Christian Stokke

Førsteamanuensis
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for kultur, religion og samfunnsfag
Campus Drammen (5311)
Jeg forsker på spiritualitet og selvutvikling, transpersonlig psykologi, livsmestring og KRLE-didaktikk, flerkulturell og antirasistisk pedagogikk, og postkolonial feminisme. Jeg underviser på internasjonal master i human rights and multiculturalism og på lærerutdanningen. **Jeg er tilgjengelig for podcastsamtaler og intervjuer på alternative medier rundt spirituell oppvåkning og relaterte temaer**

CV

Publikasjoner

SPIRITUALITET:

1. Stokke, Christian & Mira Cataya Rodriguez (2023). Når spiritualitet blir kroppslig: Personer i det norske alternativmiljøet forteller om oppvåkningsopplevelser og psykologisk transformasjon. AURA - Tidsskrift for akademiske studier av nyreligiøsitet13, 67–88. https://journals.uis.no/index.php/AURA/article/view/632/417

Relatert til artikkelen: Podkastsamtale om intuisjon i akademia med Filosoferika 7.12.2023: https://open.spotify.com/episode/41odOjU0KIRHvXw1GcxS4B

Relatert til artikkelen: Podkastsamtale om formidling mellom to virkeligheter med Miravoska 16.11.2023:  https://open.spotify.com/episode/55ErVUAPTpF3o7MwTU46wT

 

2. Stokke, Christian & Mira Cataya Rodriguez (2021): "Spiritual Awakening Experiences: A Phenomenological Study in Transpersonal Psychology" Self & Society 49(2): 9-25. https://ahpb.org/index.php/spiritual-awakening-experiences/

Intervju om artikkelen i magasinet Medium (for abonnenter):  https://medium.no/spirituell-utvikling/onsker-a-normalisere-spirituell-oppvakning/

Podcastsamtale om artikkelen med Miravoska 1.3.2023:  https://open.spotify.com/episode/2Im0cXL2htREWhJ2w3niKm

Podcastsamtale om artikkelen med Filosoferika 23.05.2023:  https://open.spotify.com/episode/6tMRn7HoH0JmLUHNAVp7wK

 

3. Stokke, Christian (2021): "Exploring the transpersonal phenomena of spiritual love relations: A naturalistic observation study of soulmate
experiences shared in a New Age Facebook group" Journal for the Study of Spirituality 11(2): 130-144.  https://doi.org/10.1080/20440243.2021.1955454

Intervju om artikkelen: https://youtu.be/HsWKMZi8zBo

4. Christian Stokke (2021): "Consciousness Development in Rastafari: A Perspective from the Psychology of Religion" Anthropology of Consciousness 32(1): 81-106. https://doi.org/10.1111/anoc.12129

Intervju om artikkelen: https://youtu.be/DEKGVJ7OyA4

5. Christian Stokke & Mira Cataya Rodriguez (2020): "Livsmestring og selvutvikling i KRLE – tar faget en subjektiv vending?" Nytt Norsk Tidsskrift 37(2): 137-148. https://doi.org/10.18261/issn.1504-3053-2020-02-05

Kommentar om tematikken på KRLE-podden:  https://www.krlepodden.com/episoder/2018/10/31/ny-lreplan-2-kompetansemlene-som-kom-og-gikk

6. Mira Cataya Rodriguez & Christian Stokke (2019): “Taking spiritual experiences seriously in the religious education classroom” International Journal of Children’s Spirituality 24(3): 243-259https://doi.org/10.1080/1364436X.2019.1646221

7. Guro Hansen Helskog & Christian Stokke (2014): “Enhancing relational spirituality. Dialogues dialogues in intercultural and interfaith education» Studies in Interreligious Dialogue 24(2), s. 202-220.

 

ANTIRASISME:

1. Stokke, Christian (2021): «Unlearning Racism through Transformative Interracial Dialogue» International Journal of Qualitative Studies in Education  https://doi.org/10.1080/09518398.2021.1930245

2. Christian Stokke (2021): "Discourses of colorblind racism on an internet forum" Journal of Multicultural Discourses 16 (1): 27-41. https://doi.org/10.1080/17447143.2021.1896529

3. Christian Stokke (2019): «Do antiracist efforts and diversity programs make a difference» Assessing the case of Norway» i Peter Hervik (red.): Racialization in the Nordic Countries. Palgrave.  

4. Christian Stokke & Lena Lybæk (2018): “Combining intercultural dialogue and critical multiculturalism” Ethnicities 18(1), s. 70-85. https://doi.org/10.1177/1468796816674504

5. Elisabeth Stenshorne & Christian Stokke (2015): “Utvikling av en mangfoldssensitiv klasseledelse» Flerkulturelt Verksted: Ulike tilnærminger til kompetanse for mangfold, s. 226-239. Portal Forlag.

6. Christian Stokke & Guro Hansen Helskog (2014): «Promoting Dialogical Democracy. Dialogos Dialogues in intercultural and interfaith education» Studies in Interreligious Dialogue 24(2), s. 182-201.