og anbefalinger vi har til IKT-utstyr ved undervisning og til eksamen (både skoleeksamen, hjemmeeksamen og nettstudier).

Noen studieprogram bruker spesiell programvare, og det kan ha betydning for hva slags datamaskin du må ha. Dette må du sjekke med det fakultetet du skal studere ved.

Krav ved digital eksamen

Du må benytte egen bærbar datamaskin (PC eller Mac). Du skal ha administrator rettigheter på laptopen du skal bruke til å gjennomføre eksamen.

Husk også å ta med deg lader og eventuelt mus dersom du har skoleeksamen. Sjekk at kamera på datamaskinen din fungerer. Du vil i blant ha bruk for dette. Bruk av andre digitale hjelpemidler må du søke særskilt om som en tilrettelegging ved eksamen.

Minimumskrav for bærbar datamaskin til bruk i undervisning og ved eksamen

Krav til datamaskin

• PC: Windows 10 eller nyere.
  • Mac: OS/X 10.15 eller nyere. Guide til oppgradering av din Mac
    • Merk: Enkelte studier ved USN baserer seg på Windows programvare. Ved kjøp av Mac må det derfor etableres en Windows installasjon på maskinen ved hjelp av Parallels, Oracle Virtualbox, eller lignende systemer som gjør at både Windows operativsystem og Mac operativsystem kan være installert på maskinen samtidig. Dette må du sjekke med det fakultetet du skal studere ved.
OBS! Nettbrett, PCer med Linux, Windows 10S/11S Mode eller Chromebooks kommer IKKE til å fungere på eksamen.

Krav til prosessor (CPU)

• Minimum i5 eller ryzen 5
  • USN anbefaler: 4 kjerner (f.eks. Core i5, AMD FX-8350 eller tilsvarende)

Krav til minne (RAM)

• 8 GB – Gjerne mer

Krav til lagring

• 256 GB diskplass (helst SSD)

Andre minimumskrav

• Integrert trådløst nettverkskort
  • Siste versjon av anbefalte nettlesere: Google Chrome eller Mozilla Firefox
  • Integrert kamera, må kunne levere bilder i oppløsning 640x480 eller bedre.
    • Du vil noen ganger ha behov for å ta bilder som skal være med i besvarelsen. Det er ikke tillatt å bruke mobil under eksamen med tilsyn.

Krav til bærbar datamaskin for nettstudier

For nettstudier gjelder også minimumskravene nevnt tidligere i artikkelen, i tillegg til følgende minimumskrav:

Webkamera

• Ved noen studier er integrert webkamera (minimum oppløsning 640x480) godkjent, men vi anbefaler eksternt USB-kamera med HD-oppløsning, for bedre kvalitet og mer fleksibel bruk.
  • Det kreves eksternt webkamera i emner som har muntlig eksamen på nett (USB-kamera med HD-oppløsning).

Headset

• Headset som bruker USB for lyd, med mikrofon eller kombinert bordmikrofon og høyttaler (viktig med ekkokansellering).
  • USN anbefaler: Tenk kvalitet når du kjøper headset.
  • Husk at dette skal være verktøyet ditt som nettstudent i flere år fremover.

Linjeforbindelse

• Det anbefales ikke å kjøre trådløst nett ved web-konferanser, men kablet nettforbindelse mellom PC/laptop og router.