Agnete Andersen Bueie

Førsteamanuensis

Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for språk og litteratur
Campus Drammen (5313)
Jeg jobber som førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge, der jeg underviser i norsk i lærerutdanningen (grunnskolelærerutdanning, ppu, kfk-videreutdanning og master i norskdidaktikk). Mine forskningsinteresser er særlig innenfor skriveforskning, mer spesifikt skriving og vurdering. Jeg er også opptatt av digitalisering og norskfaget. Det siste året har jeg vært med på å utvikle et videreutdanningsstudium i profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK), og dette studieåret er jeg involvert i USNs prosjekt for digitalisering av lærerutdanningen - LUDO (læring og undervisning i digitale omgivelser).

Ansvarsområder

 

Inneværende studieår

  • emneansvar for norsk emne 1 i GLU2 (5.-10. trinn)
  • emneansvar for norsk emne 3 i GLU2 (5.-10. trinn)
  • emneansvar for kfk norsk 1 - videreutdanning for fem kommuner i Buskerud ("Midtfylket)

I tillegg har jeg noen undervisningsøkter på GLU 1-7, ppu og master i norskdidaktikk. Jeg deltar i USNs profesjonsverksted på Bakkenteigen, og i LUDO-prosjektet (Læring og undervisning i digitale omgivelser). 

Kompetanse

 

Interesseområder:

  • Norskdidaktiske emner
  • Læremidler
  • Pedagogisk bruk av digitale verktøy
  • Vurdering
  • Sammensatte tekster
  • Lesing
  • Skriving
  • Norsk som andrespråk

 

Undervisningsområder:

  • Norsk
  • Norsk som andrespråk
  • Norskdidaktikk

 

Jeg var veileder i prosjektet "Ungdomstrinn i utvikling", innenfor satsingsområdene lesing og skriving i prosjektperioden (2011-2015) for skoler i Buskerud og Vestfold.

 

Doktorgrad
Fra august 2011 til juli 2015 var jeg stipendiat med prosjektet "Elevers forståelse og bruk av lærerkommentarer på skriftlige tekster i norskfaget". Phd-program: ILS, UV, Universitetet i Oslo. Forskerskole: NAFOL. Veileder: Frøydis Hertzberg og Synnøve Matre. Forskergruppe: SISCO. Disputerte juni 2017.

I avhandlingen undersøker jeg hvordan elever på ungdomstrinnet forstår og bruker lærerkommentarer i norskfaget. Delstudie 1 undersøker forståelse og bruk av lærerkommentarer gitt i prosessorienterte skriveforløp, mens delstudie 2 undersøker forståelse og bruk av lærerkommentarer til heldagsprøve. I delstudie 3 undersøker jeg elevenes tilbakemeldingspreferanser.

Avhandlingen min fikk tittelen "Slike kommentarer er de som hjelper" - Elevers forståelse og bruk av lærerkommentarer i norskfaget. Den består av tre artikler og en kappe. Med unntak av artikkel 1 er avhandlingen tilgjengelig på nett: https://www.duo.uio.no/handle/10852/55724 

 

CV

 

Utdanning:

  • Cand.philol, med hovedfag i norskdidaktikk
  • Veiledningspedagogikk
  • IKT for lærere
  • Historie
  • Øk/adm.fag
  • Praktisk-pedagogisk utdanning (ppu)

 

Prosjekter:

2018- 2021: Forfatter av læreboken Grip teksten (vg1-vg3 studieforberedende) Aschehoug forlag - ny lærebok i forbindelse med fagfornyelsen

2018-2021: LUDO (læring og undervisning i digitale omgivelser). Er delprosjektleder (20%) og sitter i prosjektgruppen.

2013-2015: Revisjon av læreverket Grip teksten (vg1-vg3 studieforberedende), Aschehoug forlag

2010: Forskningsprosjekt knyttet til interaktive tavler

2009-2013 : Medforfatter av heldigitalt læreverk for fagplanen Grunnleggende norsk for språklige minoriteter; Lingua Planet (Aschehoug forlag)

2007-2011: FOU-prosjektet "’Multiplisitet, myndiggjøring, medborgerskap. Inkludering gjennom bruket av biblioteket som læringsarena". Samarbeidsprosjekt mellom to grunnskoler, Drammensbiblioteket og Høgskolen i Oslo.

2006- 2008: Medforfatter av læreverket "Grip teksten" for studiespesialiserende utdanningsprogram, videregående skole. Forfatter av nettstedet til dette læreverket. 2001-

2003: Prosjektet "Valg, vurdering og kvalitetssikring av læremidler" i regi av UFD, administrert av Høgskolen i Vestfold. To rapporter: 1. Lærebokvalg - en formalisert og systematisk prosess? (Skriftserien Høgskolen i Vestfold, rapport 11/2002) 2. Er det sammenheng mellom bruk og valg? (Skriftserien Høgskolen i Vestfold, rapport 11/2003)

 

 

Publikasjoner

 

Publikasjoner - se: http://www.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wa/fres?sort=ar&pnr=323684&la=no&action=sok