Hvordan installere og konfigurere OneDrive

OneDrive for Business er en skylagringstjeneste og en integrert del av Office 365

Bruksanvisningen er forskjellig avhengig av hvilken versjon av "klient" du har.
Onedrive, selve synkroniseringsklienten, kobler opp til "tjenesten" OneDrive.

 

Viktig å vite

DU er selv ansvarlig for at du ikke synkroniserer innhold med personopplysninger, eller informasjon som er sensitivt av andre årsaker (informasjon som andre ikke skal ha tak i).

Når en jobber med synkronisering må en vite litt om hva det betyr. IT ved HSN har ingen kontroll over data i denne tjenesten. Les alle punktene!

  • Hvis en lager et dokument i en mappe i skyen, og så synkroniserer den mappen til sin PC, så vil mappen med filen dukke opp der en har valgt at klienten skal lagre synkroniserte filer.
  • Denne mappen vil ta like mye plass på lokal harddisk som i skyen, pass på at det er nok plass for å unngå problemer med manglende filer. En kan velge å synkronisere noen mapper i stedet for alle.
  • Ikke synkroniser mot M:\ (ansatte) eller andre lagringstjenester, det vil føre til problemer. OneDrive er laget for å synkronisere mellom sky og lokal disk.
  • Ikke regn med at synkroniseringen skjer umiddelbart, hvis noe er viktig å få til PC eller ut i skyen før en avslutter, sjekk status før en avslutter.
  • Hvis en sletter en fil (eller mappe) i en synkronisert mappe vil den bli slettet på alle steder en har valgt å synkonisere til, inkludert skyen! Dette betyr også: hvis en får virus på en PC og filer i synkronisert mappe blir infisert, så vil filene i skyen og på andre synkroniserte maskiner og bli infisert. HSN har ingen mulighet til å gjenopprette slettede filer på onedrive, Microsoft bestemmer til enhver tid om de vil tilby dette

 

Konfigurere OneDrive

1. Velg søkesymbolet nedert til venstre på skjemen, skriv OneDrive Desktop App og åpne programmet.

2. Skriv inn <brukernavn>@usn.no, og ditt passord når den spør etter det

3. Velg standard mappe, det er vanligvis å anbefale (en evt privat onedrive og USN onedrive havner som standard i forskjellige mapper så en slipper å passe på det selv).

4. Velg hvilke mapper fra skyen du vil synkronisere til din maskin (her er det lurt å tenkte på hvor mye plass en har til rådighet, se nederst i bilde).

Tips: Velg Standard  evt kun de mappene du vet du har bruk for.

 

Hvis onedrive ikke spør om innlogging selv kan en høyreklikke på ikonet til onedrive nede ved klokken og velge innstillinger. Det er grått når en ikke har logget inn, blått når en har logget inn på usn-konto, og hvitt når en har logget inne med privat konto.

 

Her er kontoen på plass, hvis den ikke er det: velg legg til konto (se i bildene over for hvordan logge inn)

 

Her kan en velge/velge vekk muligheten for samskriving (Anbefaling: å la standardvalgene være som de er). En kan også velge konflikthåndtering (hvis en har jobbet på samme dokument som en annen kan det bli konflikt, vi har ikke fasit for dette.
Lag gjerne et dokument og del med en kollega for å se hva som skjer ved samskriving. Hvis tvil, behold begge kopier og se igjennom etterpå)

 

I windows utforsker ser en ferdig synkronisert mappe med grønne haker. Det kan være rød hake på "onedrive", da klarer den ikke å koble til tjenesten til Microsoft, det kan være blå piler i sirkel, da jobber den med å synkronisere datamaskinen med skyen.

Word

Word, Excel, PowerPoint, Project, Publisher, Access og Visio er likt og fungerer om hverandre.

Bruksanvisningen er laget for word.

  • Logg ut av word og logg inn igjen så skal tjenesten onedrive være synlig i fil-menyen. For å gjøre dette, gå på "fil" -> "konto" -> "logg av".
  • Velg så "logg på" og skriv inn <brukernavn>@usn.no og ditt passord ved usn når den spør om det.

Hvis en har en privat OneDrive koblet til universitetets epost vil en kunne få spørsmål om det er jobb eller privat, velg jobb hvis det er jobb-konto du vil koble opp og privat hvis det er privat-konto en vil koble opp.

 

Når alt er i orden skal en kunne se tjenesten på "fil-menyen", en for personlig område "OneDrive - USN" og en for fellesområder "Sites - USN".

Hvis en vil koble opp privat område går en på "Onedrive" og fyller inn brukernavn og passord til sin private konto.

Hvis en av en eller annen grunn (på privat pc kanskje?) vil koble opp USN-onedrive manuelt må en gå på "Add a Place" og velge "Office 365  Sharepoint", logg inn med <brukernavn>@usn.no og ditt vanlige passord.

 

OneNote

Ved innlogging i OneNote kan en få tilgang på notatblokker i skyen (onedrive), her bruker en også <brukernavn>@usn.no og sitt vanlige passord. Enten spør OneNote om dette ved første oppstart, eller så må en logge inn ved å klikke på "logg inn" øverst til høyre.

 

Du skal så kunne åpne dine notatbøker fra skyen på fil -> åpne, likt som i Word. Også her refererer onedrive til den private onedrive-tjenesten.

 

-Det kan komme en melding om at onedrive må oppdateres før bruk, klikk den vekk, dette løser seg selv etter noen sekunder da den oppdateres automatisk ved behov.

-Har du koblet opp område fra tidligere HBV? Pass på å kopiere ut dataene fra syncmappen til et sted som ikke synkes, den fungerer nemlig ikke lenger.