Astrid Granly

Førsteamanuensis
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for språk og litteratur
Campus Drammen (5605)
Jeg er førsteamanuensis og underviser i norsk, hovedsakelig på grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7 og 5-10. Jeg er utdannet allmennlærer med mange års erfaring som lærer i grunnskolen. I 2007 tok jeg en mastergrad i nordisk ved Universitetet i Oslo med en studie av meningspotensial i multimodale ressurser i et læreverk i samfunnsfag, og i januar 2008 ble jeg tilsatt som høgskolelektor ved daværende Høgskolen i Vestfold. I 2022 disputerte jeg på en avhandling med tittelen "Skrivedidaktikk i teori og praksis. En kvalitativ studie av skrivediskurser i lærerutdanningens norskfag". Mine faglige interesseområder er knyttet til literacy, både tidlig literacy, fagspesifikk og fagovergripende literacy, samt kritisk literacy. Dette er emner jeg underviser i og som jeg forsker på. Mitt vitenskapelige ståsted er innenfor sosialsemiotikk og systemisk funksjonell lingvistikk.

Ansvarsområder

  • Literacy-emner i norskfaget på grunnskolelærerutdanningen for 1-7 og 5-10
  • Etter- og videreutdanning i lesing og skriving

Kompetanse

  • Literacy/grunnleggende ferdigheter
  • Grunnleggende lese- og skriveopplæring
  • Viderekommen lese- og skriveopplæring
  • Multimodalitet
  • Systemisk funksjonell lingvistikk
  • Diskursanalyse

Publikasjoner i Cristin