Jens Brandi Grøgaard

Professor

Handelshøyskolen
Institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap
Campus Vestfold (C3-86)
Professor (dr. philos.) i sosiologi ved Høgskolen i Sørøst Norge (USN) siden 1999 og forsker I i bistilling ved NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) siden 2000. Grøgaard har arbeidet med gjennomstrømning, kompetanseoppnåelse og drop out i videregående opplæring og særskilt tilrettelagt undervisning / spesialundervisning i grunnskole og videregående. Han har også studert prestasjonsutvikling i grunnskole og videregående, samt overganger fra utdanning til arbeid, bl.a. som leder av et strategisk instituttprogram (SIP) på NIFU. Grøgaard deltok i evalueringen av Reform 94 og evalueringen av NAV-reformen og har evaluert en rekke kvalifiserings- og sysselsettingstiltak for både ungdom, unge voksne og eldre. Han har også arbeidet med levekåranalyser i Norge og Baltikum. Grøgaard har gjennomført en rekke studier av vernepliktige i Norge. For tiden arbeider han med problemstillinger knyttet til seniorers attraktivitet på arbeidsmarkedet ("employability") og undersøker om dette er relatert til livslang læring, og sammen med prof. Arild Danielsen (USN) problemstillinger relatert til sosial mobilitet og eliterekruttering i Norge.

Ansvarsområder

Emneansvarklig (Cource coordinator):

  • PHDPBS: Pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole (Pedagogical resources and learning processes in pre-school and school), valgemne til doktorgradsprogram (Choice subject, doctoral program). Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap i samarbeid med Handelshøyskolen (Faculty of the humanities, sports and educational science in cooperation with the Business school) (5 sp)
  • SA-MET41401: Metode (Method in social science), tverrfaglig master i samfunnsvitenskap (Interdisiplinay master of social sciences)(15 sp)
  • SO-AUV1100: Arbeid, utdanning og velferdspolitikk (The sociology of work, education and welfare politics), valgemne bachelor i sosiologi (choice subject, bachelor of sociology) (15 sp)

Underviser (teaching responsibilities):

  • SA-VIT4101: Vitenskapsteori (Theory of science), tverrfaglig master i samfunnsvitenskap (interdiciplinary master of social sciences)(15 sp)
  • SA-VEL4105: Velferdsstaten i endring (The changig welfare state), valgemne tverrfag master i samfunnsvitenskap (choice subject, interdiciplinary master of social sciences)(15 sp)
  • SO-ØKO1100: Økonomisk sosiologi (Economic sociology), valgemne bachelor i sosiologi (Choice subject, bachelor of sociology)(15 sp)
  • SO-MET1101: Metode (Method in social sciences), bachelor i sosiologi (compulsory subject, bachelor of sociology)(7,5 sp)
  • SAM2000: Metode (Method in social sciences), fellesemne for bachelorstudenter Institutt for økonomi, historie og samfunnsvitenskap (compulsory suject for bachelor students, institute of business, history and social science)(7,5 sp)

Veileder for studenter på bachelor og masternivå (supevisor for students at bachelor and master's level)

Kompetanse

* Utdanningsforskning (educational research)

* Arbeidsmarkedsforskning (labour market research)

* Kvantitativ metode (quantitative method)

CV

CURRICULUM VITAE                                                                                                     21.03.2017

Jens B. Grøgaard (dr. philos.), born 1954.

Children: Hanne (born 1986), Simen (born 1989), Kristin (born 1992).

Main position: University college of Southeast Norway, USN, Institute for business, history and social science. Campus: Vestfold. P.O.B 4,  3199, Borre, Norway. Tel. arbeid: +47 31009126 (direct), Tel. priv: +47 33 37 03 18/ Mob: +47 45 48 23 58, Fax, arbeid: +47 33 03 11 05, E-mail: jbg@usn.no

Secondary position: Nordic institute for studies in innovation, research and education (NIFU), Økernveien 9, 0653 Oslo, Norway. P.O.Box 2815, Tøyen 0608 Oslo, Norway. Tel. arbeid: +47 22 59 51 00, Fax, arbeid: +47 22 59 51 01, E-mail: jens.b.grogaard @nifu.no

Position

Professor of Sociology (HSN) and Research professor (NIFU – 20% employment)

Education

-  Mathematics, 69 credits, University of Oslo (UiO) 1973-76

-  Physics, 75 credits, UiO 1974-77

-  Sociology, 90 credits, UiO 1977-78.

-  Cand. mag. Natural Sciences, UiO 1978.

-  Economics, 45 credits, UiO 1979.

-  Sociological Degree – Magistergrad, UiO 1983.

-  Courses in Theoretical Statistics - linear regression, generalised linear models and time-series analyses - Leiv Solheim, School of Statistics Norway  (SSB) (Byråskolen), November - December 1992 (24 hours).

-  Dr. philos. Sociology, UiO 1996. Commission: Professor Jørn Rattsø (1. opponent), Professor Knud Knudsen (2. opponent), Associate Professor Tove Thagaard (3. opponent).

Work experience

-  Researcher and Senior Researcher, Fafo Institute for Applied Social Science (Fafo) August 1983 – August 1999.

-  Senior Consultant and Senior Researcher, SSB, July 1992 - December 1993.

-  Research Director, Fafo: Centre for Labour-Market Research 1995-96.

-  Research Director, Fafo: Centre for Public Policy 1996.

-  Associate Professor and Professor, HSN, August 1999–.

-  Research professor (forsker I), NIFU, January 2000-.

Contributions to the curriculum – universities and university colleges

-  ”Skomaker, bli ved din lest?” (Shoemakers stay by your read) (Grøgaard 1993a). Master in pedagogical science, Tromsø University 1997-

-  ”Estonia in the Grip of Change” (Grøgaard red. 1996). Basic course in Baltic Studies. Södertörns College 1998-

- ”Gutters utdanningsvalg: Hvorfor har sosial bakgrunn så stor betydning? Et forsvar for verdi­forklaringen” (Young Men's Educational Choices: Why is social background so important? A defense of the value explanation)(Grøgaard 1993c). Bachelor in sociology. HBV 1999- and Nord-Trøndelag University College 2000-, specialised course “Social inequality in health”, Master in health promotion, HSN 2006-, NKI basic course in sociology 2010-, basic course, bachelor in sociology, Oslo University 2012-.

-  ”Følge opp – eller forfølge? Evaluering av Oppfølgingstjenesten i Reform 94” (Follow-up or pursue? Evaluation of the Follow-up Service in Reform 94)(Grøgaard et.al. 1999a: 212-43). Bachelor in sociology, HSN, 1999-.

-  “Seks år etter” (After six years) (Grøgaard et.al. 2002: 136-140 – ”Teorien om det store kappløpet”/ The theory of the race). Bachelor in sociology, HSN 2003-2010.

-  ”Hvor hoppet prøvekaninene?” (Where did the test rabbits jump?) (Grøgaard & Sandberg 2002). Bachelor in sociology HSN 2004-2010 and master in health promotion HSN 2006-2010.

- ”To målsettinger som spiller på lag?” (Two goals playing on the same team?) (Grøgaard 1995/1997: 394-412). Master in health promotion HSN 2006-

- ”Psykisk helse, kognitive ferdigheter og ungdomsarbeidsledighet” (Mental health, cognitive skills and youth unemployment)(Grøgaard 1995/197: 459-478). Master in health promotion HSN 2006-.

- ”Veksten i høyere utdanning: noen drivkrefter og konsekvenser” (Growth in higher education: some driving forces and consequences) (Grøgaard, Jens B. & Per Olaf Aamodt) and ”Yrkesutdannede ungdommers overgang til arbeid: jevne overganger og midlertidige avbrudd” (Vocational youth's transition to work: smooth transitions and temporary interuptions)(In: Grøgaard, Jens B. & Liv Anne Støren (eds.) 2006: 17-54, 225-263). Bachelor in sociology, Master in social science and PhD (Faculty of Educational Science), HSN 2008-(2014-).

– ”Skolekontroversen. Belyst ved to norske utvalgsundersøkelser. Del I: I frihetens rike” (The great (school) controvercy. Illuminated by two Norwegian sample surveys. Part I: In the kingdom of freedom)(Grøgaard 1995/1997: 168-223). PhD-program PHDPBS, Utdanningssosiologiske perspektiver på læring og skoleressurser, HSN 2014-.

- ”Hva kjennetegner barneskoler som oppnår høy skår på nasjonale prøver?” (Grøgaard 2012: 79-83). PHD-program PHDPDS, HSN 2014-.

Forskersamarbeid/referee-virksomhet

-  Comments on two chapters in Østerberg & Engelstad (1995) ”Samfunnsformasjonen”. PAX. The chapters ”Skole og undervisning” (did contribute with path-model p. 175) and ”Militær­vesenet” (The Defence System).

-  Referee Tidsskrift for ungdomsforskning, Tidsskrift for samfunns­forskning, Norsk pedagogisk tidsskrift, Sosiologisk tidsskrift, Sosiologisk årbok, Acta Sociologica, Fontene forskning, Yearbook on education and social mobility 1994-2015.

-  Norwegian representative 1997 (EU): European Employment Observa­tory (EEO).

-  Referee, Program for Co-operation with South-East-Europe, The Norwegian Research Council 2001.

-  2. Opponent, Public defence of Doctoral Thesis (Håvard Helland), University Aula, Oslo 23. April 2004.

-  2. Opponent, Public defence of Doctoral Thesis (Idunn Brekke), Oslo University, June 2008.

-  1. Opponent, Public defence of Doctoral Thesis (Mari Lande With), Oslo and Akershus University College, Des 2016.

- En rekke kommisjoner i insituttsektor, høgskoler og universiteter til vurdering av stipendiater, junior- og seniorforskere, førsteamanuenser og professorer (bl.a. Fafo, Nifu, Nibr, HSN, HiOA, UiO)

Publikasjoner

Utvalgte publikasjoner 

Grøgaard, Jens B. (1984). Politi­cas y Mechanismos de Cooperacion Internacional. Informe al FIR, Nicaragua. Oslo: Fafo/­­Norsk Folkehjelp.

– Grøgaard, Jens B. & Audun Gleinsvik (1985). Organisatitions and Countries supported through the Agreement between NORAD and LO-Norway. Evaluation Report 1B.85. Oslo: Ministry of Foreign Aid.

– Grøgaard, Jens B. & Ole Fr. Ugland (1992b). Hvem utfører verneplikt i Norge - en Fafo-undersøkelse. St.prp. nr. 98 (1991-92: p. 10-19): Om militær verne­plikt og endringer i tjenestetid og tjenestemønster for personell til første­gangs­tjeneste. Oslo: Ministry of Defence.

– Andersen, Arne, Anders Barstad, Jens B. Grøgaard, Randi Kjelstad & Jan Lyngstad (1993). Levekår i Norge. Sosialt Utsyn 1993:p. 9-23. Oslo/Kongsvinger: Statistics Norway (SSB).

– Grøgaard, Jens B. (1993a). Skomaker, bli ved din lest? En analyse av ulikhet i ut­dan­n­ing og arbeid blant unge menn på 80-tallet. Fafo-report 146. Oslo: Fafo.

– Grøgaard, Jens B. (1993c). Gutters utdanningsvalg: Hvorfor har sosial bakgrunn så stor betydning? Et for­svar for verdiforklaringen. Samfunnsspeilet 1 (7): p. 14-20.

– Andersen, Arne, Anders Barstad, Jens B. Grøgaard, Randi Kjelstad & Jan Lyngstad (1994). Social Survey 1993. Summary with tables and graphs. Oslo/Kongsvinger: SSB.

– Grøgaard, Jens B. (1994). Ett skritt tilbake for å gå to skritt fram? På kryss og tvers i den videregående skolen. Samfunnsspeilet 2 (8):p. 28-39.

– Grøgaard, Jens B., Eifred Markussen & Ole Fr. Ugland (1994b). Perspectives on Parti­ci­pa­­tion. Competence, Willingness and Possibilities: Reserve Officers in the Norwegian Mobi­li­za­tion Force. Fafo: Oslo.

– Grøgaard, Jens B. (1995/1997). Skolekontroversen. Belyst ved to norske utvalgs­under­søk­el­s­er. Thesis to Dr. Philos. Oslo: Fafo.

– Grøgaard, Jens B. (red.) (1996). Estonia in the Grip of Change. Fafo-report 190. Oslo: Fafo, chapters on Education, Social Structure and Political Attitudes and Appendices 02 Documentation - response-rates and calculation of weights and appendices for chapter 4, 5, 7, 11 and 12 (Co-writers: Mart Einasto, Tone Fløtten & Jan Dietz).

– Bjørnskau, Torkel, Espen Dahl & Jens B. Grøgaard (1997). The Work Approach in Nor­way - Aims, Measures and Results. Social Policy Journal of New Zealand (Te Puna Wha­ka­aro), Issue eight, March 1997: p. 136-154.

– Grøgaard, Jens B. (1997a). Oppfølgingstjenestens målgruppe - hvordan er den sam­men­­satt? In: Egge, Marit & Midtsundstad (eds.) (1977: 51-77). Evaluering av oppfølg­ings­tjen­esten i Reform 94. Fafo-paper 1997: 2. Oslo: Fafo.

– Grøgaard, Jens B. (1997b). Historien som har fått vasket seg? Om oppfølgingstjenestens mål­­gruppe - rekrut­ter­ing og tiltak første skoleår. In: Lødding, Berit & Kristin Tornes (eds.) (1997: p. 177-216), Idealer og Paradokser. Aspekter ved gjennomføringen av Reform 94. Oslo: Tano-Asche­houg.

– Grøgaard, Jens B. (1997c). Sosial bakgrunn - et mangehodet troll. Hvorfor har sosial bak­grunn så stor betyd­n­ing for gutters utdanningsvalg? Et forsvar for verdiforklaringen. Fafo-paper 1997: 14. Oslo: Fafo.

– Grøgaard, Jens B. (1997d). Do Prepared Job-Training Programmes for Unemployed Young People Make a Dif­fer­ence? Employment and social affairs, Joint Employment Observatory Conference Proceedings Stockholm 26-27 June 1997: p. 85-96.

– Grøgaard, Jens B. (1997e). Hvorfor virker kvalifiseringstiltak for arbeidsledig ungdom bedre i privat sektor enn i offentlig sektor? Søkelys på arbeidsmarkedet 1997, 2: p. 145-156.

– Grøgaard, Jens B. (1998b). Ordinær skolegang for yrkeshemmede. Effektevaluering basert på sammenligning med hospiteringstiltaket. Fafo-report 255. Oslo: Fafo.

– Grøgaard, Jens B. (1998c). Person Profil Analyse - PPA. Diskusjon av noen aspekter ved PPAs validitet og reliabilitet. Fafo-paper 1998:15. Oslo: Fafo.

– Grøgaard, Jens B., Tove Midtsundstad & Marit Egge (1999a). Følge opp - eller forfølge? Evaluering av oppfølging­s­­tjen­esten i Reform 94. Fafo-report 263. Oslo: Fafo.

– Grøgaard, Jens B. (1999). Er det noen som løfter seg selv etter håret? In: Kvalsund, Rune, Trine Deichman-Sørensen & Per-O. Aamodt (eds.) (1999: p. 286-313). Videregående opplæring – ved en skilleveg? Forskning fra den nasjonale evalueringen av Reform 94. Oslo: Tano-Aschehoug.

– Grøgaard, Jens B. & Tove Midtsundstad (1999). Oppfølgingstjenesten – Quo Vadis? In: I: Kvalsund, Rune, Trine Deichman-Sørensen & Per-O. Aamodt (eds.) (1999: p. 224-260). Videregående opplæring – ved en skillevei? Forskning fra den nasjonale evalueringen av Reform 94. Oslo: Tano-Aschehoug.

–. Grøgaard, Jens B., Eifred Markussen & Nina Sandberg (2002). Seks år etter. Om kompe­tanseoppnåelse fra videre­gående opplæring og overgang til arbeid og høyere utdanning for det første Reform 94-kullet. Report 3/2002. Oslo: NIFU.

– Grøgaard, Jens B. (2002a). Frafall i videregående opplæring i Norge på 1990-tallet. In: Nordic Council of Ministries (January 2002: p. 51-62). Drop out i nordiske skoler. Nordic Conference. Hotel Admiral København 10. December 2001 (23. April 2002. J,no: 21032.14.149/00). http://www.ls.no/doks/2002-5-27_144.doc. 

– Markussen, Eifred, Jens B. Grøgaard & Nina Sandberg (2002). Six years on. Qualifications and transitions to work and higher education in a cohort of Norwegian upper secondary students. Paper presented at ILM Conference: Employment, unemployment, under-employment, Aberdeen June 10th and 11th 2002, and NIFU-seminar: Educational and occupational careers, Oslo June 12th and 13th 2002.

– Wiers-Jenssen, Jannecke, Bjørn Stensaker & Jens B. Grøgaard (2002). Student satisfaction: towards an empirical deconstruction of the concept. Quality in Higher Education 8 (2): p. 183-195.

– Try, Sverre & Jens B. Grøgaard (2002). The Use and Effects of Job-Search Strategies among University Graduates. Paper presented at the 10th workshop of the European research network on transition in youth, Florence 5.-7.  September, 2002.

– Grøgaard, Jens B. & Nina Sandberg (2002). Hvor hoppet prøvekaninene? De første Reform-94-elevenes over­gang fra videregående opplæring til arbeid og utdanning. In: Clara Å. Arnesen & Nina Sandberg (eds.) (2002: p. 39-58). Utdanning og Arbeidsmarked 2002. Oslo: NIFU.

– Grøgaard, Jens B. (2002b). Integrerte eller segregerte undervisningsopplegg i videregående opplæring: Hvilke gir best resultater? Tidsskrift for ungdomsforskning 2002 2(2): p. 83-108.

– Try, Sverre & Jens B. Grøgaard (2003). Measuring the relationship Between Resources and Outcomes in Higher Education in Norway. Paper presented at the 11th workshop of the European research network on transition in youth, Funchal 4.-6.  September, 2003.  NIFU Working paper nr. 27/2003. Oslo: NIFU.

– Torp, S., J. B. Grøgaard, B. Moen & M. Bråtveit (2004). The impact of social and organizational factors on workers’ use of personal protective equipment: A multilevel approach. Paper at the 6th European Academy of Occu­pat­ional Health Psychology Conference 2004. Oporto 24-26 November 2004.

– Torp, Steffen, Jens B. Grøgaard, Bente E. Moen & Magne Bråtveit (2005). The impact of social and organizational factors on workers’ use of personal protective equipment: A multilevel approach. Journal of Environmental and Occupational Medicine 47 (8): p. 829-837.

– Grøgaard, Jens B. & Eifred Markussen (2005). Eleven i fokus? Hovedfunn og konklusjoner fra en bruker­undersøkelse av norsk spesialundervisning etter enkeltvedtak. Skolepsykologi 40 (3): p. 3-17.

– Grøgaard, Jens B. & Liv Anne Støren (eds.) (2006). Kunnskapssamfunnet tar form. Utdanningseksplosjonen og arbeidsmarkedets struktur. Oslo: Cappelen Akademisk.

-          Innledning (co-author Liv Anne Støren)

-          Veksten i høyere utdanning: noen drivkrefter og konsekvenser (co-author Per Olaf Aamodt)

-          Yrkesutdannede ungdommers overgang til arbeid: jevne overganger og midlertidige avbrudd.

– Støren, Liv Anne, Håvard Helland & Jens B. Grøgaard (2007). Og hvem stod igjen …? Sluttrapport fra prosjektet Gjennomstrømning i videregående opplæring blant elever som startet i videregående opplæring i årene 1999-2001. Report 14/2007. Oslo: NIFU STEP: p 224-275, 347-355.

– Torp, Steffen & Jens B. Grøgaard (2007). Are workers’ compliance with health and safety routines influenced by psychosocial work factors? Paper presented at International Union for Health promotion and Education, World Conference, Vancouver, June 10-15. 2007.

– Grøgaard, Jens B., Håvard Helland & Jon Lauglo (2008). Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen? En analyse av ulikhet i elevers prestasjonsnivå i fjerde, syvende og tiende trinn i grunnskolen og i grunnkurset i videregående. Report 45/2008. Oslo: NIFU STEP.

– Markussen, Eifred, Mari Wigum Frøseth & Jens B. Grøgaard (2009). Inkludert eller segregert? Om spesia­l­undervisning i videregående opplæring like etter innføringen av Kunnskapsløftet. Report 17/2009. Oslo: NIFU STEP (chapter 7, appendix to ch. 7).

– Torp, Steffen & Jens B. Grøgaard (2009). The influence of individual and contextual work factors on workers’ compliance with health and safety routines. Applied Ergonomics 40 (2009): 185-193.

– Opheim, Vibeke, Jens B. Grøgaard & Terje Næss (2010). De gamle er eldst? Betydning av skoleressurser, undervisningsformer og læringsmiljø for elevenes prestasjoner på 5., 8. og 10. trinn i grunnopplæringen. Report 34/2010. Oslo: NIFU STEP.

– Wiborg, Øyvind, Clara Åse Arnesen, Jens B. Grøgaard, Liv Anne Støren & Vibeke Opheim (2011). Delevers prestasjonsutvikling – hvor mye betyr skolen og familien? Report 35/2011. Oslo: NIFU.

– Arntzen, Annett & Jens B. Grøgaard (2011). Utfordringer for samarbeidet mellom NAV-kontorene og utdanningssystemet. In: Andreassen, Tone Alm & Knut Fossestøl (eds.) (2010: 148-167). NAV ved et veiskille. Organisasjons­endring som velferdsreform. Oslo: Gyldendal Akademisk.

– Arntzen, Annett & Jens B. Grøgaard (2012). Idealer og realiteter i samarbeidet mellom Nav og Oppfølging­stjenesten. Tidsskrift for velferdsforskning 15 (4): 250-262.

– Grøgaard, Jens B. (2012): Hva kjennetegner barneskoler som oppnår høy skår på nasjonale prøver? Report 38/2012. Oslo: NIFU.

– Salvanes, Kari V., Grøgaard, Jens B, Aamodt, Per Olaf, Lødding, Berit & Elisabeth Hovdhaugen (2015). Overganger og gjennomføring i de studieforberedende programmene. Report 13/2015. Oslo: NIFU, ch. 2, 3.

– Gjems, Liv, Grøgaard, Jens B. & Sigrunn Tvedten (2016). Hvilke kunnskaper mener barnehagelærer­studenter de har fått om barns tidlige litterasitet i løpet av utdanningen – og hvilke oppfatninger har de om barnehagens arbeid på området. Norsk pedagogisk tidsskrift, 100 (2): 89-102.

- Aamodt, Per O., Carlsten, Tone C., Caspersen, Joachim, Grøgaard, Jens B. og Røsdal, Trude (2016). Kompetanseutvikling blant yrkesfaglærere. En undersøkelse basert på OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS). NIFU report 2016:6. Oslo: NIFU, ch. 3.

– Nyberg, Tor Erik, Grøgaard, Jens B. & Annett Arntzen (2016). Påvirker sosial kapital kommunale styringsprestasjoner i Norge? Tidsskrift for samfunnsforskning, 57 (4): 397-434.

– Grøgaard, Jens B. & Clara Åse Arnesen (2016). Kjønnsforskjeller i prestasjonsnivå: Ulik modning? Tidsskrift for ungdomsforskning 2016, 16(2): 42-68.