Anne-Lise Strande

Førstelektor
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for matematikk og naturfag
Campus Drammen (5603)

Ansvarsområder

  • Kvalitet for kompetanse (UDIR) - videreutdanningutdanning av lærere i naturfag
  • Grunnskolelærerutdanning 5-10, fagområdet naturfag, naturfagdidaktikk, kjemi, biologi
  • Grunnskolelærerutdanning 1-7, fagområdet naturfag, naturfagdidaktikk, kjemi, biologi
  • Praktisk pedagogisk utdanning (PPU), fagområdet naturfag, naturfagdidaktikk, kjemi, biologi

 

Kompetanse

  • Naturfag og naturfagsdidaktikk
  • Biologi
  • Kjemi
  • Fysikk
  • Mycologi (sopp) - cand scient og soppsakkyndig
  • Botanikk
  • IT
  • Undervisning

For mer utfyllende, se forskningsinteresser

CV

Utdanning:

  • Cand. scient - hovedfag biologi med spesialfelt botanikk og mycologi
  • Årsstudium i kjemi, årsstudium i matematikk, årsstudium fysikk, årsstudium IT
  • PPU
  • Naturfagdidaktikk for lærerutdannere
  • Lærerutdanner i en digital tid

Prosjekter:

2002-2009: Landslaget for matematikk i skolen

2006 -2015: EU-prosjektet ITEPS (International Teacher Education for primary school) 

2007-2011: Skolebasert fellesskapt for læring og utvikling 

2012 - 2017: Utforskende undervisning og læring med bruk av IKT som redskap - knyttet opp mot dialogens betydning i læringsprosessen

2013 -2015: For Utdanningsdirektoratet. - fagansv. for videreutdanning av lærere i naturfag

2013- 2016: Naturfag som læringsarena for demokrati

2017- 2018: Konsepttegninger (grubletegninger) som undervisningsmetode for argumentasjon og refleksjon blant lærerstudenter og elever.

2018 - 2020 : Forståelse og perspektiver på begrepet bærekraftig utvikling bl. lærerstudenter

2020 - 2021:  Bærekraftig bruk av økologiske begreper i utdanningsvitenskap

2021 - 2022: Lærerstudenters erfaringer med bruk av digitale applikasjoner i arbeid mot forståelse av naturmangfold

Publikasjoner

Noen eksempler - se ellers: https://app.cristin.no/persons/show.jsf?id=323598

Svenkerud, S.,  Madsen, J., Ballangrud, B.B., Strande, A.L., Stenshorne, M. (2020). Sustainable Use of Ecological Concepts in Educational Science. Discourse and Communication for Sustainable Education 2020 ;Volum 11(1)

Strande A.L. & Madsen, J. (2018). Concept cartoons as teaching method for argumentation and reflection among teacher students and pupils. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa), vol 14, no. 2 

Strande, A.L. og Madsen, J. (2017). Aktivitetsbasert undervisning og vurdering i naturfag. I Gjøtterud, S., Hiim, H., Husebø, D. Jensen, L.-H., Steen-Olsen, T. og Stjernstrøm, E. (red.) Aksjonsforskning i Norge: Teoretisk og empirisk mangfold. Cappelen Damm Akademisk.

Madsen, J. og Strande, A. L. (2014). Naturfag som læringsarena for demokrati. I J. Madsen og H. Biseth (red.), MÅ vi snakke om demokrati? Om demokratisk praksis i skolen. (s.202-216). Oslo: Universitetsforlaget

Strande, A.L. m.fl. (2009) Matematikkdagen. Idéhefte. Landslaget for matematikk i skolen (LAMIS)

Strande, A.L. (1985). Virkning på naturmiljøet. Kap. i håndbok om ‘Orienteringsidrett og naturmiljø’. Norges Orienteringsforbund.