Kari Carlsen

Førsteamanuensis

Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for estetiske fag
Campus Notodden (F-252)
Førsteamanuensis i forming, design, kunst og håndverk. Dragebygger.

Ansvarsområder

Leder av forskergruppen Embodied Making and Learning – Early Childhood Education and Care, EMAL-ECE, en undergruppe til forskergruppen EMAL. Aktiv forsker innenfor områdene: 

  • A) Reggio Emilia-inspirert barnehagepedagogikk 
  • B) Materialutforsking og estetiske læringsprosesser
  • C) Læreplanforskning, rammefaktorer for lek og læring.

I programutvalget for PhD-programmet Pedagogiske ressurser og læreprosesser, PEDRES.

I fagrådet for Senter for barnehageforskning, utvikling og innovasjon, SEBUTI.

Underviser ved:

  • Barnehagelærerutdanning, emneansvar fordypning i Material og digital utforsking i formingsprosesser, BLMDIG-1
  • Masterstudiet i Design, kunst og håndverk.
  • PhD: Emneansvar Kulturdidaktikk, 9203, 9212.
  • Veileder PhD-studenter og masterstudenter.

Kompetanse

Utdanning:

  • Doktorgrad, PeD (2015) fra Åbo Akademi, Vasa, Finland.
  • Hovedfag i Forming (1985), Telemark lærerhøgskole.
  • Adjunkt (1982) med tegning som fag fra Telemark lærerhøgskole.
  • Lærerprøve (1976), Elverum lærerskole.

Erfaring blant annet:

  • Dekan ved Avdeling for estetiske fag, folkekultur og lærerutdanning, Høgskolen i Telemark.
  • Instituttleder ved Institutt for estetiske fag, Høgskolen i Telemark.
  • Førsteamanuensis i forming, kunst og håndverk, Høgskolen i Telemark.
  • Høgskolelektor i forming, kunst og håndverk, Telemark lærerhøgskole.
  • Arbeid i barnehage, grunnskole, lærer og rektor i kommunal kulturskole.

Publikasjoner