Anja Gabrielsen

Førsteamanuensis
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for matematikk og naturfag
Campus Porsgrunn (D-3160)
Underviser i naturfag og naturfagdidaktikk. Emneansvarlig for master i naturfag (GLU). Forskningsinteresser: Undervisning i miljø- og bærekraftig utvikling (UBU) i skolen og på universitetet. Bruk av nærmiljø og natur i undervisning. Og naturfagdidaktikk generelt.

Ansvarsområder

  • ​Master i naturfag
  • Naturfagemner for grunnskolelærere (GLU), både 1-7 og 5-10. 
  • Leder arbeidsgruppa "Bærekraftig utvikling som tverrfaglig profesjonstema i ny grunnskolelærerutdanning". Koordinerer arbeidet med gjennomføring av tverrfaglige temadager om bærekraftig utvikling for alle 1. klasse GLU-studenter.
  • Holder etterutdanningskurs for lærere, bl.a i miljø og bærekraftig utvikling
  • Leder i forskningsgruppa for naturfagsdidaktikk

Kompetanse

  • Naturfagdidaktikk, biologi/økologi/realfag, undervisning for bærekraftig utvikling, uteundervisning og bruk av nærmiljø og natur som læringsarena

Publikasjoner

Se Cristin-ID: https://app.cristin.no/persons/show.jsf?id=319719

Gabrielsen, A. (2023). Nærmiljø, natur og lokalsamfunn som læringsarena. Naturfagsenterets rapportserie 1/2023. S. 90-93.

Korsager, M. & Gabrielsen, A. (2021). Hva vet vi om norske grunnskoleelevers læring i naturen? En reviewstudie. Norsk Friluftsliv - Forskning i friluft 2021, Konferanserapport fra Norsk Friluftsliv, Hamer 2. des. 2022. S. 188-191.

Aschim, E. L., Gabrielsen, A., Tesikova, M. & Bøe, M. (2020). Å fremme engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling. Norsk pedagogisk tidsskrift. 104(3): 241-256. 10.18261/issn.1504-2987-2020-03-03.

Gabrielsen, A. & Korsager (2020). Naturen som kilde til helse og læring. Naturfag, 2020/1.

Munkebye, E., Scheie, E., Gabrielsen, A., Jordet A., Misund, S., Nergård, T. & Øyehaug, A.B (2020). Interdisciplinary Primary School Curriculum Units for Sustainable Development. Environmental Education Research. 36/6, DOI: 10.1080/13504622.2020.17505668.

Gabrielsen, A. (2019). Kontekst for læring. Nærmiljø som læringsarena i utdanning for bærekraftig utvikling. Faculty of Technology, Natural Sciences and Maritime Sciences. Bø, Norway, Universitetet i Sørørst-Norge. PhD-avhandling.

Gabrielsen, A. (2018). «Hvordan kan en forskningstilnærming bidra til å vektlegge lærerens stemme ved studie av utdanning for bærekraftig utvikling?» Acta Didactica Norge. 12(3).

Gabrielsen, A. & Korsager, M. (2018) «Nærmiljø som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling. En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner.» NorDiNa: Nordic studies in science education. 14(4).

Gabrielsen, Anja og Fjørtoft, Ingunn (2014). Nærmiljøet som læringsarena. Naturfag 2/2014, s. 76-79. 

 

​Konferanser og foredrag. Noen eksempler, se ellers Cristin-ID: https://app.cristin.no/persons/show.jsf?id=319719

  • Sjøberg, M., Haslekås, C. & Gabrielsen, A. (2022). Student teachers’ reflections on scaffolding strategies in inquiry-based teaching. NERA, Juni 2022.
  • Korsager, M. & Gabrielsen, A. (2021). Hva vet vi om elevers læring i naturen? En reviewstudie. Forskning i Friluft 2021; Konferasne, Hamar 1-2 des.
  • Gabrielsen, A., Aschim, E.L., Bøe, M., Tesikova, M. (2021). “Det var en ordentlig tankevekker for elevene” Hvordan kan samarbeid med eksterne aktører bidra til utdanning for bærekraftig utvikling? Science Education in the light of Global Sustainable Development – Trends and possibilities. NFSUN 2020/2021, Denmark.
  • Lærerstudentenes miljø- og bærekraftskonferanse. Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning (NABU). 21. okt. 2020.
  • "Tips til en grønnere skole". Intervju i fagtidsskriftet Hjem og skole (Pedlex - norsk skoleinformasjon). 1/2020, s. 14-15. https://issuu.com/pedlex/docs/hjem_og_skole_1_2020/6
  • Bærekraftskonferanse i lærerutdanningen. Hell-seminar for lærerutdannere i naturfag. Trondheim 14.11.2019
  • Hjelp! Hvordan kan jeg analysere disse kvalitative dataene? Forskningstilnærming som bidrag til å utvikle UBU-praksis og diskurs. Hell-seminar for lærerutdannere i natrufag. Trondheim 14.11.2019
  • Nærmiljø og lokalsamfunn som læringsarena for bærekraftig utvikling. Gabrielsen, A. & Jordet, A. DNS-konferansen 2019 – Utdanning for bærekraftig utvikling. Oslo, 8.2.2019.
  • Intervju i fagtidsskriftet: Skolelederen - Fagblad for skoleledelse. Bruk naturen og nærmiljøet. Nr 3, 2019.
  • Education for Sustainable Development. Local environment as learning arena. Gabrielsen, A. & Korsager, M. ESERA, European Science Education Research Association, Irland 08-2017 
  • Kompetanser for bærekraftig utvikling. Korsager, M., Gabrielsen, A. og Husby, J.A. DNS-konferansen: Utdanning for bærekraftig utvikling. Oslo: 09-2016.
  • Moving the classroom for sustainable development outdoor - can it be justified? Gabrielsen, A. & Korsager, M. XVII IOSTE symposium; Science and Technology Education for a peaceful and Equitable World. Braga, Portugal 07-2016
  • Learning in local outdoor environments for sustainable development; a study of Norwegian practice. International Outdoor Learning Conference; Lessons from Near and Far - Research and Policy. London 07-2015.
  • Eductation for sustainable development – Local environment as learning arena. NAFOL-Konferansen «Once a Teacher – always a Teacher? Tromsø, 05-2014.
  • Teacher Students’ Experiences from Nordic Exchange – The ALKA Project. Lundström, M., Pellikka, A. & Gabrielsen, A. (2014) Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) 2014: Inquiry-Based Science Education in Technology-Rich Environments. Helsinki.