Håvard Ness

Professor
USN Handelshøyskolen
Institutt for økonomi, markedsføring og jus
Campus Ringerike (A 408)
Jeg er Professor i Strategi og Reiseliv. Jeg underviser PhD-kurset "Interorganisatoriske nettverk og relasjoner". Jeg foreleser også på masternivå (Samarbeid, allianser og nettverk). Jeg har veiledet en rekke masteroppgaver, noen ph.d.-studenter, samt fungert som opponent for flere doktorgrader (avhandlingsforsvaret). Jeg er for tiden forskningsgruppeleder for Markedsføring og Strategi. Jeg har tidligere ledet PhD-programmet i markedsføringsledelse, og ledet og sittet i programstyret for programmet. Ph.d.-programmet er et program av høy kvalitet både nasjonalt og internasjonalt. Jeg har også vært medlem av USNs forskningsutvalg. Jeg er en aktiv forsker, og mitt publiserte arbeid fokuserer hovedsakelig på interorganisatoriske (business to business) relasjoner knyttet til både markedsføring og strategisk ledelse, ofte med reiseliv som empirisk kontekst. Fokuset er på kontrakter, styring, forhandlinger, samt innovasjon, imitasjon, læring, co-branding og destinasjonsutvikling. Videre fokuserer jeg også på prosesser for integrasjon og koordinering, og deres effekter på ulike analysenivå (fra firma til nettverk/økosystem). Arbeidet mitt er publisert i internasjonalt topprangerte akademiske tidsskrifter som Journal of Management Studies, Annals of Tourism Research, Journal of Travel Research, Tourism Management, Journal of Business Research, Industrial Marketing Management og flere andre.

Ansvarsområder

  • Kursavsvarlig for "Interorganizational networks and relationships" (PhD)
  • Kursavsvarlig for "Cooperation, alliances, and networks" (Master)
  • Head of the research group in Marketing and Strategy
  • Former member of the Program Board for the PhD in Marketing Management, and formerly coordinator for the program.
  • Former member of USN's Research Committee
  • PhD Supervision
  • Research

Kompetanse

Area of interests: Interorganizational relationships (dyadic, triadic, network levels), governance, negotiations, organizational learning, effects of interfirm integration, marketing alliances, network formation and evolution, destination and regional development.


Teaching areas: Interorganizational relationships

CV

Education: Dr. Oecon (NHH, 2001)
 

Publikasjoner

Please see my Google Scholar page:

https://scholar.google.no/citations?user=82mc0e4AAAAJ&hl=no&oi=ao 

https://www.researchgate.net/profile/Havard-Ness

Publikasjoner i Cristin