Michael Weiss

Førsteamanuensis

Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Drammen ()

Ansvarsområder

  • underviser og veileder i vitenskapsteori og forskningsmetode
  • underviser og veileder i grunnskolelærerutdanningene
  • underviser og veileder i internasjonal lærerutdanning ved Campus Drammen

Kompetanse

  • filosofisk praksis
  • dialogmetoder
  • erfaringsbasert læring
  • selvdanning (paideia)
  • praktisk visdom (fronesis)
  • filosofisk mindfulness
  • vitenskapsfilosofi
  • etikk
  • voksenopplæring

CV

Utdanning

  • 2016 – 2018: diplom og sertifikat «voksenlærer» (120 ECTS; hovedfokus: undervisning, trening, gruppeledelse), Østerriksk Akademi for Voksenopplæring
  • 2011 – 2013: videreutdanning «dialogisk og filosofisk praksis» (30 ECTS; hovedfokus: eksistensielle og etiske dialoger), Norsk Selskap for Filosofisk Praksis i samarbeid med Høyskolen i Buskerud
  • 2004 – 2007: doktorgrad i filosofi ved Universitetet i Wien (Dr. phil.; hovedfokus: vitenskapsfilosofi)
  • 1997 – 2004: magistergrad i filosofi ved Universitetet i Wien (Mag. phil.; hovedfokus: filosofi, sosiologi, statsvitenskap)
  • 1991 – 1996: eksamen artium ved videregående skole for kulturmanagement i Steyr

Arbeid

  • 2007 – 2018: Selvstendig filosofisk praktiker med fokus på forskjellige utdanningskontekster
  • 2013 – 2018: Lektor ved Folkehøyskolene  i en lærerutdanning for Sokratisk dialog og filosofisk praksis
  • 2015 – 2018: Leder for trening og videreutdanning ved Trilogos – institutt for personlighetsutvikling i Zürich/Sveits.
  • 2007 – 2015: Høyskolelektor i lærerutdanningen for etikk og praktisk filosofi ved Pedagogisk Høyskole i Nedre Østerrike
  • 2008 – 2012: Høyskolelektor i lærerutdanningen for etikk og praktisk filosofi ved Pedagogisk Høyskole i Øvre Østerrike

 

Publikasjoner

Bøker

  • Weiss, M.N (red.) (2015): The Socratic Handbook. Dialogue Methods for Philosophical Practice. LIT Publishing. Wien.
  • Vykoukal, E. & Weiss, M. N. (red.) (2014): Weltethos und das Unbewusste. LIT. Wien.
  • Gaustad, H. & Michael, M. N. (red.) (2014): NSFPs Årbok 2013 – En samling tekster om filosofisk praksis. Grin Publishing. München.
  • Riether, E. & Weiss, M. N. (red.) (2012): Tier – Mensch – Ethik. LIT. Wien.
  • Weiss, M. N.; Roethlisberger, L.; Weiss, Ch. & Bliemel, K. (2011): IQ+EQ+SQ=PsyQ – the integrally emerging intelligence. Grin Publishing. München.
  • Weiss, M. N. (red.) (2011): Weltethos und Bildung. User-Generated-Ethics. LIT. Wien.
  • Weiss, M. N. (forfatter) & Roethlisberger, Linda (red.) (2010): Die Entdeckung des PsyQ. Unser inneres Ordnungssystem erkennen und nutzen. Via Nova Verlag. Petersberg.
  • Weiss, M. (2008): Wir können nicht nicht glauben. Menschliche Überzeugungskraft als Realitätsbewirkender Faktor. Spiritualität im konstruktivistischen Denken. Grin Publishing. München.
  • Weiss, M. (2004): Kann Spiritualität wissenschaftlich sein? Selbst-Erkenntnis als Schnittstelle von Konstruktivem Realismus und TRILOGISCHER MEDIALITÄT. Dr. Kovac-Verlag. Hamburg.

Artikler

  • Weiss, M. N. (2018, fagfellevurdert): Phronesis – The Backbone of Philosophical Practice? I: Staude, D. & Ruschmann, E. (red.): Understanding the Other and Oneself. Cambridge: Cambridge Scholar Publishing.
  • Weiss, M. N. (2017, fagfellevurdert): With Life as Curriculum. On the relevance of Philosophical Practice in Norwegian Folk High Schools. I: Journal of the American Philosophical Practitioners Association. Vol. 12, Nr. 3 Electronic ISSN: 1742-8181.
  • Weiss, M. N. (2017, fagfellevurdert): Learning Practical Wisdom? A Guided Imagery for Philosophical Practice on Self-knowledge. In: Amir, Lydia (red.): New Frontiers in Philosophical Practice. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
  • Weiss, M. N. (2017, fagfellevurdert): ‚Wise up!’ – Philosophical Practice as Lifelong Learning? I: Journal Lessico di Etica Pubblica. Electronic ISSN: 2039-2206.
  • Weiss, M. N. (2017, fagfellevurdert): How to implement core values? Promoting practical wisdom in business entities by means of the Socratic method. I: P4B – Philosophy for Business Journal, Nr. 83. Electronic ISSN: 2043-0736.
  • Weiss, M. N. (2017, fagfellevurdert): Philosophical Mindfulness. An Essay about the Art of Philosophizing. In: HASER International Journal of Philosophical Practice. Vol. 8. ISSN: 2386-4761.
  • Weiss, M. N. (2016, fagfellevurdert): È l’intenzione che conta, ovvero: la pratica filosofica come ricerca sapienziale partecipativa. I: Zamarchi, Elisabetta, Nave, Luca & Marinelli, Giancarlo (eds.): La pratica filosofica: una questione di dialogo. Teorie, progetti ed esperienze. Turin: Carta e Penna.
  • Weiss, M. N. & Ohrem, S. (2016, fagfellevurdert): Philosophical Practice as Action Research. The Socratic Method at Norwegian Folk High Schools. I: HASER International Journal of Philosophical Practice. Vol. 7. ISSN: 2386-4761.
  • Weiss, M. N. (2015, fagfellevurdert): Ethical Guidelines for Philosophical Dialoguing? From a Global Ethic Towards a Professional Ethics for Philosophical Practice. I: Journal of the American Philosophical Practitioners Association. Vol. 10, Nr. 3.
  • Weiss, M. N. (2014, fagfellevurdert): Diamonion – Guided Imagery as a Tool for Philosophical Practice. I: Journal of the American Philosophical Practitioners Association. Vol. 9, Nr. 2. Electronic ISSN: 1742-8181.
  • Weiss, M. N. (2014): A Global Ethic and Philosophical Practice – Towards a Professional Ethics for Philosophical Practitioners. I: Gaustad, Haakon & Michael Noah Weiss (red.) (2014): NSFPs Årbok 2013 – En samling tekster om filosofisk praksis. Grin Publishing. München.  
  • Weiss, M., Roethlisberger, L. & Weiss, Ch. (2014): Weltethos in der Persönlichkeits- u. Bewusstseinsschulung. Globale ethische Standards bei der Trilogos-PsyQ-Methode. I: Weltethos und das Unbewusste. LIT. Wien.
  • Weiss, M. N. (2013): Oppdagelsen av verdens verdier. I: Dialog er svaret på alt. Frekk Forlag. Oslo.
  • Weiss, M. N. (2012): Über das Weltethos in der Mensch-Tier-Beziehung aus philosophischer Sicht. In: Riether, Edtith & Weiss, Michael Noah (red.): Tier – Mensch - Ethik. LIT. Wien.
  • Weiss, M., Roethlisberger, L., Weiss, Ch. & Bliemel, K. (2011): IQ+EQ+SQ=PsyQ – das menschliche Potenzial entdecken. In: Weiss, Michael (red.) (2011): User-Generated-Ethics. Weltethos und Bildung. LIT. Wien.
  • Weiss, M. (2010): User-Generated-Ethics. Reflexionen zur Ethik als Wissenschaft in einer vorsorgenden Gesellschaft. I: Heller, Andreas & Krobath, Thomas (red.) (2010): Ethik organisieren. Handbuch der Organisationsethik. Lambertus Verlag. Freiburg.
  • Weiss, M. (2006): Philosophische Supervision. Strangification als Methode inhaltlicher Selbstreflexion in interdisziplinären Gruppen. Ein Experiment. I: Greiner, Kurt; Wallner, Friedrich G. & Gostentschnig, Martin (Ed.) (2006): Verfremdung – Strangification. Multidisziplinäre Beispiele der Anwendung und Fruchtbarkeit einer epistemologischen Methode. Verlag Peter Lang. Wien.
  • Weiss, M. (2006): Wissenschaft und Kreativität. I: Roethlisberger, Linda (2006): Die TRILOGOS-PsyQ-Methode. Mit vernetzten Symbolen zur Selbsterkenntnis. Verlag Peter Lang. Frankfurt a. M.
  • Weiss, M. & Roethlisberger, L. (2005): Medusa’s Mirror Strangified. I: Jandl, Martin J. & Greiner, Kurt (Ed.): Science, Medicine and Culture. A Festschrift for Fritz G. Wallner. Peter Lang Verlag. Frankfurt/Main.
  • Wallner, F. (forfatter) & Weiss, M. (red.) (2005): Indigenous Knowledge and Western Science. Contradiction or Cooperation. I: Nel, Phillipe J. (2005): INDILINGA. African Journal of Indigenous Knowledge Systems. Volume 4, Number 1. Cogito Publishing Consultants. South Africa / Pinetown.