Ansvarsområder
- Grunnskolelærerutdanning (matematikk) GLU 5-10
Kompetanse
- Lærerutdanning og 24 års erfaring med undervisning på alle trinn i grunnskolen (lengst erfaring fra ungdomstrinnet)
- Undervisning i grunnskolen med hovedvekt på fagene matematikk, naturfag, engelsk og IKT
- Hovedfag i matematikkdidaktikk
- Undervisning og FOU-arbeid ved USN (tidligere HiVe, HBV og HSN) fra 2002
- Har sittet i styret for LAMIS sentralt og lokalt
- Jobber med utvikling av profesjonsverksted (startet med et Besøkssenter i matematikk i 2002 - nå profesjonsverksted for alle studenter i flere fag)
Forskernettverk
- Klasseromforskning og kvalitet i undervisning
- Matematikkdidaktikk
Publikasjoner
Mortensen-Buan, A.B. og Karlsen, L. (2017). Leseferdighet og tekstoppgaver i matematikk. I K. Kverndokken, N. Askeland og H.H. Siljan (red) Kvalitet og kreativitet i klasserommet – ulike perspektiver på undervisning. Bergen: Fagbokforlaget
Karlsen, L. (in press). Tenk det! Utforsking, forståelse og samarbeid – elever som tenker sjæl i matematikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Karlsen, L. (2012). Matematikk i aksjon på ungdomstrinnet. I G. Berg (red) Matematikk i aksjon. Sommerkursrapport 2012. Landslaget for matematikk i skolen.
Karlsen, L. og Maagerø, E.(2010): Lesing av fagtekster i matematikk. I D. Skjelbred og B. Aamotsbakken (red): Lesing av fagtekster som grunnleggende ferdighet. Oslo: Novus forlag
Karlsen, L. (2010): Tekstsamtalen i matematikk knyttet til grunnleggende ferdighet i å lese matematiske tekster. I L.M. Hågensen (red): Matematikk – nå snakker vi. Sommerkursrapport 2010. Landslaget for matematikk i skolen.Trondheim: NTNU-Trykk
Karlsen, L. og Maagerø, E. (2009): Figuren som multimodal utfordring i lesing av matematikktekster. I S.V. Knudsen, D. Skjelbred og B. Aamotsbakken (red): Lys på lesing. Lesing av fagtekster i skolen. Oslo: Novus forlag
Vinje-Christensen, P. og Karlsen, L. (2009): Elevaktiv matematikkundervisning. Hvordan omsette didaktisk teori til praksis? I W. Aagre (red): Lærerutdanning for ungdomstrinnet. Oslo: Gyldendal Akademisk
Karlsen, L. (2008): Volum med makaroni. I M.R. Settemsdal (red): Aktiviteter og undervisningsopplegg. Novemberkonferansen 2008. “Geometri – eksperimentering og utforsking”. Trondheim: NTNU-Trykk
Eik, L. T., Karlsen, L. og Solstad, T. (2007): Lekende læring og lærende lek i en endret skole. Oslo: Pedlex
Karlsen, L. (2007): Besøkssenteret i matematikk ved høgskolen i Vestfold. Tangenten 4/2007, s.53-55. Bergen: Caspar Forlag
Karlsen, L. (2006): Matematikk på Nøtterøy. I Torkildesen, S. H. (red): Matematikk under åpen himmel. Sommerkursrapport 2006, Landslaget for matematikk i skolen. Trondheim: NTNU-Trykk
Karlsen, L. (2002): Matematikkdag på Nøtterøy. Tangenten 2/2002, s.60. Bergen: Caspar Forlag
Karlsen, L. (1999): Matematikkundervisning uten lærebok. Med hovedvekt på Montessoripedagogikken. I T. Dalvang og V. Rohde (red): Matematikk med mening. Rapport fra LAMIS 2. sommerkurs, Nesna 4.-8. august.