Victor Manteiga Montesdeoca

Universitetslektor

Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for språk og litteratur
Campus Vestfold (C3-7)
Jeg er Lektor i Engelsk på Universitetet i Sørøst-Norge og doktorgradsstudent ved Language and Speech Laboratory (LASLAB) ved Universitetet i Baskerland, Spania. I min doktorgradsavhandlig er jeg spesielt interessert i hvordan tidligere kunnskap i ett eller flere språk påvirker innlæringen av et nytt språk. Jeg har undervist engelsk og spansk som fremmedspråk i alle trinner på skoler i Spania, England, og Norge.

Ansvarsområder

  • MG1EN3 1 - Master 1-7; engelsk 3. English 3 for 1-7, Languages and Language Learning
  • MG2EN3 1 - Master 5-10; engelsk 3. English 3 for 5-10, Languages and Language Learning .
  • KKENGM2- 1 20H/ 2 21V; Språk, lesing og litteratur i engelskfaget. Language, literacy, and literature in the English classroom.
  • KK-ENG8101 - Tekst og skriftlig kommunikasjon. Texts and written communication.
  • KK-ENG8102 - Språklæring og muntlig kommunikasjon. Language learning and oral communication.
  • BS-BAO3000-1 - Bacheloroppgave. English Bachelor theses supervision.
  • MENGM1KFK - Engelsk 1 1-7 - midfylket; Språkopplæring og tekstkompetanse i engelskfaget (1). Language learning and literacy development in English.

Kompetanse

  • Engelsk didaktikk
  • Engelsk språkferdighet
  • Fremmedspråk
  • Kognitiv lingvistikk
  • Flerspråklighet
  • Semantikk
  • Interlingvistisk innflytelse

CV

Praksis:

  • Universitetslektor i Engelsk ved Universitetet i Sørøst-Norge. 2019 - pågående.
  • Lektor i Engelsk ved Setskog Oppvekstsenter, Aurskog-Høland, Norge. 2015- 2019.
  • Lektor i Engelsk og Spansk ved Eidsvoll Videregående Skole, Eidsvoll, Norge. 2012-2015.
  • Oversetter ved VMtranslator, Las Palmas, Spania. 2008-2012.
  • Lektor i Spansk ved Den Norske Skole, Las Palmas, Spania. 2010-2011.
  • Forsknings assistent ved Faculty of Philology in University of Las Palmas de Gran Canaria, Spania. 2009-2010.
  • Engelsk lærer ved Colegio Arenas Sur, Las Palmas, Spania. 2007-2008.
  • Spansk lærer ved Comberton Village College, Cambridge, England. 2006-2007.
  • Spansk lærer assistent ved Carisbrooke College, Newport, England. 2005-2006.
  • Spansk lærer assistent ved Medina College, Newport, England. 2005-2006

Utdanning:

  • Doktorgradsstudent i “Language Acquisition in Multilingual Settings” ved Language and Speech Laboratory, University of the Basque Country, Spania (pågående).
  • QTS Modern Languages, CILT (The National Centre for Languages), London, England. 2007.
  • Master i Cognitive Linguistics, University of Las Palmas de Gran Canaria, Spania. 2006.
  • BA i English Philology, University of Las Palmas de Gran Canaria, Spania. 2003.

Publikasjoner

  • Conceptual transfer in the expression of emotions. WIP. RaAM 2020. Inland Norway University of Applied Sciences, Norway. June 2020.
  • Manteiga, V. (2019). El uso de narraciones para estudiar la influencia interlingüística en la producción de aprendices noruegos de español como L3. Nordic Journal of Modern Language Methodology, 7(2), 89–119. Download PDF.
  • Elicitation of narratives for research on crosslinguistic influence and conceptual transfer. Oral presentation, international PhD seminar at Multiling, University of Oslo, Norway. 2018.
  • Conceptual challenges in the production of L3 Spanish by L1 Norwegian + L2 English speakers: the case of motion verbs. Oral communication, NoSLiP 2018 (3rd Norwegian Graduate Student Conference in Linguistics and Philology). University of Oslo, Norway. 2018. Abstract.
  • El uso de narraciones para estudiar la influencia interlingüística en la producción de aprendices noruegos de español como L3. Oral communication, VI ANPA Conference, Oslo, Norway. 2017. PDF.
  • Crosslinguistic Influence in the production of L3 Spanish by L1 Norwegian + L2 English speakers. Oral presentation, international PhD seminar at Multiling, University of Oslo, Norway. 2017.
  • Conceptual Transfer in the Written Production of Spanish (L3) by Speakers of Norwegian (L1) + English (L2). A Cognitive Approach to the Study of Crosslinguistic Influence. Oral presentation, international PhD seminar at Multiling, University of Oslo, Norway. 2017.
  • An Introduction to Multilingualism. Guest lecture, Eidsvoll Videregående Skole. Eidsvoll, Norway. 2017
  • Multilingualism in the Classroom. Seminar for teachers, Setskog Oppvekstsenter, Aurskog-Høland, Norway. 2016.
  • Language and Cognition. Guest lecture, Eidsvoll Videregående Skole. Eidsvoll, Norway. 2015.
  • Teaching English as a Foreign Language. Oral presentation for teachers, Setskog Oppvekstsenter, Aurskog-Høland, Norway. 2014.
  • Figure and Ground Distinctions in Language Use. Oral presentation, post-graduate seminar, ULPGC, Spain. 2010.
  • Guerra, J., Nuez Placeres, G. de la, Martín Dueñas, A., Lema Quintana, M. P., & Manteiga, V. (2009). The Real Way We Think What They Think: New Cognitive Poetics and Linguistics in the English Literature Studies (ELS) in Spain. ES: Revista de Filología Inglesa, 85–103. Download PDF.
  • A Proposal for a Cognitive Semantics Study of the Literary Atmosphere. Oral presentation, post-graduate seminar, ULPGC, Spain. 2009.
  • The Europass Language Passport. Oral presentation, Colegio Arenas Sur, Las Palmas, Spain. 2008.