Trude Evenshaug

Førsteamanuensis i pedagogikk

Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Drammen ()
Underviser i grunnskolelærerutdanningen ved studiested Drammen og i masterstudiet i pedagogikk ved USN. Er særlig opptatt lærerutdanningenes danningsoppdrag, skolen som kultur- og samfunnsinstitusjon og pedagogikk som kulturfag. Har foretatt historiske studier av offentligheten som pedagogisk rom gjennom å nærlese offentlige debatter om skole, utdanning og folkeopplysning. Har yrkesbakgrunn fra journalistikk og kommunikasjon.

Ansvarsområder

 

  • Underviser og veileder på emnet Pedagogikk som fag og vitenskap på masterstudiet i pedagogikk.
  • Undervisning og veiledning i pedagogikk og elevkunnskap (PEL) i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn (GLU2).
  • Emneansvarlig GLU2 PEL 4 Drammen, vår 2019.

Kompetanse

  • Dr. polit. i pedagogikk
  • Allmenn pedagogikk
  • Pedagogiske grunnlagsspørsmål
  • Humaniorastudier i pedagogikk
  • Pedagogisk historie, idehistorie, filosofi
  • Danningsteori
  • Nyhumanismen i Norge på 1800-tallet
  • Norsk utdanningshistorie
  • Offentlighetshistorie
  • Vitenskapsteori
  • Historisk metode
  • Historiografi
  • Marcus Jacob Monrad (1816 - 1897)
  • Journalistikk
  • Kommunikasjon
  • Religions- og livssynspolitikk

 

CV

Utdanning

  • Dr. polit. i pedagogisk historie, Universitetet i Oslo (UiO), 2006
  • Cand. polit. med pedagogikk hovedfag, Universitetet i Oslo, 1997
  • Cand. mag. Ex.phil., kristendomskunnskap mellomfag, pedagogikk mellomfag, filosofi grunnfag, 1988
  • Studentutveksling Theologische Akademie, Celle, vår 1987

Arbeid

  • 2015 - pt. Førsteamanuensis i pedagogikk, Høgskolen i Buskerud og Vestfold / Høgskolen i Sørøst-Norge
  • 2009 - 2015 Kommunikasjonsdirektør i Den norske kirke
  • 2007 - 2009 Postdoktor i pedagogisk historie og idehistorie, UiO
  • 2004 - 2007 Universitetslektor, UiO
  • 2000 - 2003 Doktorgradsstipendiat i pedagogisk historie, UiO
  • 1999 Kommunikasjonsrådgiver
  • 1985 - 1998 Journalist

Forskningsopphold

  • Humboldt-Universität zu Berlin, høst 2008

Stipendier

  • Treårig post.doc.-stipend, pedagogisk historie og idehistorie, UiO
  • Fireårig doktorgradsstipend, pedagogisk historie, UiO
  • Ettårig hovedfagsstipend, Program for kultur- og tradisjonsformidlende forskning (KULT), Norges forskningsråd

Publikasjoner

Nyere publikasjoner:

2017: Da prinsessen og halve kongeriket glapp - om skole og samfunnsintegrasjon på norsk. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 3/1.

2016: A Relocated Answer to the Question: What is Enlightenment? History of European Ideas, 42/7.

Registrerte publikasjoner i Cristin.