Ansvarsområder
Prosjektleiar for Critical Literacy in a Digital and Global Textual World (CritLit www.usn.no/critlit, finansiert av Norges Forskningsråd https://prosjektbanken.forskningsradet.no/#/project/NFR/301347 (2020-2023)
Leiar for Forskergruppe i sosialsemiotikk, SFL (systemisk funksjonell lingvistikk) og multimodalitet (2016-2020, saman med professor Eva Maagerø) https://www.usn.no/forskning/hva-forsker-vi-pa/humanistiske-fag/sosialsemiotikk-sfl-og-multimodalitet/
Master i norskdidaktikk (programansvarleg 2011-2018)
PhD-program i pedagogiske ressurser og læreprosesser (kurs i multimodalitet og diskursanalyse)
Kompetanse
- Philosophiae Doctorem (PhD), Tekstvitenskap og retorikk, Universitetet i Oslo
- Cand.philol. i nordisk språk og litteratur, Universitetet i Oslo
- Høgskolekandidat i media og journalistikk, Høgskolen i Volda
CV
Utdanning
- 2008-2009: Kurs i universitetspedagogisk basiskompetanse (og vitskapleg rettleiing og vurdering), Universitetet i Oslo.
- 2008: Philosophiae Doctorem (PhD) i tekstvitenskap, Universitetet i Oslo
- 1996: Cand.philol. i nordisk språk og litteratur, Universitetet i Oslo
- 1992: Høgskolekandidat i media og journalistikk, Høgskolen i Volda
Arbeidserfaring
2009 -> Førsteamanuensis ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Institutt for språk og litteratur
2008-2009: Gjennomføringsstipendiat, Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo.
2002-2008: Ph.d.-stipendiat ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier, Universitetet i Oslo
2001-2002: Høgskolelektor i norsk ved Høgskolen i Stavanger
1999-2001: Sendelektor i norsk ved Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznan, Polen
Fagfelle for følgjande tidsskrift (reviewer)
Visual Communication, Nordic Journal of Literacy Research, Food, Culture and Society, IARTEM E-Journal, Acta Didatica, Norsk Pedagogisk Tidsskrift, Tidsskriftet Sakprosa, Rhetorica Scandinavica, Norsk medietidsskrift, Norsklæreren, Maal og Minne
Verv
2020->: Medlem av redaksjonsrådet i Nordic Journal of Literacy Research
2019: Medlem av Universitets- og høgskoleutvalget, Norsk faglitterær forfatter-og oversetterforening.
2018-2020: Medlem i Programutvalget for Ordningen av Norgeskunnskap i utlandet, Diku – Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning. Nestleiar i 2019.
2016-2020: Medlem av Lærebokutvalget for høyere utdanning, Diku - Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning.
2015-2018: Medlem i Programutvalget for PEDRES (Forskerutdanning i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole) (vara), Universitetet i Sørøst-Norge
2018 -2022: Medlem av redaksjonsrådet for tidsskriftet Maal og Minne.
2014->: Medlem av redaksjonrådet for tidsskriftet Sakprosa
2010-2015: Leiar i styringsgruppa for Nettverk for norskdidaktisk forskning (NNDF)
2010 -> Norsk representant i Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning
Pågåande forskingsprosjekt
Critical Literacy in a Digital and Global Textual World (CritLit www.usn.no/critlit, finansiert av Norges Forskningsråd https://prosjektbanken.forskningsradet.no/#/project/NFR/301347 (2020-2023)
Meiningspotenisal i monument og stadar: A.O. Vinje på Eidsbugarden
Publikasjoner
Artiklar i vitskaplege tidsskrift (articles)
Veum, A, Siljan, H.H. og Maagerø, E. (2020): "Who am I? How Newly Arrived Immigrant Students Construct Themselves Through Multimodal Texts". In: Scandinavian Journal of Educational Research. Taylor & Frances Online.
Veum, Aslaug og Eilertsen, Anders (2019): «Kritisk lesing av historiske saktekster. Fire vg3-elevers forståelse av en antisemittisk tekst». I: Norsklæreren, 1/2019. Fagbokforlaget. http://www.norskundervisning.no/wp-content/uploads/2019/03/Vitenskapelig_artikkel.-Endelig-versjon.pdf
Veum, Aslaug & Undrum, Linda V.M (2018): “The Selfie as a Global Discourse”. I: Discourse and Society 2018, Vol.29(1), s.86-103. SAGE Online 2017. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0957926517725979
Maagerø, Eva & Veum, Aslaug (2015): “Moving a King: A Social Semiotic Analysis of Knut Steen’s Sculpture of the Norwegian King Olav V, and Its Relocation”. I: Multimodal Communication. 2015; 4(2): s. 133–150. De Gruyter Mouton. https://www.degruyter.com/view/j/mc.2015.4.issue-2/mc-2015-0010/mc-2015-0010.xml
Maagerø, Eva og Veum, Aslaug (2013): «Svend Foyn. Meaning potentials of monument and space”. I: RASK, International journal of language and communication , Syddansk Universitet, s. 67-98. https://www.sdu.dk/en/Om_SDU/Institutter_centre/Isk/Forskning/Forskningspublikationer/RASK/Issues/39/Maageroe+og+Veum
Thorsnes, Tollef og Veum, Aslaug (2013): «Multimodale skapande praksisar. Forsøk på artikulasjonar ut frå sosialsemiotikk og samtidas relasjonelle kunsthandverk». In: FORMakademisk, Vol 6, Nr 1 (2013), red. 1-21. https://doaj.org/article/25e85a6e0ac64261b377d4c2229064b2
Veum, Aslaug (2010): “Historisk blikk på avisa som tekst og diskurs”. I: Sakprosa, 2010, Vol.1, Nr 1, Art. 2, s. 1-21. https://www.journals.uio.no/index.php/sakprosa/article/view/47
Raddum, Tonje og Veum, Aslaug (2006): ”Avistekstens mange stemmer”. I: Norsk medietidsskrift 2/2006 . Universitetsforlaget, s. 135-138. https://www.idunn.no/nmt/2006/02/avistekstens_mange_stemmer
Del/ kapittel i bok (book chapters)
Maagerø, Eva & Veum, Aslaug (2018): “Memoria of a National Trauma”. I: Tønnesson, Elise Seip & Forsgren, Frida: Multimodality and Aesthetics, Routledge https://www.routledge.com/Multimodality-and-Aesthetics/Tonnessen-Forsgren/p/book/9781138103511
Undrum, Linda & Veum, Aslaug (2018): «Kritisk literacy i den digitale tekstkulturen». Unges selvfremstilling i og selvrefleksjon over kommunikasjon på sosiale medier». I: K. Kverndokken (red.): 101 litteraturdidaktiske grep - om å arbeide med skjønnlitteratur og sakprosa. Fabokforlaget, s.132-151
Veum, Aslaug: (2016): «Rom-tiggerne – De utskjelte» Ein multimodal analyse av korleis tilreisande rom blir framstilt i norske aviser: I: Askeland, N. og Aamotsbakken. B.(red.): Folk uten land? Å gi stemme og status til urfolk og nasjonale minoriteter. Portal Akademisk Forlag. s. 225-245.
Veum, Aslaug (2016): «Tekst- og sjangerhistorie etter 1800». I: Nesse, Agnete og Sandøy, Helge (red.): Norsk språkhistorie 1. Mønster. Oslo: Novus forlag. s.553-564.
Veum, Aslaug (2015): «Skriveoppgåver i utvikling? Skrivediskursar i norskbøker for ungdomsskulen gjennom 30 år». I: Otnes, Hildegunn (red.): Å invitere til skriving. Fagbokforlaget. s. 83-101.
Maagerø, Eva og Veum, Aslaug (2015): «Stor konge på liten logo. En analyse av meningspotensialet i Kong Olav-logoen i Skjerjehamn». I: Kvåle, G., Maagerø, E. and Veum A.: Kontekst, språk og multimodalitet. Nyere sosialsemiotiske analyser. Bergen: Fagbokforlaget. s. 81-101.
Veum, Aslaug (2013): «Blogging på rosa skjerm. Om roller og relasjonar i ungjentebloggar». I: Hållsten, Stina, Rehnberg, Hanna Sofia & Wojahn, Daniel (red): Sex nordiska studier i systemisk-funktionell lingvistik. Södertörns högskola, Stockholm: Elanders. s. 107-124. https://sh.diva-portal.org/smash/get/diva2:655788/FULLTEXT01.pdf
Veum, Aslaug (2013): «Lærebokstemma i tre generasjonar». I: Askeland, N., Maagerø, E. and Aamotsbakken, B (red.): Læreboka. Studier i ulike læreboktekster. Oslo: Akademika forlag. s. 19-34.
Hitching, Tonje Raddum og Veum, Aslaug (2011): «Introduksjon» [innleiingskapittel] I: Nilsen, A.B, Hitching T. R. og Veum, A. (red.) (2011): Diskursanalyse i praksis. Metode og analyse. Kristiansand: Høyskoleforlaget. s. 11-39.
Veum, Aslaug (2011): «Diakron diskursanalyse». I: Nilsen, A.B.,Hitching T. R. og Veum, A. (red.) (2011): Diskursanalyse i praksis. Metode og analyse. Kristiansand: Høyskoleforlaget. s. 81-109.
Veum, Aslaug (2009):”Changing voicing practices in newspaper discourse”. I: Junefelt, Karin and Nordin, Pia 8red.): Proceedings from the Second International Interdisciplinary Conference on Perspectives and Limits of Dialogism in Mikhail Bakhtin, Stockholm University, Sweden, June 3–5, 2009, s. 137-142.
Veum, Aslaug (2002): ”Journalistiske røyster. Røyndom i miniformat?”. I: Tønnesson, Johan (red): Den flerstemmige sakprosaen: nye tekstanalyser. Oslo: Fagbokforlaget. s. 137-165.
Veum, Aslaug (1998): "Når tale blir tekst". I: Johnsen, Egil Børre (red.): Tekstens mellommenn. Norsk sakprosa III. s. 93-108. 1998. Oslo: Universitetsforlaget.
Bøker (books)
Veum, Aslaug og Skovholt, Karianne (2020): Kritisk literacy i klasserommet. Universitetsforlaget, Oslo, www.universitetsforlaget.no/kritisk-literacy-i-klasserommet
Thorsnes, Tollef & Veum, Aslaug (2018): Multimodalitet i skapende arbeid. Arkitektur/ kunst/design. Galleberg forlag.https://gallerigalleberg.no/products/multimodalitet-i-skapende-arbeid
Kvåle, Gunhild, Maagerø, Eva & Veum, Aslaug (red.) (2015): Kontekst, språk, multimodalitet. Nyere sosialsemiotiske analyser. Bergen: Fagbokforlaget.https://www.fagbokforlaget.no/Kontekst,-spr%C3%A5k-og-multimodalitet/I9788232104338
Skovholt, Karianne & Veum, Aslaug (2014, 3. opplag 2017): Tekstanalyse. Ei innføring. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. https://www.cappelendamm.no/_tekstanalyse-karianne-skovholt-aslaug-veum-9788202400408
Skjelbred, Dagrun & Veum, Aslaug (red.) (2013): Literacy i læringskontekster. Oslo:Cappelen Damm Akademisk (Omsett til dansk i 2015, Klim forlag). https://www.cappelendamm.no/_literacy-i-laringskontekster-9788202405984
Hitching, Tonje R,. Nilsen, Anne Birgitta & Veum, Aslaug (red.) (2011): Diskursanalyse i praksis. Metode og analyse Kristiansand: Høyskoleforlaget (3. opplag, 2018). https://www.cappelendamm.no/_diskursanalyse-i-praksis-9788276349047
PhD-avhandling (ph.d theises)
Veum, Aslaug (2008): Avisas andlet. Førstesida som tekst og diskurs. Dagbladet 1925-1995. Avhandling for p.hd.-graden. Acta humaniora: Det humanistiske fakultet. Universitetet i Oslo. https://www.journals.uio.no/index.php/sakprosa/article/downloadSuppFile/47/51