Ansvarsområder
- Master i naturfag
- Naturfagemner for grunnskolelærere (GLU), både 1-7 og 5-10.
- Leder arbeidsgruppa "Bærekraftig utvikling som tverrfaglig profesjonstema i ny grunnskolelærerutdanning". Koordinerer arbeidet med gjennomføring av tverrfaglige temadager om bærekraftig utvikling for alle 1. klasse GLU-studenter.
- Holder etterutdanningskurs for lærere, bl.a i miljø og bærekraftig utvikling
- Leder i forskningsgruppa for naturfagsdidaktikk
Kompetanse
- Naturfagdidaktikk, biologi/økologi/realfag, undervisning for bærekraftig utvikling, uteundervisning og bruk av nærmiljø og natur som læringsarena
Publikasjoner
Se Cristin-ID: https://app.cristin.no/persons/show.jsf?id=319719
Gabrielsen, A. (2023). Nærmiljø, natur og lokalsamfunn som læringsarena. Naturfagsenterets rapportserie 1/2023. S. 90-93.
Korsager, M. & Gabrielsen, A. (2021). Hva vet vi om norske grunnskoleelevers læring i naturen? En reviewstudie. Norsk Friluftsliv - Forskning i friluft 2021, Konferanserapport fra Norsk Friluftsliv, Hamer 2. des. 2022. S. 188-191.
Aschim, E. L., Gabrielsen, A., Tesikova, M. & Bøe, M. (2020). Å fremme engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling. Norsk pedagogisk tidsskrift. 104(3): 241-256. 10.18261/issn.1504-2987-2020-03-03.
Gabrielsen, A. & Korsager (2020). Naturen som kilde til helse og læring. Naturfag, 2020/1.
Munkebye, E., Scheie, E., Gabrielsen, A., Jordet A., Misund, S., Nergård, T. & Øyehaug, A.B (2020). Interdisciplinary Primary School Curriculum Units for Sustainable Development. Environmental Education Research. 36/6, DOI: 10.1080/13504622.2020.17505668.
Gabrielsen, A. (2019). Kontekst for læring. Nærmiljø som læringsarena i utdanning for bærekraftig utvikling. Faculty of Technology, Natural Sciences and Maritime Sciences. Bø, Norway, Universitetet i Sørørst-Norge. PhD-avhandling.
Gabrielsen, A. (2018). «Hvordan kan en forskningstilnærming bidra til å vektlegge lærerens stemme ved studie av utdanning for bærekraftig utvikling?» Acta Didactica Norge. 12(3).
Gabrielsen, A. & Korsager, M. (2018) «Nærmiljø som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling. En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner.» NorDiNa: Nordic studies in science education. 14(4).
Gabrielsen, Anja og Fjørtoft, Ingunn (2014). Nærmiljøet som læringsarena. Naturfag 2/2014, s. 76-79.
Konferanser og foredrag. Noen eksempler, se ellers Cristin-ID: https://app.cristin.no/persons/show.jsf?id=319719
- Sjøberg, M., Haslekås, C. & Gabrielsen, A. (2022). Student teachers’ reflections on scaffolding strategies in inquiry-based teaching. NERA, Juni 2022.
- Korsager, M. & Gabrielsen, A. (2021). Hva vet vi om elevers læring i naturen? En reviewstudie. Forskning i Friluft 2021; Konferasne, Hamar 1-2 des.
- Gabrielsen, A., Aschim, E.L., Bøe, M., Tesikova, M. (2021). “Det var en ordentlig tankevekker for elevene” Hvordan kan samarbeid med eksterne aktører bidra til utdanning for bærekraftig utvikling? Science Education in the light of Global Sustainable Development – Trends and possibilities. NFSUN 2020/2021, Denmark.
- Lærerstudentenes miljø- og bærekraftskonferanse. Nasjonalt forskernettverk for bærekraft og utdanning (NABU). 21. okt. 2020.
- "Tips til en grønnere skole". Intervju i fagtidsskriftet Hjem og skole (Pedlex - norsk skoleinformasjon). 1/2020, s. 14-15. https://issuu.com/pedlex/docs/hjem_og_skole_1_2020/6
- Bærekraftskonferanse i lærerutdanningen. Hell-seminar for lærerutdannere i naturfag. Trondheim 14.11.2019
- Hjelp! Hvordan kan jeg analysere disse kvalitative dataene? Forskningstilnærming som bidrag til å utvikle UBU-praksis og diskurs. Hell-seminar for lærerutdannere i natrufag. Trondheim 14.11.2019
- Nærmiljø og lokalsamfunn som læringsarena for bærekraftig utvikling. Gabrielsen, A. & Jordet, A. DNS-konferansen 2019 – Utdanning for bærekraftig utvikling. Oslo, 8.2.2019.
- Intervju i fagtidsskriftet: Skolelederen - Fagblad for skoleledelse. Bruk naturen og nærmiljøet. Nr 3, 2019.
- Education for Sustainable Development. Local environment as learning arena. Gabrielsen, A. & Korsager, M. ESERA, European Science Education Research Association, Irland 08-2017
- Kompetanser for bærekraftig utvikling. Korsager, M., Gabrielsen, A. og Husby, J.A. DNS-konferansen: Utdanning for bærekraftig utvikling. Oslo: 09-2016.
- Moving the classroom for sustainable development outdoor - can it be justified? Gabrielsen, A. & Korsager, M. XVII IOSTE symposium; Science and Technology Education for a peaceful and Equitable World. Braga, Portugal 07-2016
- Learning in local outdoor environments for sustainable development; a study of Norwegian practice. International Outdoor Learning Conference; Lessons from Near and Far - Research and Policy. London 07-2015.
- Eductation for sustainable development – Local environment as learning arena. NAFOL-Konferansen «Once a Teacher – always a Teacher? Tromsø, 05-2014.
- Teacher Students’ Experiences from Nordic Exchange – The ALKA Project. Lundström, M., Pellikka, A. & Gabrielsen, A. (2014) Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) 2014: Inquiry-Based Science Education in Technology-Rich Environments. Helsinki.