Ansvarsområder
- Kvalitet for kompetanse (UDIR) - videreutdanningutdanning av lærere i naturfag
- Grunnskolelærerutdanning 5-10, fagområdet naturfag, naturfagdidaktikk, kjemi, biologi
- Grunnskolelærerutdanning 1-7, fagområdet naturfag, naturfagdidaktikk, kjemi, biologi
- Praktisk pedagogisk utdanning (PPU), fagområdet naturfag, naturfagdidaktikk, kjemi, biologi
Kompetanse
- Naturfag og naturfagsdidaktikk
- Biologi
- Kjemi
- Fysikk
- Mycologi (sopp) - cand scient og soppsakkyndig
- Botanikk
- IT
- Undervisning
For mer utfyllende, se forskningsinteresser
CV
Utdanning:
- Cand. scient - hovedfag biologi med spesialfelt botanikk og mycologi
- Årsstudium i kjemi, årsstudium i matematikk, årsstudium fysikk, årsstudium IT
- PPU
- Naturfagdidaktikk for lærerutdannere
- Lærerutdanner i en digital tid
Prosjekter:
2002-2009: Landslaget for matematikk i skolen
2006 -2015: EU-prosjektet ITEPS (International Teacher Education for primary school)
2007-2011: Skolebasert fellesskapt for læring og utvikling
2012 - 2017: Utforskende undervisning og læring med bruk av IKT som redskap - knyttet opp mot dialogens betydning i læringsprosessen
2013 -2015: For Utdanningsdirektoratet. - fagansv. for videreutdanning av lærere i naturfag
2013- 2016: Naturfag som læringsarena for demokrati
2017- 2018: Konsepttegninger (grubletegninger) som undervisningsmetode for argumentasjon og refleksjon blant lærerstudenter og elever.
2018 - 2020 : Forståelse og perspektiver på begrepet bærekraftig utvikling bl. lærerstudenter
2020 - 2021: Bærekraftig bruk av økologiske begreper i utdanningsvitenskap
2021 - 2022: Lærerstudenters erfaringer med bruk av digitale applikasjoner i arbeid mot forståelse av naturmangfold
Publikasjoner
Noen eksempler - se ellers: https://app.cristin.no/persons/show.jsf?id=323598
Svenkerud, S., Madsen, J., Ballangrud, B.B., Strande, A.L., Stenshorne, M. (2020). Sustainable Use of Ecological Concepts in Educational Science. Discourse and Communication for Sustainable Education 2020 ;Volum 11(1)
Strande A.L. & Madsen, J. (2018). Concept cartoons as teaching method for argumentation and reflection among teacher students and pupils. Nordic Studies in Science Education (NorDiNa), vol 14, no. 2
Strande, A.L. og Madsen, J. (2017). Aktivitetsbasert undervisning og vurdering i naturfag. I Gjøtterud, S., Hiim, H., Husebø, D. Jensen, L.-H., Steen-Olsen, T. og Stjernstrøm, E. (red.) Aksjonsforskning i Norge: Teoretisk og empirisk mangfold. Cappelen Damm Akademisk.
Madsen, J. og Strande, A. L. (2014). Naturfag som læringsarena for demokrati. I J. Madsen og H. Biseth (red.), MÅ vi snakke om demokrati? Om demokratisk praksis i skolen. (s.202-216). Oslo: Universitetsforlaget
Strande, A.L. m.fl. (2009) Matematikkdagen. Idéhefte. Landslaget for matematikk i skolen (LAMIS)
Strande, A.L. (1985). Virkning på naturmiljøet. Kap. i håndbok om ‘Orienteringsidrett og naturmiljø’. Norges Orienteringsforbund.