Dette må du huske å gjøre før du slutter som student

På denne siden finner du informasjon om hva du må å huske på når det gjelder IT-brukerkontoen din og tilgang til dine egne data når du slutter som student ved USN.

Det er full automatikk mellom studentregisteret (FS) og ITs brukerdatabase. Det betyr at studenters IT-brukerkonto blir automatisk opprettet med studentnummer som brukernavn når en student blir aktiv i FS, og på samme måte blir IT-brukerkontoen automatisk sperret og deretter slettet en stund etter at statusen ikke lenger er aktiv (fullført, sluttet, inndratt). Du får en automatisk e-post til din private e-postadresse 19 dager før IT-brukerkontoen din blir sperret og deretter en ny melding 15 dager før den blir slettet. Hvis du mener dette er feil, må du så snart som mulig kontakte studieveileder på studiet ditt.

• Hvis din konto får status FULLFØRT eller SLUTTET, blir din konto automatisk
    • Deaktivert etter 90 dager
    • Slettet etter 120 dager
  • Hvis din konto får status INNDRATT eller TRUKKET, blir din konto automatisk
    • Deaktivert etter 20 dager
    • Slettet etter 50 dager

• Fortsette som student neste høst?
    Hvis du avslutter et studium i juni, men skal begynne på et nytt studium ved USN i august, behøver du ikke gjøre noe.  Brukerkontoen din vil da være åpen hele sommeren, og den blir oppdatert med det nye studiet ditt når opptaket er ferdig i FS ca. 1. august.
  • Permisjon?
    Hvis du får innvilget permisjon, behøver du heller ikke å gjøre noe.  Permisjon regnes som en aktiv status i FS, og IT-brukerkontoen din vil fortsatt være åpen i hele permisjonsperioden.
  • Slutte som student?
    Hvis du slutter som student ved USN, og det er mer enn 4 måneder til du eventuelt kommer tilbake som student, vil IT-brukerkontoen din med alt innhold bli automatisk slettet.  Du beholder studentnummeret ditt i FS, så hvis du på et senere tidspunkt kommer tilbake som student ved USN, så vil du få tilbake det samme brukernavnet (studentnummeret), og IT-brukerkontoen din må da aktiveres på nytt.
  • Tilgang i Canvas
    Når du får endret status i FS til fullført, sluttet eller inndratt, vil du dagen etter miste emnene dine på Dashboard i Canvas.  Du har imidlertid fortsatt lesetilgang på alle emner via knappen «Emner/Alle Emner» og tilgang til filer du har lastet opp, via din egen profil under «Filer» fram til IT-brukerkontoen din blir sperret.
  • Student e-postkonto
    Hvis du har viktige meldinger liggende i din @student.usn.no e-postkonto, må du hente ut/videresende disse før IT-brukerkontoen din blir sperret.
  • Microsoft 365
    Hvis du har lastet ned hele eller deler av MS Office-pakken til din private PC eller andre enheter via innlogging i Microsoft 365, så vil lisensen slutte å virke en stund etter at IT-brukerkontoen din er slettet.  Du vil se dette ved at det kommer en beskjed om at programmet (Word, Excel, osv.) ikke er lisensiert, og mange funksjoner vil slutte å virke. Hvis du vil fortsette å bruke MS Office-pakken, må du da enten bruke en annen Microsoft-konto som har tilknyttet MS Office-lisens, eller du må kjøpe deg din egen lisens. Det finnes også gratisalternativer som LibreOffice og OpenOffice med tilsvarende funksjonalitet.
  • Filområder hos USN
    Når brukerkontoen din sperres (det sendes informasjon til din private e-postadresse noen dager i forkant), har du heller ikke tilgang til filer du har lagret.  Husk at filene dine kan være lagret flere steder.  Du må selv ta vare på de filene du har bruk for i god tid før du slutter.  Filer du lagrer i OneDrive vil bli automatisk slettet en tid etter at IT-brukerkontoen din er slettet.  Husk at hvis du har satt opp automatisk synkronisering mellom OneDrive og private enheter, så må du slå av denne synkroniseringen for å hindre at filene blir slettet på dine private enheter når de blir automatisk slettet i OneDrive.
  • Personlig webområde
    Hvis du har tatt i bruk ditt personlige webområde til nettsider eller annen fillagring, så er det ikke noe automatikk på sletting, men webområdet kan i teorien bli slettet når som helst etter at IT-brukerkontoen er slettet.  Hvis du ønsker at det skal slettes samtidig som du slutter, bør du derfor slette webområdet selv. Har du hatt andre webområder (til prosjekter e.l.) som ikke lenger er aktuelle, bør du enten selv slette dette/disse, eller melde fra til it-support@usn.no om at dette/disse kan slettes, eventuelt si ifra hvor lenge dette/disse bør ligge tilgjengelig før sletting kan skje.  Husk i så fall å sende med lenke(r) hvis du melder ifra til IT-support.
  • Hvis du har behov for å logge inn i StudentWeb etter at IT-brukerkontoen din er sperret eller slettet, så må du velge «Login via ID-porten» og ikke «Pålogging via Feide».