Brukerkonto

Ansattes og studenters USN-konto blir automatisk opprettet når de blir registrert som ansatt eller student. Brukerkontoen må aktiveres av hver enkelt.

 

Aktivere brukerkonto
  1. Gå til konto.usn.no
  2. Klikk på Aktivere/Oppdatere konto og velg Student eller Ansatt og velg Aktivere konto
  3. Følgende opplysninger oppgis for å komme videre
    • Studenter:  Fødselsnummer + etternavn
    • Internasjonale studenter:  SO-nummer (norsk fødselsnummer) + etternavn
    • Ansatte:  Fødselsnummer + etternavn
  4. Huk av for at du godkjennet IKT-reglementet
  5. Skriv ønsket passord to ganger. 

Får du feilmeldingen «Din brukerkonto er ikke kvalifisert for aktivering», betyr det vanligvis at brukerkontoen din allerede er aktivert. For å rette opp i dette, kan du prøve Glemt passord.

Etter aktivering får du tilsendt en e-post som inneholder ditt brukernavn.

Når kan jeg aktivere min konto?

Konto kan aktiveres når du har fått informasjon om at din brukerkonto er opprettet.

  • Studenter
    Brukerkonto blir automatisk opprettet når de får studentnummer og blir satt aktive i studentregisteret (FS). Hovedopptaket skjer ca. 1. august hvert år og det vil da være mulig å aktivere brukerkonto.
    Det tas også opp studenter på andre tidspunkt, for eksempel ingeniør forkurs (sommerkurs). De det gjelder vil få informasjon direkte fra studieadministrasjonen.
  • Ansatt
    Brukerkonto blir opprettet som fagpersoner i FS av Seksjon for lønn og personaltjenester.
    Nærmeste leder vil videreformidle nødvendig informasjon til deg når alt er klart til aktivering.
Glemt passord

Gå til selvbetjeningsportalen konto.usn.no og velg Glemt passord.

OBS!

Mobilnummer og/eller privat e-postadresse må være registrert på forhånd.

  • Ansatte: Dersom du ikke allerede har lagt inn denne informasjonen, ta kontakt med IT-support så hjelper vi deg med å legge det til.
  • Studenter: Mobilnummer og privat e-postadresse overføres automatisk fra studentregisteret.  Eventuelle endringer gjøres i StudentWeb eller på norge.no.
Passordregler

Ditt passord må oppfylle følgende krav:

  • Minimum 16 tegn 
  • Passord ser forskjell på store/små tegn.
  • Ingen tegn må gjentas sekvensielt mer enn 3 ganger.
  • Må ikke inkludere deler av ditt navn eller brukernavn. 
  • Passordet kan inneholde bokstaver, tall og spesialtegn.
  • Bokstavene æøå/ÆØÅ skal ikke brukes.
  • Eksempel på spesialtegn:  ,;.:-_*!”#’%&/()<>^=?@$+\{|}~[]` 

Oppgi ALDRI passordet ditt til noen. Det er kun du som skal vite ditt passord. 

Hvilket brukernavn benyttes hvor?

Merk: For studenter er "Brukernavn" det samme som studentnummeret.

 

"Brukernavn"

"Brukernavn"@usn.no

Feide

Microsoft 365

Min.usn.no

Eduroam (trådløst nett)

AnsattPC/StudentPC/KateterPC        

Pay.usn.no (Betaling til utskriftskonto)

Konto.usn.no

 

Home.usn.no

 

Printer for å aktivere kort

 

FEIDE-tjenester

Denne informasjonen gjelder for USN-brukerkonto der du velger Universitetet i Sørøst-Norge som tilhørighet ved innlogging via Feide.

Det er to viktige websider som gir deg nyttig informasjon om Feide. 

  • Den ene er https://innsyn.feide.no.  Denne siden er fin til å teste at alt er i orden med Feide-kontoen din.  Øverst til venstre på denne websiden er det fem valg.
    • Fanen Start øverst er det stedet der du logger inn.
    • I fanen Om meg finner du alle opplysningene som er registrert om deg i USNs brukerdatabase. 
    • I fanen Gruppetilhørighet finner du informasjon om din organisatoriske tilknytning i USN.
    • I fanen Applikasjoner får du oversikt over de Feide-tjenestene du har logget inn på og akseptert overføring av data til under Mine applikasjoner.  Her kan du også trekke tilbake samtykke for en eller flere tjenester hvis du ikke lenger har behov for å logge inn på disse.  Under Tilgjengelige applikasjoner får du oversikt over alle Feide-tjenester USN abonnerer på og som dermed er tilgjengelige  for studenter og ansatte.
    • I fanen Personvern er det lenke til informasjon om personvern og informasjonssikkerhet på Feides hovedwebside

 

  • Den andre viktige websiden er http://www.feide.no.  Her finner du generell informasjon om Feide, og i menyvalget Tjenester med  Feide-innlogging (øverst til venstre) er det en oversikt over alle tilgjengelige Feide-tjenester. 
    Noen av disse kan USN abonnere på uten videre.  Andre trenger egen avtale, og noen er bare tilgjengelige for grunnskole og/eller videregående skole. Hvis du ønsker tilgang til en Feide-tjeneste som USN ikke abonnerer på, så send en henvendelse til it-support@usn.no. Send gjerne med linken til innloggingssiden på den aktuelle tjenesten da dette forenkler behandlingen av forespørselen din.

 

  • Fra 15.03.24 er det innført sterk autentisering (to-faktor innlogging) på alle Feide-tjenester unntatt WISEflow, Lovdata og Innsyn.  Valgene for to-faktor er Entra-ID (Microsoft-konto) og ID-porten.  Vi anbefaler å bruke Entra-ID som er Microsoft-kontoen du bruker ved USN, dvs. <brukernavn>@usn.no, da dette er det enkleste.  Det raskeste er å velge Bruk arbeids- eller skolekonto i det første innloggingsbildet i Feide.  Hvis du ikke er innlogget i Entra-ID fra før (Outlook, Teams, OneDrive, osv.), må du logge inn med <brukernavn>@usn.no og bekrefte innlogging med Authenticator-app slik som ved innlogging i Microsoft365.  For å kunne bruke ID-porten, må du ha norsk fødselsnummer eller D-nummer og BankID, MinID eller Buypass ID.  Dette er en reserveløsning hvis du får problemer med å bruke Entra-ID.  NB!  Hvis du både har aktiv studentbrukerkonto og ansattbrukerkonto, kan du ikke bruke ID-porten som to-faktormetode ved innlogging i Feide!