Elin Leirvoll Aschim

Førsteamanuensis
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for matematikk og naturfag
Campus Vestfold (D2-40)
Underviser naturfag og naturfagdidaktikk på lærerutdanningen. Viktigste forskningsinteresser: Utdanning for bærekraftig utvikling og elevers interesse for naturfag, bærekraftig utvikling og miljø.

Ansvarsområder

  • Leder for forskergruppe i naturfagfagdidaktikk
  • Leder for forsknings- og utviklingsprosjekt om undervisning for bærekraftig utvikling i tilknytning til Den Magiske Fabrikken. 
  • Leder for den norske prosjektgruppen for ROSES (Relevance of Science Education - Second)
  • Medlem av programutvalget for PhD-programmet PEDRES (Pedagogiske ressurser og læreprosesser)
  • Faggruppeleder for naturfag på Institutt for matematikk og naturfag ved Campus Vestfold

Kompetanse

  • Naturfagdidaktikk
  • Kjemi
  • Utdanning/undervisning for bærekraftig utvikling (UBU)

CV

Utdanning
2013-2015: PPU med naturfagdidaktikk, Høgskolen i Buskerud og Vestfold
2001-2005: Dr. philos. ved Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo.
Avhandling: ”Factors contributing to testicular dysgenesis”.
1996-1999: Cand. scient. med hovedfag i kjemi, studieretning biokjemi, ved Det
matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
Hovedfagsoppgave: ”Analyse av CRBP-mutanter produsert i COS-1 celler. Simulert
fosforylering svekker binding av ligand”.
1992-1995: Cand. mag. med emnegruppe kjemi og studieretningsgruppe biokjemi ved
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

Arbeidserfaring
2014-: Førsteamanuensis i naturfag ved institutt for matematikk og naturfag, Fakultet for
humaniora og utdanningsvitenskap, Universitetet i Sørøst-Norge (tidligere Høgskolen i Sørøst-Norge/Høgskolen i Buskerud og Vestfold)
2005-2014: Førsteamanuensis, først ved bioingeniørutdanningen, deretter ved master i
biomedisin, Fakultet for helsefag, Høgskolen i Oslo og Akershus (tidligere
Avdeling for helsefag, Høgskolen i Oslo).
2004-2005: Forsker (midlertidig) ved Biorisk-programmet, DNV Research, Det Norske Veritas
for å integrere vurdering av hormon-forstyrrende stoffer i deres tjenester.

 

Publikasjoner

Skole/undervisningsrelevante publikasjoner

Aschim, E. L., Gabrielsen, A., Tesikova, M. & Bøe, M. (2020). Å fremme engasjement og handlingskompetanse for bærekraftig utvikling: En studie av et undervisningsopplegg om avfall
og ressurser hvor skolene samarbeider med en ekstern aktør
Norsk pedagogisk tidsskrift. 104(3): 241-256. 10.18261/issn.1504-2987-2020-03-03.

Bayram‐Jacobs, D, Henze, I. Evagorou,M., Yael Shwartz, Y., Aschim, E.L., Alcaraz‐Dominguez, S., Barajas, M., Dagan, E. (2019). Science teachers' pedagogical content knowledge development during enactment of socioscientific curriculum materials. Journal of Research in Science Teaching 56(9), 1207-1233. DOI: 10.1002/tea.21550 

 

Skole-/undervisningsrelevante abstrakter eller konferanseartikler

Aschim, E.L., Bjar, H. & Aae, R (2020). Changes in Norwegian students’ interest in science, technology and
environment.
Proposal for XIX International Organization for Science and Technology Education (IOSTE) Symposium - Transforming Science & Technology to Cultivate Participatory Citizens, Daegu, Korea 2020/2021. 

Aae, R., Aschim, E.L. & Bjar, H. (2020). Norwegian 10th graders in year 2020 are more concerned about the future, and more committed to change. Proposal for Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) - Science Education in the light of Global Sustainable Development – Trends and possibilities, i Århus 2020/2021.

Gabrielsen, A., Aschim, E.L., Bøe, M. & Tesikova, M. (2020). “Det var en ordentlig tankevekker for elevene”
Hvordan kan samarbeid med eksterne aktører bidra til utdanning for bærekraftig utvikling? Proposal for Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) - Science Education in the light of Global Sustainable Development – Trends and possibilities, i Århus, Danmark 2020/2021.

Aschim, E.L. (2018). Teachers’ use of ready-made curriculum materials: The case of ENGAGE. In A. Jobér, M. Andrée and M. Ideland (Eds). Future Educational Challenges from Science and Technology Perspectives. XVIII IOSTE Symposium Book of Proceeding. (pp. 32-39). Malmö: Malmö University. https://doi.org/10.24834/978-91-7104-971-1

Bayram-Jacobs, D., Henze, I., Evagorou, M., Shwartz, Y., Aschim, E., Alcaraz-Domínguez, S., Dagan, E., Barajas, M. (2017). Exploring Pedagogical Content Knowledge of European Science Teachers Using Educative Materials on SSI, Conference paper ESERA 2017, presented in Dublin, Ireland august 2017

 

Publikasjoner på fagfeltet mannlig reproduksjon (testikulær feilutvikling, testikkelkreft mm):

  • 21 fagfellevurderte publikasjoner; førsteforfatter på ni publikasjoner og minst åtte publikasjoner på nivå 2. 
  • H-indeks 13 (totalt)
  • Elin Leirvoll Aschim i Cristin