Tale Skjølsvik

Professor

Handelshøyskolen
Institutt for industriell økonomi, strategi og statsvitenskap
Campus Kongsberg (5346)
Tale Skjølsvik har en doktorgrad i strategi fra BI og jobber som professor i teknologiledelse ved Handelshøyskolen USN og ved OsloMet. Hun har erfaring som konsulent fra Bain & Company i Stockholm og Gemini Consulting (nå Cap Gemini). Skjølsvik har også bred forelesererfaring innen strategi, markedsføring, entreprenørskap og økonomi på bachelor- og masternivå. Hennes forskningsinteresser inkluderer digitalisering, innovasjon og entreprenørskap i arbeidslivet, strategi i kunnskapsintensive tjenestebedrifter og innkjøp av konsulenttjenester. Skjølsvik har publisert artikler i en rekke ledende internasjonale tidsskrifter.

Publikasjoner

Utvalgte: 

Skjølsvik, Tale;Steensen, Sverre (2018). Kidz design lab: Building desing thinking for the future. Proceedings of the International Conference on Engineering Design.

Skjølsvik, Tale;Breunig, Karl Joachim (2018). Picking professionals: a client-centric knowledge assessment framework.Measuring Business Excellence. Vol. 22. doi: https://doi.org/10.1108/MBE-01-2018-0001

Skjølsvik, Tale (2018). Combining goods and service-dominant logics in purchasing strategies. The journal of business & industrial marketing. Vol. 33. doi: 10.1108/JBIM-09-2017-0220

Skjølsvik, Tale;Breunig, Karl Joachim; Pemer, Frida (2018). Digitalization of Professional Services: The Case of Value Creation in Virtual Law Firms. Andersson, Per Movin, Staffan Mähring, Magnus Teigland, Robin Wennberg, Karl (Red.),Managing Digital Transformation. 7.. s. 155-174. Studentlitteratur AB.

Strønen, Fred H.;Breunig, Karl Joachim;Skjølsvik, Tale (2018). Hvordan ledes fageksperter? En studie av dimensjoner ved strategi, organisering og ledelse i profesjonelle tjenestebedrifter. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. Vol. 21.

Skjølsvik, Tale; Breunig, Karl Joachim (2018). Virtual Law Firms: An exploration of the media coverage of an emerging archetype. International Journal of Law and Information Technology. Vol. 26. doi: 10.1093/ijlit/eax023

Pemer, F., & Skjølsvik, T. (2017). Adopt or Adapt? Unpacking the Role of Institutional Work Processes in the Implementation of New Regulations. Journal of Public Administration Research and Theory, 28(1), 138-154.

Skjølsvik, Tale (2017). The Impact of Client-Professional Relationships in ex ante Value Creation: A Service-Dominant Logic Perspective. Journal of Business-to-Business Marketing. Vol. 24.

Breunig, Karl Joachim & Skjølsvik, Tale (2017) Digitalisering av kunnskapsarbeid – Utvikling, hindringer og drivere i virtuelle advokatfirma. Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse. 10 (6): 63-73.

Skjølsvik, Tale, Pemer, Frida & Løwendahl, Bente R. (2017). Strategic management of professional service firms: Reviewing ABS journals and identifying key research themes. Journal of Professions and Organization. 4 (2): 203-239.

Skjølsvik, Tale (2016). Business-to-business professional service relationships under multiple logics. Service Industries Journal. 36 (5-6): 163-182.

Pemer, F., & Skjølsvik, T. (2016). Purchasing policy or purchasing police? The influence of institutional logics and power on responses to purchasing formalization. Journal of Supply Chain Management, 52(4), 5-21.

Skjølsvik, Tale & Voldsund, Kari H. (2016) Forretningsforståelse. Oslo: Cappelen Damm. 474 sider.

Skjølsvik, Tale (2012). Beyond the 'trusted advisor': The impact of client-professional relationships on the client's selection of professional service firms. PhD, Oslo: BI Norwegian School of Management.

Skjølsvik, Tale; Løwendahl, Bente R.; Kvålshaugen, Ragnhild; Fosstenkløkken, Siw Marita (2007). Choosing to learn and learning to choose: strategies for client co-production and knowledge development. California Management Review. 49 (3): 110-128.